||p)1 -standpunt TERUGBLIKKEN OP MEMORABEL VOETBALJAAR om: SUPPORTERSAVOND RAAMSDONKSVEER ajaxlife COLOFON Jaargang 18, nummer 9 Vrijdag 3 december 2010 De Supportersvereniging Ajax publiceert in elke Ajax Life een standpunt over een actueel verschijnsel in de voetballerij. Dit keer: voetbal en commercie. Wie de laatste supportersavond van dit kalenderjaar wil bezoeken, kan op dinsdag 14 december afreizen naar het Noord-Brabantse Raamsdonksveer. Een mooi moment om met de aanwezige spelers terug te blikken op een opmerkelijk voetbaljaar. FOUNDERS VAN Uitgever: Supportersvereniging Ajax AFC Ajax i.s.m. Z-Press Sport Media BV Alex Klein Postbus 1015, 3300 BA Dordrecht ajaxlifekrant@zpress.nl Ledenadministratie Supportersvereniging Ajax: Voor aanmeldingen, info en adres wijzigingen: telefoon 020 - 3111444 Opzeggingen (vóór 1 mei) en klachten altijd schriftelijk: Postbus 22944 1100 DK Amsterdam Redactie Ajax Life: redactie@ajaxlife.nl Postbus 22944 1100 DK Amsterdam Hoofdredacteur: Sander Zeldenrijk S.Zeldenrijk@svajax.nl Eindredacteur: Mike van Damme Redactiecoördinatie: Jan-Hermen de Bruijn Medewerkers: Izaak Besuijen (graphics), Michiel Bouwman, Ricardo van Loon (stagiair), Martijn Mooiweer, Kevin Van Nunen, David Endt, Hennie Schuurman Website: www.ajaxlife.nl Coördinator website: Ernst-Jan Wilhelmis Advertenties: Z-Press Sport Media BV, telefoon: 078 - 6397070 Lambert van Waardenburg, Dennis Winkel, Bas van Son Prepress: Z-Press Studio BV Basisontwerp AjaxLife: Wazza Amsterdam, www.wazza.nl Druk: Wegener Grafische Groep Lidmaatschap SVA Ajax Jonge Schare bedraagt 26,50, een gezinslid betaalt €17,50. Hiervoor krijgt u: Een supportersclubkaart Ajax Life (gezinsleden ontvangen deze niet) Voorrang bij het kopen van wedstrijd kaartjes 10% korting op bijna alle artikelen uit de officiële Ajax fanshop Ajax catalogus Exclusieve deelname aan diverse evenementen Exclusieve toegang tot het besloten deel van Ajaxlife.nl Gratis toegang tot onze supportersfeesten Het volgende nummer verschijnt op donderdag 30 december 2010 Copyright 2010: (c) Niets uit deze uitgave mag worden gekopieerd of vermenigvuldigd zonder schriftelijke toestemming van de uitgever. Hoewel uiterste zorg is besteed aan de inhoud van deze uitgave, aanvaardt de uitgever noch de redactie enige aansprakelijkheid voor onjuistheid of gevolgen daarvan. Verveelvoudigen en openbaarmaken van deze uitgave door middel van druk, microfilm of enige andere wijze is slechts toegestaan na voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Z-Press Sport Media BV. COMMERCIE SVA 03-12-2010 Vak410 protesteerde in 2007 tegen de commercie in het betaalde voetbal, ook wel het moderne voetbal genoemd. Louis van Gaal noemde de Champions League ooit een commercieel gedrocht. Vanuit de mond van pure voetballiefhebbers is dat nog begrijpelijk ook. Voetbal en commercie zijn niet meer los van elkaar te zien. Zo zette Ajax in het seizoen 2009/2010 bijna 6,8 miljoen euro om aan merchandising, bijna tien procent van de totale netto omzet (69,5 miljoen euro). Anderzijds zijn er diverse supportersgroepen die oproepen de vercommercialisering binnen de voetballerij een halt toe te roepen. Soms gebruiken ze daar een eigen merchandisinglijn voor, al dan niet met winstoogmerk. Deze initiatieven ontstaan, omdat er volgens deze fans steeds meer clubidentiteit verloren gaat. Hierbij wordt bijvoorbeeld gewezen op het verdwijnen van het oude clublogo. De Supportersvereniging Ajax is uiterst alert en terughoudend bij benadering door commerciële partijen. "Onze vereniging telt 