i v j y La i: 'JE MOET NIET OP KORTE TERMIJN WILLEN SCOREN' Ajax de wijde wereld in Ajax onderneemt een nieuwe poging in andere werelddelen de naamsbekendheid te vergroten, geld en wellicht talenten binnen te halen. In een serie verhalen kijkt Ajax Life wat er voor de club te winnen valt. In deel 2: de samenwerking met de Chinese voetbalbond. IS'- ajaxlife Mogelijkheden M) v»5JfC5v8' y WjUl .J], LM' fB 'MMi JL lAOJU 1 - UH JL Aegon ACHTERGROND 17-09-2009 Voorzichtig met de Chinezen DOOR MIKE VAN DAMME 'Sport heeft de unieke positie dat het voor communistische landen, inclusief de USSR en China, de enige manier was waarop het voor hen mogelijk was om zich te meten met de economisch vooruitstrevende kapitalistische landen, en om deze landen te verslaan. Dit was volgens hun leiders van groot belang in de strijd om wereldwijde invloed tussen de twee ideologieën.' Aldus de Engelse hoogleraar James Riorda in het internationale magazine Historical Social Research (2007). Riorda mag deze passage in de verleden tijd hebben geschreven, het zal dankzij de Olympische Spelen in Peking niemand zijn ontgaan dat sport voor China nog steeds belangrijk is om zich als land te profileren naar de buitenwereld. Jonge atleten werden klaargestoomd om in eigen land een medailleregen te veroorzaken. Dat is gelukt, met honderd medailles (waarvan 51 gouden), waardoor China zelfs de Verenigde Staten voor bleef in de medaillespiegel. In het Westen zullen daarnaast de protesten tegen de mensenrechtensituatie zijn blijven hangen, die de strijd tussen de twee ideologieën mede overeind houdt. Dat de communistische inslag en de daarmee gepaard gaande drang naar sportief succes ook voor mogelijkheden zorgen, bewijst Ajax. Al ruim een jaar werkt de Amsterdamse club samen met de Chinese nationale voetbalbond. Met als belangrijkste insteken: het verbeteren van de jeugdopleiding bij de Chinese bond, en het vergroten van de naamsbekendheid van Ajax en hoofdsponsor Aegon in het Aziatische land, dat 1,3 miljard inwoners telt. Voetbal is in China teamsport nummer één. Ondanks de importantie en de drang naar succes, staat de nationale ploeg momenteel op de 107de plaats op de Fifa-ranglijst. Het is een beschamende notering, als je het de Chinezen vraagt. Ajax is voor de voetbalbond een interessante partner, omdat de Amsterdamse club wereldwijd nog steeds bekend staat om de goede jeugdopleiding. In juni reisden Ajax' manager internationale marketing Marcus Keane en jeugdtrainers Casimir Westerveld en Robin Pronk naar Peking, om trainers en hoge functionarissen van de Chinese bond kennis te laten maken met de Amsterdamse manier van werken. In augustus kwamen twee afgevaardigden van de Chinese bond een week naar Ajax om een kijkje in de keuken te nemen. De partijen hopen binnen enkele weken een formeel samenwerkingsplan op te stellen. China lijkt voor Ajax ook een land met onbegrensde mogelijkheden. De Amsterdamse club schat de potentiële fanbase in Nederland op vier miljoen mensen, en in China maar liefst op honderd miljoen. Door een samenwerking met de staatszender CCTV komt Ajax nu ook geregeld op het beeldscherm. Volgens Shichun Lin van het i In juni gaven Ajax-trainers Casimir Westerveld en Robin Pronk clinics aan Chinese jeugdelftallen. adviesbureau China Business Advice, is Ajax nu al geen onbekende naam in China. "Onder de voetballiefhebbers helemaal niet meer. Zelfs de namen van de spelers zijn algemeen bekend. Chinezen volgen de Europese competities met veel belangstelling, vanwege de andere speelmanieren." Maar zit de gemiddelde Chinees op wedstrijden en shirtjes van Ajax te wachten? "Shirtjes zijn in China ook populair, maar vooral die van het Nederlands elftal. De snelheid van adoptie ligt in het feit hoe je het brengt," stelt Lin. "Als dat op een manier gebeurt die de Chinezen niet aanstaat, is de relatie van de baan. Je moet dus weten hoe je om moet JtjC ~\P «BaE* Jl r i - JW t ji f JBF gaan met de Chinezen. Daarbij is achtergrondinformatie en inzicht in de Chinese cultuur noodzakelijk. Zo moet je niet op korte termijn willen scoren, maar de lange termijn in de gaten houden. Dus ook niet eens in de vier jaar op komen dagen. Als je als club een goede relatie wil opbouwen, dien je minimaal een aantal keren per jaar persoonlijk naar China af te rei zen. Wat je dan niet moet doen: laten blijken dat je het beter weet of kan, en niet in het openbaar ruzie maken. Meningsverschillen kun je maar beter voor je houden of met grote zorgvul digheid uiten als het niet anders kan." Marcus Keane is namens Ajax als meerdere keren naar China geweest, en gaat zeker voor het einde van dit kalen derjaar nog een keer naar Peking. Hoofdsponsor Aegon hoopt via Ajax ook meer naamsbekendheid te krijgen in China. Naast de eigen naams-bekendheid te vergroten, kan Ajax ook de naam van hoofdsponsor Aegon goed neerzetten in de Chinese markt. De sponsordeal tussen de verzekeringsmaatschappij en de Amsterdamse club (voor zeven jaar) is mede tot stand gekomen door de intentie van Ajax om naar China te gaan. "China is voor ons een zeer interessante markt," zegt Ronald van Liemt, hoofd sponsoring bij Aegon Nederland. "De pensioen- en verzekeringsmarkt is in ontwikkeling. Maar een gering percentage van de Chinezen is verzekerd of heeft een pensioenvoorziening. Daar valt dus heel veel te winnen." Volgens Lin is China een 'moeilijke markt voor verzekerings-maat- schappijen'. "De markt is in feite al opgedeeld onder enkele grote verzekeringsmaatschappijen uit de Verenigde Staten. Winst op korte termijn is dus moeilijk te behalen." Aegon heeft echter het voordeel dat het al sinds 2002 actief is in het land, en een joint venture vormt met Cnooc, een van China's grootste olie- en gasmaatschappijen. Sinds 2008 is de maatschappij daardoor op vele plaatsen in China actief, vooral in de snelgroeiende oostelijke kustprovincies, een markt van 450 miljoen mensen. Met Ajax krijgt de verzekerings maatschappij een mooie mogelijk heid om de naams-bekendheid nog meer te vergroten. Hoe? Concreet zijn de plannen voor de lange termijn nog niet. Ajax' financieel directeur Jeroen Slop gaf vorig jaar in Ajax Life de mogelijkheid dat Aegon in China een toernooi kon gaan organiseren, waar Ajax dan actief zou zijn. "Het helpt als het eerste elftal van Ajax op regelmatige basis een wedstrijd in China speelt, zeker eens in de drie, vier jaar," aldus Van Liemt. "Dat wij als naamsponsor van een toernooi optreden, is een interessante optie, maar het houdt niet op bij een eenmalige duel of toernooi. Permanente aanwezigheid door een combinatie van activiteiten, zoals een Chinese site, Ajax Club TV, clinics en wedstrijden, is belangrijk. Maar we moeten eerst afwachten wat het definitieve contract tussen Ajax en de Chinese bond precies gaat inhouden. Daarna kunnen we bepalen hoe wij daar een rol in kunnen spelen."

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2009 | | pagina 9