NEDERLANDSE DELEGATIE VERTREKT 5 APRIL 'AMSTERDAM IS HIER VEEL BEKENDER DAN EINDHOVEN' SOCIALE VOETBALSCHOOL GEMISTE KANS Clubs in Brazilië die de naam Ajax dragen AJAX Zuid-Amerika ajaxlife Ajax-merk Connecties Schijnwerpers DE M 7 aantal clubs genaamd 'Ajax' deelstaat PARA 2 2 2 2 ACHTERGROND -fl K 26-03-2010 1Ü eigen land konden coördineren. Het zijn interessante ontwikkelin gen, in de wetenschap dat Neder land zich kandidaat heeft gesteld (met de Belgen) voor de WK- organisatie van 2018 of 2022. De gemeente Amsterdam en de demis sionaire regering volgen het project dan ook niet alleen op de voet, ze zijn actief betrokken (zie kader). "Nederland staat in Brazilië zeer goed bekend," zegt Amsterdam Arena-CEO Henk Markerink vanuit zijn kantoor. "Nederlandse bedrijven hebben zich al jarenlang respectvolle, betrouwbare handelspartners getoond. Onze strategie is dan ook om Nederlandse bedrijven in de gelegenheid te stellen mee te profiteren van onze activiteiten." In dat scenario komt het wereldberoemde Ajax-'merk' natuurlijk al snel om de hoek kijken. "Hierbij moet je inderdaad allereerst denken aan onze 'broer' Ajax. Het is trouwens aardig om te weten dat ze het in het buitenland lastig vinden om Ajax en de Amsterdam Arena uit elkaar te houden. Ons belang hierin is tweeledig. Enerzijds draagt het sterk bij aan ons profiel in Brazilië en anderzijds helpen we Ajax." Zakelijk succes in een andere cultuur komt echter niet vanzelf aanwaaien. Niet voor de Arena, niet voor Ajax. "Goede informatie, gekoppeld aan goede contacten zijn de sleutel naar succes. Dit betekent dat lokale partners nodig zijn om ons wegwijs te maken en in de gelegenheid te stellen zelf een solide netwerk op te bouwen. Strategische contacten leveren informatie die ons beschermt tegen eventuele valkuilen." Spin in het Braziliaanse Arena web is Joao Gilberto Vaz. "De Amsterdam Arena is al sinds 2005 actief op de Braziliaanse markt en heeft een eigen netwerk opgebouwd," stelt Sander van Stiphout, AAA-manager. "Via de Nederlandse ambassade in de hoofdstad Brasilia kwamen we in contact met Joao. Dat was twee jaar geleden. Ze kenden hem daar al jaren, omdat hij onder andere als Braziliaans vertegenwoordiger van Fokker over de vloer kwam." Vaz, een energieke zakenman uit de hoofdstad Brasilia, is vicepresident van Arena do Brasil en kent de beste wegen in het soms mistige Braziliaanse voetbalwereldje. Hij kent de do's en dont's, heeft goede contacten binnen de nationale voetbalbond en kent president Lula. Zo bleek er al een Ajax Brasilia te bestaan. Dit is een voetbalschool waarmee Ajax (nog) geen enkele connectie heeft. Voor de duidelijkheid: er zijn in Brazilië meerdere amateurclubs die zichzelf hebben vernoemd naar de Nederlandse recordkampioen (zie graphic). Allemaal zonder een door Ajax verstrekte licentie overigens, zoals bij Ajax Cape Town wel het geval is. "Uit eigen onderzoek blijkt dat er in Brazilië 43 teams vernoemd zijn naar Ajax. Dat zijn amateur-, prof- en vrouwenteams. Verspreid over 16 van de 27 deelstaten. In negen van de twaalf WK-speelsteden is zo'n club te vinden," stelt Vaz. "De meeste ploegen zijn sociaal maatschappelijk actief, wat Ajax zelf indirect een positief imago geeft. Al is er geen officiële band. Geloof me, Ajax is de populairste Nederlandse club in Zuid-Amerika." Kom bij Vaz dan ook niet aan met het verhaal dat PSV het in Brazilië beter voor elkaar heeft dan de Amsterdamse rivaal. "Natuurlijk, PSV is bekend vanwege sponsor Philips, en spelers als Ronaldo, Romario, Vampeta en Alex, maar de historie van Ajax zijn Brazilianen niet vergeten. Bovendien is Amsterdam als stad veel bekender dan Eindhoven. De Amsterdam Arena linkt men direct aan Ajax. Een ander voorbeeld: Lance, het grootste Braziliaanse sporttijdschrift, gaf zijn lezers bij een wervingsactie onlangs de keuze tussen drie klassieke voetbalshirts als welkomstcadeau: dat van Chelsea, FC Barcelona of het wereldberoemde Ajax-shirt." Voor de duidelijkheid: Vaz' prioriteit ligt bij Arena do Brasil en niet bij Ajax. Simpel gesteld moet hij zoveel mogelijk contracten binnenslepen, gerelateerd aan het WK 2014 en de Olympische Spelen van 2016. Dan helpt het als je een uitgebreid kwalitatief netwerk hebt. "Als Ajax nadenkt over een mogelijk samenwerkingsverband in Brazilië (zie Ajax Life 8 van dit seizoen, red.), kan ik zeker mijn netwerk aanspreken om de club in contact te brengen met andere betrouwbare partners. Ik zie het vanwege mijn betrokkenheid bij Arena do Brasil als