86.000 leden, van jong tot oud. Daarmee zijn we een gewilde gesprekspartner voor veel commerciële partijen. Sommige bedrijven zoeken rechtstreeks contact, anderen proberen via Ajax met onze leden in contact te komen," opent SVA-voorzitter Daniel Dekker. "Wij verkopen ons ledenbestand echter niet aan derden. Dat recht wordt uitsluitend aan Ajax verleend. Uiteraard vindt er overleg plaats voordat er een mailing uitgaat." Daarom krijgen SVA-leden die toestemming hebben gegeven benaderd te willen worden, op gezette tijden Ajaxgerelateerde informatie. "In algemene zin vinden wij dat onze leden bij een aanbieding - van bijvoorbeeld Ajax - zelf moeten uitmaken of ze daar gebruik van willen maken. Daarnaast werken wij bijvoorbeeld goed samen met sponsors Aegon en Adidas, waarmee we leuke evenementen voor onze leden kunnen opzetten. Zij vullen dit aspect dan weer heel anders in." De acties die de leden krijgen voorgeschoteld, moeten dicht bij de kern (Ajax) blijven. "Zo heeft Eredivisie Live geregeld een aanbieding in petto voor potentiële abonnees en benadert een partij als de Sponsor Bingo Loterij een deel van de supporters geregeld met de vraag of ze de Ajaxopleiding willen steunen door een lot te kopen. Dergelijke ideeën krijgen onze steun, al krijgen we daarbij soms klachten over de uitvoering. Dat maken we uiteraard wel kenbaar." (SZ) De supporters avonden van de Supportersvereniging Ajax zijn er voor jong en oud. Het zijn ideale momenten om jonge supportertjes in een feestelijke omgeving (en dichtbij eigen huis) in aanraking te laten komen met Ajax. Uiteraard is er voor de oudere Ajacieden genoeg ruimte om met elkaar en de aanwezige Ajaxdelegatie de actualiteit te bespreken. De supporters avond van 14 december is de laatste van dit kalenderjaar en de eerste van drie in het seizoen 2010/2011. De overige avonden staan gepland op 1 februari (Apeldoorn) en 19 april (locatie nog onbekend). Het programma begint in Raams donksveer om 17.00 uur en eindigt om 21.00 uur. Supporters en spelers ontmoeten elkaar in de Koloszaal, waar voor de jeugd veel sportieve activiteiten gepland staan. Speciaal voor de kinderen zijn er de Lucky Games. Ook hoofdsponsor Aegon biedt activiteiten aan, waarbij leuke prijzen te winnen zijn. Daarnaast is er een pannakooi, kun je penalty's nemen, kijken hoe hard jouw schot is en kunnen bezoekers onderling de strijd aangaan in Fifa 2011 op de Playstation 3. Misschien speel je zelfs wel tegen een van de aanwezige Ajaxspelers! De avond is toegankelijk voor SVA-leden, Ajaxclubcardhouders en Ajaxseizoenkaarthouders. SVA- leden (Ajax Kids Club, Ajax Jonge Schare en Ajax Life) betalen echter geen entree. Ieder lid mag drie introducés meenemen. Zij betalen per persoon 10 euro en mogen deelnemen aan de activiteiten. Dit geldt alleen niet voor de exclusieve handtekeningensessie. Besluiten introducés zich ter plekke lid aan te sluiten bij de reeds 86.000 leden tellende vereniging, dan ontvangen ze meteen hun geld terug en krijgen ze alsnog de kans een handtekening van de aanwezige spelers te bemachtigen. Wil je er bij zijn op 14 december? Meld je aan via www.ajaxlife.nl. Klik op de banner en de rest wijst zich vanzelf. Uiterlijk 10 december ontvang je dan een brief met informatie over het feest en je toegangsbewijs. Met dit bewijs kun je niet alleen naar binnen, het is tevens een 'pas' om deel te nemen aan de handtekeningensessie met de aanwezige spelers. Ga daarom snel naar www.ajaxlife.nl om jezelf aan te melden! (SZ)

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2010 | | pagina 15