'FANCLUBS BESTAAN VANWEGE HUN SOCIALE EN SPORTIEVE BETROKKENHEID' Club van het trotse volk De eigendomsstructuur van FC Barcelona verschilt met die van Ajax. Hoe gaan de Catalaanse beleidsbepalers met hun invloedrijke achterban om? Ajax Life vroeg het Jordi Cardoner, socio 6623 en vicepresident sociale zaken bij FC Barcelona. ajaxlife FANZONE 4 K 25-03-2011 1Ü Ei gendomsrecht Penas 'Wij managen eigendomsrecht socios' die ik met de club deel. Hier kan ik mijn Catalaanse trots kwijt. Daar heeft Ajax ook een rol in gespeeld. Johan Cruijff heeft de geschiedenis van onze club veranderd. Hij introduceerde het sportieve en tactische Ajaxmodel. Sindsdien werkt Barfa op dezelfde manier als Ajax. Pep Guardiola kent, deelt en respecteert dit model en weet het maximaal te benutten." Als de fans ontevreden zijn, gaan in Camp Nou de zakdoekjes de lucht in. Hoe manage je het potentiële gevaar van duizenden witte snotlap pen? Cardoner legt uit: "Socios zijn er in alle soorten en maten. Wij luis teren naar hun adviezen en bedienen de leden op maat. Er zullen altijd plekken zijn waar het bestuur niet geaccepteerd wordt. Die plekken wil je als club minimaliseren. Lastige groepen, die toch vaak in de minder heid zijn, managen we door ons te focussen op de meerderheid. Is de meerderheid tevreden over wat we doen? Het belangrijkste is duide lijke, transparante communicatie. Wij willen een directe dialoog met de fans. Alle vragen moeten op tafel kunnen komen. Wij moeten ook niet bang zijn informatie te geven. Mensen moeten kritisch op ons zijn. Daar worden wij beter van." De negatieve excessen werden inderdaad geïsoleerd, zoals de Boixos Nois, de meest gewelddadige fans onder de Barfa-aanhang. Ex-preses Joan Laporta bond in 2003 de strijd aan met deze groepering. "Dat was zijn belangrijkste belofte gedurende de verkiezingscampagne," stelt Alos Majo. "Laporta verbande hen uit het stadion. Volgens de kranten genoten deze supporters onder zijn voorganger Joan Gaspart privileges, waardoor zij eenvoudig naar uitwedstrijden konden. Laporta week niet voor hun dreigementen. Dankzij zijn doorzettingsvermogen zijn de Boixos Nois nu een minderheid." De meerderheid van de Catalaanse fans is kritisch. Hoe succesvol de club ook is, er valt altijd wel wat te mopperen. Een representatieve groep reist dan ook af naar de jaarlijkse algemene vergadering. Daar worden vragen gesteld aan de beleidsbepalers. "We geven inzicht. Zo laten we zien een transparante club te zijn. De socios bepalen wat we gaan doen. Wij managen hun eigendomsrecht." Ajax telt momenteel 680 leden. De officiële erkende groeperingen bestaan verder uit leden van de Supportersvereniging Ajax (88.000), seizoenkaarthouders (42.000), AFCA Supportersclub (3.000) en Ajaxclubcardhouders (39.000), waarbij aangetekend dient te worden dat hier ook kruisbestuiving plaatsvindt. Naast het sociomodel kent FC Barcelona ook supporters verenigingen. De club heeft er 1408, verspreid over de gehele wereld. Deze zogenaamde penas zijn gezamenlijk goed voor 250.000 penistas. Samen met de 180.000 socios kent Barfa dus een hechte achterban van ruim 430.000 supporters. Socios delen culturele, politieke en emotionele waarden met Barpa, dat zichzelf profileert als 'meer dan een club'. DOOR SANDER ZELDENRIJK Het grootste supportersverschil tussen FC Barcelona en Ajax? De Catalaanse club is letterlijk in handen van de fans. Zo'n 180.000 socios betalen per seizoen 161,50 euro om zich via een lidmaatschap te binden aan de trots van Catalonië. Mits stemgerechtigd kiezen zij eens per vier jaar een nieuwe president. Lid worden van Ajax is lastiger. De beslissingsbevoegdheid hiertoe ligt bij het bestuur van de vereniging. Jaarlijks worden maximaal 25 nieuwe leden benoemd. In het ledenbeleid staan de criteria waaraan voldaan dient te worden. De meest gangbare manier om lid te worden, is door bij de vereniging zelf te voetballen. Verder kun je lid worden via de Academy Club, een voordracht vanuit de leden of als je als vrijwilliger de club al jaren trouw dient. Dit succes dwong de club kritischer te kijken naar het pena- en sociomodel. Zo lag het aantal penas enkele jaren geleden nog ruim boven de tweeduizend. Kwantitatief een fraai getal, maar kwalitatief viel er nog winst te behalen. "De meeste penas waren niet actief. Daarom hebben we ze in aantal laten verminderen," stelt Cardoner. "De huidige fanclubs voldoen aan onze eisen. Zij laten zien dat ze niet alleen bestaan vanwege de vraag naar kaartjes, maar vooral vanwege hun sociale en sportieve betrokkenheid. We verloren deze zomer vijftig procent van de socios in Zweden, toen Zlatan Ibrahimovic naar AC Milan vertrok. Van dat soort fans houden we niet. Wij willen geen klanten die alleen maar voor het spektakel komen." en de jeugd is onze toekomst. Als je niet aan die criteria voldoet en socio wilt worden, betaal je eerst drie jaar contributie met jaarlijkse meldplicht. Daarna word je in het vierde jaar socio." Zoals Barfa zichzelf profileert als 'meer dan een club' (més que un club), geldt dat ook voor de penas. Supporter ben je voor je leven en staat los van het sportieve resultaat. Een soort 'eens Ajacied, altijd Aja- cied', dus. Cardoner verwijst nog eens naar de cultuur, specifiek naar de periode onder de Madrileense generaal Francisco Franco. "Catalo nië mocht zijn stem niet laten horen de eerste veertig jaar na de oprich ting. De Catalanen mochten hun ideeën niet uitdragen, maar bij Barfa kon iedereen zichzelf zijn. Wij mogen onze roots nooit vergeten." Een van de socios is Txus Alos Majo. Hij bevestigt de visie van Cardoner. "Ik ben lid vanaf mijn geboorte. Dit is mijn tweede familie. Er zijn veel culturele, politieke en emotionele waarden Het is ook niet meer zo eenvoudig om socio te worden. De regerende Spaanse kampioen heeft 85.000 sei zoenkaarthouders op een stadionca paciteit van 98.000. Die 85.000 plek ken worden verloot onder de 180.000 socios. "Velen waren boos, omdat ze te weinig kans maakten. Iedereen wil een stoel. We zijn nu extra streng bij de socioverzoeken. Je kunt alleen nog direct socio worden als je jonger dan veertien jaar bent, of als een familie lid al socio is. We zijn een familieclub Jordi Cardoner is vicepresident sociale zaken bij FC Barcelona, en socio 6623.

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2011 | | pagina 12