'WIJ VRAGEN MEER TERUG VOOR ELKE EURO DIE WE IN AJAX STOPPEN' Hoofdsponsor vecht voor familiegevoel bij Ajax STUDIO AJAX Ajax' hoofdsponsor Aegon maakt na twee jaar een eerste balans op. Een open gesprek over het sponsorcontract, supporters, kritiek en saamhorigheid. 'De ware supporter helpt de waarde van de club te beschermen.' ajaxlife SPONSOR -f K 01-10-2010 1Ü Verbindingen Energie Ronald van Liemt (I) en Jan Driessen voeren graag de dialoog met Ajax en met supporters. 'Het mag best I eens knetteren' DOOR SANDER ZELDENRIJK "Ajax en Johan Cruijff moeten weer van elkaar gaan honden. Ah wij daarbij een bemiddelende rol kunnen spelen, lijkt me dat wat waard." Aan het woord is Jan Driessen, communicatiedirecteur van Aegon. Zijn uitspraak symboliseert de betrokken wijze waarop de verzekeraar zich sinds de zomer van 2008 aan de Amsterdamse club verbond. "Wij zullen echter nooit op de stoel van de beleidsbepalers gaan zitten. De directie bepaalt het beleid, maar we zijn wel een zeer betrokken sponsor." Dus kruipt Aegon dicht op de huid van hetgeen er wordt gesponsord. Na een voorzichtige kennismaking in het eerste jaar, worden er nu steeds meer spijkers met koppen geslagen. "Onze prioriteit ligt bij de jeugdopleiding. Als we iets doen, is het voor een langere periode. Wij willen de droom van jonge talenten verwezenlijken. De Aegon Future Cup (toernooi B-junioren, red.) is een mooi voorbeeld, waarmee we ook dit seizoen verder gaan. De Ajax Online Academy (trainingspakket voor amateurclubs, red.) is een ander voorbeeld. Daarnaast richten we ons nu op gezamenlijke initiatieven, zoals het scholenproject in Amsterdam en het Ajax Experience Centre in het centrum van Amsterdam," vult Aegons sponsorbaas Ronald van Liemt aan. Internationaal gezien moet er echter nog een flinke slag worden gemaakt. Van Liemt: "Het sponsorcontract met Ajax is mede gebaseerd op onze internationale ambities. We zijn in de eerste twee jaar van het sponsorcontract niet in landen geweest die er voor ons toe doen. Voor de duidelijkheid: het technisch beleid van de trainer gaat altijd voor, maar als je elkaar op sportief en commercieel vlak kunt vinden, is er een ideale situatie. Dat is dit seizoen het geval. In de winterstop gaan we met Ajax naar Turkije en na het seizoen volgt er een trip naar China." Hoewel de periode nu is aangebroken de relatie 'uit te bouwen', zit het economisch klimaat de voetballerij niet mee. Aegon blijft loyaal. "Maar wij vragen meer terug voor elke euro die we in Ajax stoppen. De club werkt daar, op dit moment, positief aan mee. Zo hadden we laatst een twittersessie met Gregory van der Wiel. Zoiets kost Ajax niets, maar het is goed voor Aegon, Ajax, Gregory en de fans. Dan ben je bezig met verbindingen leggen. De bereidheid om het samen op te pakken bespeur ik nu wel," concludeert Driessen. Aegon hanteert het harmoniemodel. 'Wij zijn Ajax' is beter dan 'Ik ben Ajacied'. Daarom investeert Aegon vanaf het begin van het sponsorcontract al stevig in de relatie met de supporters. Zo is er een uitstekende samenwerking met de Supportersvereniging Ajax (SVA) en zijn de contacten met de AFCA Supportersclub en Vak 410 ook uitermate goed. Driessen: "Deze relaties zijn van wezenlijk belang. Wij willen met de ware, gepassioneerde supporter in dialoog blijven. Dat hoeft niet altijd eensgezind, maar er moet wel een open lijn zijn. Wij willen weten wat er speelt. Door respectvol te discussiëren, ontstaat er een goede relatie. Uiteindelijk streven we een gezamenlijk doel na: Ajax beter maken." Eensgezindheid impliceert niet dat er in Amsterdam volledige rust zal heersen. Voorzitter Uri Coronel zei in het derde nummer van Ajax Life dit seizoen al dat Ajax 'nooit een brave en rustige club wordt'. Driessen onderstreept dat. "De club moet in beweging zijn en er moet gediscussieerd kunnen worden. Het mag best eens knetteren. Van kritiek word je beter en groei je. Aegon heeft het bedrijf na kritiek op orde gekregen. Het is ook goed dat Ajax onafhankelijk en kritisch wordt gevolgd, bijvoorbeeld via Ajax Life. Onze supporterscampagne 'Eerlijk over Ajax' viel ook niet altijd even goed bij Ajax, maar als er openlijke kritiek komt, is het van belang dat je als organisatie luistert naar de signalen, de rust bewaart en de handen ineenslaat. Vervolgens dient het enige echte belang - het sportieve - voorop te staan. Niet zozeer de deelbelangen van groeperingen die hun eigen belang voorop stellen." Aegon is de eerste die zal bevestigen dat er een positieve cultuurverandering plaatsvindt op de tribunes in de Arena. "De sfeer in stadion is geweldig. Vak 410 is een blijmakend vak. Zij brengen sfeer en energie in het stadion. Laat andere vakken daar een voorbeeld aan nemen. Maar laat hen, net als alle andere echte Ajacieden, tevens verantwoordelijkheid nemen voor de waarde van Ajax buiten het stadion." Driessen doelt op de kleine groep raddraaiers die het voor de meerderheid verziekt. "Onze naam staat op het shirt. Wij kunnen het niet maken ons hier niet mee te bemoeien. We moeten gezamenlijk een streep trekken; KNVB, clubs, supportersverenigingen, sponsors, Eredivisie CV, fans, spelers en coaches. Tot hier en niet verder. Op die manier moeten we deze kleine, maar blijkbaar machtige groep bestrijden. Het is een schande dat de bekerfinale over twee duels gespeeld moet worden. Het ondergraaft echt de acceptatie van een groot aantal Nederlanders rondom het voetbal. De ware supporter moet de waarde van de club helpen beschermen, want de bijkomende beveiligingskosten voor het voetbal gaan straks echt worden verhaald op de clubs. Dan ben je als club veel waarde aan het vernietigen." Als 'cadeautje' naar de supporters biedt Aegon in samenwerking met AT5 'Studio Ajax' aan. Een eigen onafhankelijk televisieprogramma waarbü de inbreng van Ajaxfans de komende periode geïntensiveerd zal worden. "We willen de interactiviteit vergroten. Via social media en door supporters bij het programmate betrekken. Wij staan ook open voor suggesties vanuit de achterban. Studio Ajax is voor en door supporters. Op die manier kun je discussies kanaliseren en inhoudelük verbeteren," verklaart Driessen.

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2010 | | pagina 10