17 ZOMERZORGEN De kredietcrisis maakt overal slachtoffers, dus ook koning voetbal komt aan de beurt. Kun je in de sky- boxen straks een speld horen vallen en moeten voetballers gaan nadenken over een krantenwijk? Dank zij een gunstige samenloop van omstandigheden ziet het er voor Ajax in ieder geval niet slecht uit. w ajaxlife WÈk ANALYSE 03-04-2009 Ajaxvoorzitter Uri Coronel (I) en Alexander Wynaendts (r), bestuursvoorzitter Aegon, presenteerden voor dit seizoen trots het nieuwe shirt van Ajax. 'Ajax zit er redelijk comfortabel bij DOOR DAVID KUIPERS Het mes gaat in de taart, die woens dagmiddag in 2007. Ajax en Aegon vieren een feestje, want de twee heb ben zojuist hun sponsordeal officieel beklonken. Een voor Ajax lucratieve sponsordeal, want de club krijgt de zeven komende seizoenen steeds minimaal tien miljoen euro van de zorgverzekeraar. In Amerika wordt in die periode nog volop gestrooid met leningen. Alles kan, alles mag, ook al is het op afbetaling. Van de term kredietcrisis is sinds de jaren dertig niets meer vernomen. Nog geen twee jaar later ligt de financiële sector op zijn gat en denkt iedereen aan bezuinigen. Een deal zoals die tussen Ajax en Aegon, zou nu waarschijnlijk niet meer plaats vinden. Maar omdat het contract nu eenmaal is getekend, en zeven jaar duurt, brandt de kachel bij Ajax voorlopig wel. "Toen Aegon dit contract tekende, was er nog geen sprake van een crisis," zegt sportconsultant Frank van den Wall Bake, die de zorgver zekeraar als klant heeft. "Als Aegon nu zou moeten onderhandelen over dat contract van toen, zouden ze nog steeds instappen. Misschien ook wel voor hetzelfde bedrag, maar niet meer voor zo'n lange periode." Lucky Ajax. Net voor de slimste economen lucht krijgen van de crisis, sluiten de Amsterdammers een schitterend, langdurig contract af. "Maar Aegon is slechts één partij. Ajax heeft ook een hele sloot andere contracten, waar ze deels van afhankelijk zijn," waarschuwt Van den Wall Bake. "Maar dankzij dat langlopende contract met Aegon hebben ze wel een voorsprong. Ajax zit er wat betreft redelijk comforta bel bij." De grootste vis is dus binnen, maar al die andere sponsors moeten ook blijven. Van den Wall Bake heeft er goede hoop op. "Als je nu stopt met sponsoren, is dat voor de markt een bevestiging dat het slecht gaat. Waar mogelijk moet je juist nog meer geld in sponsoring steken. Een oude marketingwet zegt dat je in een neergaande markt je aandeel kunt verhogen." Vraag is hoeveel bedrijven dat advies zullen opvolgen. Wie moet bezuini gen, kijkt al snel naar de sponsorpot. Ook het werven van nieuwe spon sors wordt al lastiger, merken ze bij de sportmarketingbureaus. "Ik ben ook wel reëel," zegt Van den Wall Bake. "Voor een middenstander met een businessseat van vijfduizend euro, en je wilt er twee, wordt het erg duur. Ik denk ook dat het een probleem wordt voor de clubs om die allemaal gevuld te houden." De eerste gevolgen van de krediet crisis op de voetbalwereld worden inmiddels zichtbaar. Kleinere clubs uit de eerste divisie laten de contrac ten van soms wel negen spelers tege lijk aflopen, omdat ze onder de oude voorwaarden niet meer te behouden zijn. Uit een onlangs gehouden onderzoek van persdienst GPD bleek dat het totale budget van de eredivisieclubs teruggaat van 401,1 miljoen naar 389 miljoen euro. Ajax denkt de begroting komend seizoen op zestig miljoen te kunnen houden. Rondom de krijtlijnen ziet het er voor Ajax redelijk gunstig uit, maar hoe staat het met de spelersmarkt? Klaas-Jan Huntelaar werd in de winterstop weliswaar voor de lieve som van 27 miljoen verkocht, maar het was één van de weinige toptrans- fers. Een deel van de inkomsten van Ajax komt toch ook uit de verkoop van spelers naar de grootmachten in Europa. Komt die geldstroom onder druk te staan? Zaakwaarnemer Winnie Haatrecht ziet zowel positieve als negatieve gevolgen voor Ajax. "Bij de grote clubs merk je nu nog weinig van de crisis, maar de salarissen zullen waarschijnlijk wel minder worden. Voor Ajax kan de crisis gunstig zijn, omdat straks niet twee of drie spelers per seizoen worden verkocht, maar nog maar één. Aan de andere kant zullen minder clubs op die spe ler bieden. Er is dus minder concur rentie en daardoor zal de verkoop prijs lager worden." Wat de precieze gevolgen zullen zijn van de kredietcrisis voor koning voetbal, is nog niet helemaal duide lijk. Het blijft voorlopig bij gissen. Want wat doet de sponsor nou echt als het contract afloopt? En wat doet de supporter als hij zijn seizoens kaart kan verlengen? Over één ding is iedereen het wel eens: de krediet crisis zal een zuiverende werking hebben op het voetbal. De meest verrotte takken vallen straks van de boom. Een gezonde stam blijft over. Ajax' financieel directeur Jeroen Slop maakt zich momenteel nog geen zorgen 100^ over de invloed van de kredietcrisis op de 29-voudig landskampioen. HU bevestigt dat de club meewerkte aan het GPD-onderzoek en wüst op de waarde van de langlopende contracten met Adidas (zeven jaar) en Aegon (elf jaar). "We zijn wel benieuwd hoe de verkoop van onze skyboxen en businessseats komende zomer gaat verlopen. Jaarlijks levert I 1 „rïfp' ons dat zo'n tien miijoen euro op. Daar zullen we in onze marketingcampagne rekening mee moeten houden." Ajax' financieel directeur I /Li Jeroen Slop

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2009 | | pagina 15