'ONZE KRACHT LIGT BIJ DE JEUGDOPLEIDING' Ajax trekt de wijde wereld weer in Na enkele mislukte missies met buitenlandse ondernemingen, geeft Ajax de moed niet op. De club onderneemt een nieuwe poging om in andere werelddelen de naamsbekendheid te vergroten, geld en wellicht talenten binnen te halen. ajaxlife De Toekomst als multinational ACHTERGROND 04-09-2009 DOOR MIKE VAN DAMME Waarom wil Ajax zich weer op het buitenland richten? Belofte maakt schuld. Ajax heeft goede sponsordeals met Adidas en Aegon kunnen afsluiten, mede omdat de club plannen heeft in Azië. Aegon wil bijvoorbeeld graag de Chinese markt op. Aan de hand van een voetbalclub gaat dat gemakkelijker. Ajax moet nu wel woord houden, en daadwerkelijk de eigen naamsbekendheid en daaraan gekoppeld die van Aegon vergroten. Of zoals financieel directeur Jeroen Slop vorig jaar al zei in Ajax Life "We moeten een volwaardige partner blijven." Daarnaast vindt de directie het belangrijk om in landen waar voetbal nog onderontwikkeld is de naamsbekendheid te vergroten, en samenwerkingsverbanden aan te gaan. Dat kan uiteindelijk geld opleveren. En misschien zelfs talenten. liep inderdaad uit op een grote teleurstelling. Maar Ajax heeft daarvan geleerd, en wil het nu anders doen. Er zal niet meer snel sprake zijn van het overnemen van een club, of het oprichten van een eigen voetbalschool. Sterker nog: het mag dit keer geen geld kosten. Ajax heeft geen potje. De club wil nu dus voor een dubbeltje op de eerste rang zitten? Als je het negatief wil stellen, ja. Maar tegenwoordig probeert elk bedrijf zo veel mogelijk inkomsten te krijgen uit zo min mogelijke investeringen. Dat vergt creativiteit en energie. Ajax is daar geen uitzondering in. Nu Ajax geen miljoenen meer gaat uitgeven aan buitenlandse ondernemingen, zoals na de beursgang werd gedaan, wordt er dus Dezelfde gedachten waren er toen Ajax na de beursgang diverse satellietclubs nam. Dat heeft uiteindelijk vooral veel geld gekost. Ajax Cape Town is al enkele jaren een winstgevende club. Achteraf gezien is ook Germinal Beerschot Antwerpen, waarvan het meerderheidsbelang voor één euro werd verkocht, redelijk rendabel gebleken, door de komst en verkoop van Tom de Mul en Thomas Vermaelen. Ook Jan Vertonghen en Toby Alderweireld gaan komende jaren (naast hopelijk sportieve successen) nog geld opleveren. De voetbalschool in Ghana een beroep gedaan op de creativiteit van de werknemers. Een kant en klaar recept dat in elk land gebruikt kan worden, is er niet. Ajax zal zich per land moeten afvragen wat de beste manier is. Want waar Chinezen op toehappen, hoeven Amerikanen niet warm of koud van te worden. Op welke landen gaat Ajax zich eigenlijk richten? China krijgt prioriteit. Natuurlijk mede omdat Aegon zijn zinnen heeft gezet op de Chinese markt. Maar ook omdat China een nog onderontwikkeld voetballand is. Europese landen hebben hun eigen voetbalhistorie, en iedereen is daar al fan van een club. Voor een club als Ajax valt daar dus niets te halen. In China is het Europese voetbal populair, en daar ligt de markt nog open. Door nu in te stappen, kan Ajax profiteren van de opkomst van het voetbal daar. Naast China is ook de Verenigde Staten, waar voetbal ook sterk op komt zetten, een belangrijk target. Natuurlijk blijft Ajax zich ook focussen op Ajax CapeTown. Het ideale plaatje, zeg over een jaar of tien, is dat Ajax op elk continent vertegenwoordigd is. Ajax Life gaat in de komende nummers daarom alle continenten langs, om te kijken of, wat en hoe er iets voor Ajax valt te halen. Zit het buitenland sowieso wel op Ajax te wachten? Een club die al vijf jaar geen kampioen is geworden, en ook in Europa weinig presteert. In Nederland wordt bij Ajax inderdaad gedacht aan de slechte resultaten van afgelopen jaren. In het buitenland staat de club toch meer bekend om de succesvolle jeugdopleiding. Een recent onderzoek van Sport Markt wees ook uit hoe ontzettend groot de achterban van Ajax in Europa is. Ajax staat negentiende op de Europese ranglijst, met 6,5 miljoen fans. Feyenoord en PSV volgen op gepast afstand met 1,6 en 1,3 miljoen fans. Het zegt de gemiddelde Chinees overigens ook meer dat Wesley Sneijder, Rafael van der Vaart en (in mindere mate) Klaas-Jan Huntelaar bij Ajax vandaan komen en bij Europese topploegen spelen, dan dat Ajax derde is geworden vorig seizoen. Bij de jeugdopleiding ligt de kracht, benadrukt de directie van Ajax keer op keer. Voor clubs uit andere landen kan het interessant zijn als die kennis wordt gedeeld, en Ajax kan op zijn beurt op die manier tegen talenten aanlopen. Nu hoor je al supporters denken: stop toch al jullie energie in het behalen van het kampioenschap. Daar ligt vast ook de prioriteit. Maar Ajax heeft al genoeg trainers in dienst. De club benadrukt nog eens dat de internationale projecten Ajax (haast) geen geld gaan kosten. In het ergste geval dat er niets wordt verdiend, speelt de club dus quitte. Commercieel directeur Henri van der Aat: "Als we wel inkomsten genereren in het buitenland, komt dat gewoon in Amsterdam terecht. Na een verloop van tijd kun je daar bijvoorbeeld een speler van kopen of op een andere manier zorgen dat het eerste elftal beter gaat presteren. Dan hebben deze projecten dus ook bijgedragen aan het sportieve succes." Dit was het eerste deel van een serie over Ajax in het buiten land. In de volgende edities zoo men we in op de verschillende continenten. In /\jax Life 5: het samenwerkingsverband met de Chinese voetbalbond.

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2009 | | pagina 7