mijn taak Ajax optimaal op weg te helpen in Brazilië." Goede voetballers vind je in Brazilië overal. Het gaat om de juiste begeleiding van al die talenten. Moet Ajax in zo'n geval gaan samenwerken met de gevestigde Braziliaanse topteams als bijvoorbeeld Corinthians, Santos, Palmeiras, Sao Paulo, Flamengo, Gremio of Cruzeiro? Of moet de club gaan samenwerken met een overkoepelende voetbalschool waar de beste overige spelers samenkomen? Feit is dat er genoeg talent loopt en het vanuit commercieel oogpunt geen kwaad kan in te stappen in een land dat in 2014 alle schijnwerpers op zich gericht weet. Vaz kent de voetbaldroom van ieder Braziliaans talent: opvallen bij internationale scouts en dan de Atlantische oversteek maken om in Europa naam te maken. "Helaas halen weinig spelers het daadwerkelijk. Er lopen veel onbetrouwbare tussenpersonen en louche zaakwaarnemers rond die de jongens onterecht een gouden toekomst voorspellen. Op korte termijn gaan er in de Braziliaanse wetgeving echter grote veranderingen plaatsvinden, waardoor deze jonge talenten beter RIO GRANDE DO NORTE 11 RORAIMA AMAPA AMAZONAS PARA 2 CEARA P AU ACRE ALAGOAS TOCAN- T NS RONDON A Brasilia GOIAS MIN AIS GERAIS MATO GROSSO DO SUL PAULO Sao Pau o PARANA A CATARINA RIO GRANDE DO SUL DISTRITO FEDERAL RioTd'e Janeiro ESPIRITO SANTO RIO DE JANEIRO Op maandag 5 april reist er een infrastructuurmissie af naar Brazilië. Onder leiding van demissionair en aftredend minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) wordt dan vooral CEO van Arena do Brasil, al enkele keren met Ajax gesproken over een specifieke samenwerking in Brazilië. "Juist vanwege de betrokkenheid van Arena do Brasil lijkt het me geweldig om gezamenlijk de eerste officiële Ajax Football Academy in Brazilië te kunnen openen. We willen samenwerken binnen de huidige beschikbare netwerken, waarbij we op zoek gaan naar extra investeerders die willen aanhaken in het sociaal-maatschappelijke verhaal. Ik zie voor Ajax ook alleen maar voordelen. De beste talenten (zie kader Alipio, red.) gaan straks wel als eerst stage lopen in Amsterdam." gekeken welke Nederlandse bedrijven een rol kunnen spelen in de aanloop naar het WK 2014 en de Olympische Spelen van 2016 (in Rio de Janeiro). De zakelijke delegatie wordt geleid concreet vorm te geven. Ik heb er veel vertrouwen in dat dit tot een succesvolle samenwerking tussen Ajax en de Amsterdam Arena leidt." In dat geval zou het zomaar door Arena-directeur Henk Markerink. Ajax' hoofdsponsor Aegon zal ook in Brazilië aanschuiven, net als enkele andere grote Nederlandse multinationals. kunnen zijn dat Braziliaanse talenten een nieuwe weg kiezen richting de Europese top: niet de eigen topclubs, maar de Ajax Football Academy. Ajax Brasilia is een voetbalschool in de hoofdstad Brasilia, opgericht in 1997 door de broers Alessandro en Diego Maciel Gomes. Laatstgenoemde speelde voor de oprichting als prof voor Ajax Orlando. Het duo koos voor de naam Ajax omdat ze destijds van Ajax-sponsors vele clubtenues kregen. De filosofie van Ajax Brasilia is niet alleen gericht op het klaarstomen van potentieel Ajax-talent. Met beperkte middelen willen de broers de beste faciliteiten bieden om kansarme jeugd van (drugs)geweld weg te houden. Daarnaast staan educatie en verzorging centraal. beschermd worden. Daardoor wordt het hopelijk allemaal transparanter en eerlijker. Spelers dienen op een veilige, zorgvuldige manier getransfereerd te worden." In het licht van de samenwerking tussen Ajax en Amsterdam Arena heeft Henk Markerink, tevens Het is echter duidelijk dat de Amsterdamse club het vizier commercieel gezien intensief op de Aziatische markt richt. Dat wordt openlijk gecommuniceerd en is een wezenlijk onderdeel van de internationale expansiedrift van hoofdsponsor Aegon (overigens ook aanwezig in Brazilië, red.). Markerink: "We zijn druk bezig het Als we de internationale media mogen geloven, had een van de grootste Braziliaanse talenten nu wellicht in de Ajax-jeugdopleiding kunnen spelen. Het gaat hier om de 17-jarige Alipio Brandao Duarte. De 'kenners' omschrijven hem als de nieuwe Ronaldo. De aanvaller vertrok op zijn veertiende van het Braziliaanse Internacional naar het Portugese Rio Ave, waar h(j in 2008 voor een slordige anderhalf miljoen euro werd weggeplukt door Real Madrid. Hjj leerde het voetballen - zoals alle jongentjes - op straat en...bij Ajax Brasilia!" AJAX ESPORTE CLUBE 373x2003 1

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2010 | | pagina 12