K L k> 'QUA POPULARITEIT KAN AJAX ZICH HIER NIET METEN MET DE EUROPESE TOP' Ajax de wijde wereld in Ajax onderneemt een nieuwe poging om 'de wereld' te veroveren. In een serie verhalen kijkt Ajax Life wat er voor de club op de verschillende continenten te winnen valt. In deel 3: Is de VS ook voor Ajax het beloofde land? WL\ v ajaxlife ACHTERGROND Q New York Infrastructuur 01-10-2009 In het kielzog van Barcelona naar de VS DOOR MIKE VAN DAMME "Hebt u echt Lionel Messi getraind?" Een Amerikaanse jongen, niet ouder dan tien jaar, kijkt letterlijk op tegen Frans Hoek. De oud-keeperstrainer van Ajax en FC Barcelona, die in de zomer met een groep Nederlandse trainers in de buurt van San Francisco trainingen geeft, knikt bevestigend. "Mag ik dan uw handtekening hebben?" Messi is niet alleen in Europa en Zuid-Amerika een grootheid. Ook voor de voetballende jeugd in de Verenigde Staten is de Argentijn een idool. Op elk voetbalveld zijn wel een paar shirts te zien van FC Barcelona. Zelfs de lokale professionele clubs moeten het onderspit delven. De Spaanse club timmert hard aan de weg in de VS, dat langzaam maar zeker de voetbalwereld omarmt. Bijna twintig miljoen Amerikanen trappen in het weekeinde tegen een ronde bal aan, en daarmee is voetbal een van de snelst groeiende sporten. FC Barcelona tekende in mei nog een vijfjarige deal met de Major League Soccer (de Amerikaanse proftak), wat ondermeer inhoudt dat de Spaanse ploeg minimaal zes keer een oefencampagne houdt in de VS de komende jaren. Daarnaast dacht de clubleiding even na over het starten participeerde de Amsterdamse club al in de Royale Orlando Football Academy, dat werd omgedoopt tot Ajax Orlando, en in een later stadium Ajax America. Na drie jaar leed deze voetbalschool - die als locatie twee voetbalvelden had, zonder kleedkamer in de buurt - een stille dood. Ondanks de aanwezigheid van Ajax-coryfeeën als Wim Suurbier en Barry Hulshoff. Orlando is echter geen New York. In de eerstgenoemde stad zit momenteel geen MLS-ploeg. Sterker, de hele staat Florida telt geen professionele voetbalploeg. In New York zit wél een ploeg die op het hoogste niveau speelt. Daarnaast kent de stad vele bondjes en voetbalclubs. Op voorhand lijkt het participeren in een club in New York dus al tot meer succes te kunnen leiden. "Ajax moet echt een heel goed businessplan in elkaar zetten, en zorgvuldig de Amerikaanse markt verkennen," waarschuwt Erik Visser echter. Visser speelde in de jeugd van Ajax, vertrok dertig jaar geleden naar de VS en is momenteel hoofdcoach L I van een eigen MLS-ploeg, in Philadelphia. Ajax Orlando liep uit op niets. aanwezig zijn," aldus Visser. Zo kreeg de University van San Francisco deze zomer een jeugdcursus van Fiorentina. "Die club heeft na zorgvuldig onderzoek en uitgebreide gesprekken een overeenkomst gesloten met een jeugdvoetbalbond in de San Francisco Bay area," aldus Visser. "Chelsea heeft nu een samenwerking met de Los Angeles Football Club. Ajax moet dus snel zijn." In het Algemeen Dagblad zei Ajax' commercieel directeur Henri van der Aat dat hij hoopt op een serie clinics en een band met een club in hartje New York. "Dat is mijn persoonlijke droomproject," aldus Van der Aat in het dagblad. "Een droomproject ja. Amerika is een prachtig land met veel kansen en New York is het meest opvallend," herhaalt Van der Aat nog eens. "Ik hoef niet uit te wijden over de banden tussen Amsterdam en New York. Maar een clinic in Manhattan is goed voor Ajax. We kunnen dan het beeld neerzetten zoals wij willen dat Amerikanen Ajax zouden moeten zien." "We gaan niet participeren," vervolgt hij. "Als we wat gaan doen in Amerika dan zou het een samenwerkingsverband zijn met een club. Geen financiële injectie, maar samenwerking gericht op kennisuitwisseling en met focus op het ontwikkelen van de jeugd." De VS moet na China het tweede land worden waar Ajax de komende jaren intensiever de voetbalmarkt op gaat. In het geval van Amerika is het een nieuwe poging om voet aan grond te krijgen. Van 2003 tot 2006 van de University of San Francisco. Hij zag de eerste profcompetitie (North American Soccer League) in 1984 verdwijnen, en de MLS tien jaar later verrijzen. De laatste jaren zag hij ook de ene na de andere Europese ploeg zijn kamp opslaan in de VS. "Liverpool, Manchester United, Arsenal, Barcelona, Real Madrid, Juventus, Fiorentina, ze liggen allemaal al jaren voor op Ajax met hun investeringen in de Amerikaanse markt," stelt hij. "Qua populariteit kan Ajax zich niet meten met deze ploegen. Ajax dankt zijn reputatie aan de jeugdopleiding, die ook hier nog steeds erg hoog wordt aangeschreven." Het verhaal van Ajax in de VS moet volgens Visser dus nagenoeg het verhaal van Ajax in China worden: het helpen opleiden van talent, en zo de naamsbekendheid vergroten. Maar juist daar kan de club in de buurt van New York op een probleem stuiten. Liverpool heeft immers al een verdrag met de grootste jeugdbond in New Jersey gesloten. "Ajax moet zich niet blindstaren op New York, er zijn genoeg andere plaatsen in de VS waar voetbal populair is, en waar andere Europese ploegen minder Dat Visser Ajax op het hart drukt eerst goed onderzoek te doen, komt door de slechte infrastructuur van het Amerikaanse voetbal. Het voetbal in de VS is niet georganiseerd zoals in Nederland. Er is een wildgroei aan bonden en verenigingen. Daarnaast moeten kinderen kiezen of ze voor hun school willen uitkomen of voor een vereniging. Voor beiden spelen mag niet. Het maakt de situatie er niet helderder op: talent is verspreid tussen scholen en verenigingen, en dus ook tussen verschillende bonden. Het best georganiseerd zijn de highschool- en universiteitscompetities, die onder de organisatie NCAA vallen. Maar deze NCAA probeert elke band met de profcompetities te vermijden. Universiteitsspelers die ook maar een dag bij een profclub trainen, mogen niet meer uitkomen in een competitie van de NCAA. Ondanks de complexiteit en de concurrentie ziet Visser zeker mogelijkheden voor Ajax. "Er zijn zeker kansen, maar Ajax moet echt eerst een heel goed plan hebben en de infrastructuur onderzoeken. En dan moet het ook een langetermijnvisie zijn. De vruchten werpen zich pas later af." Ajax zal zich niet blindstaren op New York, verzekert Van der Aat. "Als we wat willen is dat altijd van tevoren onderzocht. We kunnen niet exact hetzelfde te werk gaan zoals we nu in China bezig zijn. Het moet marktspecifiek zijn, anders heeft het geen zin. En het hoeft niet alleen iets van ons in Amerika te zijn, Amerikanen kunnen ook hier komen. We hadden laatst een groep jonge spelers van de New York Soccer Club op bezoek voor een clinic bij ons. Zij waren samen met technisch directeur Claudio Reyna in Amsterdam. Zoiets willen we ook vaker gaan doen." FC Barcelona is bij de Amerikaanse jeugd immens populair.

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2009 | | pagina 2