Ajax ademt verslagenheid na het ontslag van Marco van Basten en het wederom mislopen van de Champions League. Maar was het allemaal zo bar en boos dit seizoen? Ajax Life zette traditiegetrouw de flops, maar ook de tops op een rij. 1 A TOP EN FLOP ajaxlife i K 15-05-2009 DE TOPS EN FLOPS VAN 2008/2009 DOOR MIKE VAN DAMME TRANSFERS Ajax deed zeven aankopen dit seizoen. Van Ismail Aissati, Oleguer en Rob Wielaert mocht worden verwacht dat ze een meerwaarde zouden zijn: Aissati werd al jaren gezien als een groot talent, Oleguer nam veel ervaring in zijn rugzak mee vanuit Barcelona, Wielaert deed hetzelfde vanuit Enschede. Dario Cvitanich moest zich omscholen tot centrumspits in een driespitsensysteem, wat lastig is. Miralem Sulejmani had het in zijn eerste seizoen in Amsterdam zwaar, is dus zeker geen top, maar ook nog geen flop. TOP: De komst van Eyong Enoh naar Ajax is toch de grootste positieve verrassing geworden wat betreft de transfers. Als totaal onbekende Kameroener kwam hij van Ajax Cape Town naar Amsterdam, maar na een paar wed strijden werd zijn naam al vanaf de tribunes gescandeerd. Hij is balvast en toont vechtlust, wat belangrijke eigenschappen voor een mid denvelder zijn die wordt omringd door bal virtuozen. En het mooiste is dat hij Ajax geen geld kostte. FLOP: Hij werd bij de Olympische Spelen al afge serveerd door bondscoach Foppe de Haan, toch zag Marco van Basten iets in Evander Sno. Wat? Het is nog steeds niet duidelijk. De middenvelder heeft dit seizoen vooral aange toond laks te zijn. Hij deed niet genoeg aan krachttraining, en kwam bij Ajax-AZ pas na een kwartier de tribune oplopen, om wat voor beelden te noemen. Jammer, want zijn fysieke kracht had goed van pas kunnen komen. SUPPORTERSACTIES Over supporters gesproken...ze lieten zich dit seizoen van een zeer goede en van een zeer slechte kant zien. Het optimisme voerde lange tijd de boventoon in de Arena. Ook al vielen de resultaten tegen, de sfeer in het stadion was goed. Dat de witte zakdoekjes tevoorschijn werden gehaald na de zeperd bij Sparta, is te begrijpen. De geduldige supporter had lang genoeg gewacht op succes. TOP: Voor de thuiswedstrijd tegen Feyenoord pakte het sfeerteam goed uit. De Arena leek bij de opkomst van de spelers een rood-wit dek bedovertrek waar iedere jonge Ajaxsupporter onder wilde gaan slapen. De aanmoedigingen en warme sfeer werkten. Na een paar slechte wedstrijden won de ploeg van Van Basten met 2-0 van de Rotterdammers. Beelden van de sfeeractie werden nog dagenlang goed bekeken op ajaxlife.nl. FLOP: Capuchons, ze zouden verboden moeten worden. Na het gelijkspel tegen Heracles (2-2) bezetten een groepje 'supporters' tijdens een training het veld, om verhaal te halen. De actie bleek achteraf nog nuttelozer dan vooraf al gedacht kon worden: de spelers sloegen een paar dagen later helemaal dicht op het veld bij Vitesse. Na dat duel werd dus maar de spelers bus staande gehouden bij de slagboom van de Arena... PRESTATIES COMMERCIE Het officieuze clublied (Dit is mijn club) zegt het al: we kunnen winnen of verliezen, maar een betere club dan deze is er niet. De nederlagen tegen Heerenveen (5-2) en PSV (6-2) waren pijn lijk, maar die ploegen spelen doorgaans goed voetbal, en kunnen dus geen flop worden genoemd. De grote overwinningen op De Graafschap (6-0) en Willem II (7-0) kunnen eigenlijk ook geen top worden genoemd vanwege het zwakke optreden van deze ploegen. TOP: De overwinning bij Fiorentina mag sportief gezien het hoogtepunt van dit seizoen worden genoemd. Ajax knokte zich als collectief- en dankzij de enigszins gelukkige treffer van Kennedy Bakircioglü - naar een knappe zege op Italiaans grondgebied. De zege op HSV, eveneens in het Uefa-Cuptoernooi, is een goede tweede. De Europese campagne zorgde daarmee dit seizoen voor de grootste sportieve hoogtepunten. FLOP: Je hebt nog alle kans op de tweede plaats, speelt tegen de nummer veertien van de eredi visie, en dan verlies je kansloos met 4-0; een flop mag het duel op Spangen wel genoemd worden. Boze fans verzamelden zich voor de tweede keer dit seizoen bij de slagbomen voor de Arena, om de spelersbus tegen te houden. Na Vitesse-Ajax (4-1) liepen de gemoederen ook al hoog op. De fans dachten destijds waar schijnlijk het sportieve dieptepunt te hebben gehad. Niet dus. Topvoetbal en geld zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: wie mee wil doen in de Europese top, heeft een goedgevulde bankrekening nodig. De megadeals met sponsors Aegon en Adidas zullen de komende jaren moeten bijdragen aan het sportieve succes. TOP: Ze worden verguisd bij supporters: de drie strepen die terugkeren op het shirt. Com mercieel gezien is de simpele afspraak met kledingsponsor Adidas echter een groot suc ces. De strepen leveren Ajax een substantieel bedrag op, waar veel voetbalclubs door de kredietcrisis juist met minder moeten doen. Financieel kan er dus een gat met de concur rentie worden geslagen, en dat door een paar streepjes. FLOP: Het gat moet sportief nog wel even worden gedicht, met de nationale én de internatio nale top. Op dat laatste neemt Ajax alvast een voorsprong, en heeft de toegangsprijzen voor volgend seizoen verhoogd. Deze beslissing tart de economische wetten van vraag en aanbod. De vraag neemt na dit dramatische seizoen alleen maar af. Zou datzelfde bij televisietoe stellen gebeuren, zou geen fabrikant denken aan een prijsverhoging. Maar ja, voetbal is geen televisietoestel. Nu maar hopen dat Ajax de prijsverhoging waard maakt op het veld.

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2009 | | pagina 10