15
1»
r*-
'Meldingsplicht goede zaak'
APV IN EEN
ANDER JASJE
'DOSSIERVORMING
CRUCIAAL'
SPREEKKOOR VINDT
GEEN GEHOOR
'PRAKTIJK ZAL
HET LEREN'
ajaxlife
Jonge vandalen
De voetbalwet wordt eindelijk breed gesteund door de Tweede Kamer. Dankzij
deze wet wordt het mogelijk hooligans zwaardere straffen op te leggen. Politiek
Den Haag hoopt dat de wet net zo succesvol wordt als de Engelse variant.
ACHTERGROND
03-04-2009
Guusje ter Horst
Nederlands belangrijkste voetbalor
ganisatie vond destijds een gewillig
oor bij drie pioniers van de grootste
partijen: Hans Spekman (PvdA),
Joop Atsma (CDA) en Halbe Zijlstra
(VVD). Zij namen het KNVB-
initiatief over en in de zomer van
2007 publiceerden zij hun aanvul
lende wensen ten aanzien van de
'voetbalwet'. Het Kabinet nam deze
initiatieven vervolgens mee in het
wetsvoorstel bestrijding ernstige
overlast, waar de laatste weken dus
stevig over werd gedebatteerd.
In de Zeister bossen wordt de poli
tieke ondersteuning uiteraard posi
tief ontvangen. De nationale bond
is voorstander van dadergerichte
aanpak en vindt dat de definitieve
wet herrieschoppers komend seizoen
weg moet houden bij het voetbal en
stadion (inderdaad, de meldplicht)
"Bij de huidige bestrijding van
voetbalvandalisme is er te weinig
aandacht voor het criminele karak
ter. Voetbalvandalisme wordt in
de publieke opinie nog te vaak als
kwajongensgedrag gezien," citeren
we de bond.
De KNVB vindt wel dat het wets
voorstel op een aantal punten wat
minder krachtig ten aanzien van de
bestrijding van vandalisme is dan
aanvankelijk gehoopt. Als het aan de
KNVB ligt, wordt het voorstel aan
gevuld met enkele cruciale punten.
Zo wil de KNVB dat Nederlanders
die zich in het buitenland schuldig
maken aan voetbalgerelateerde
misdragingen aangepakt worden.
Minister van Justitie Hirsch Ballin
verklaarde hierover in de Tweede
Kamer al dat Nederland sneller
informatie wil uitwisselen met ander
Europese landen.
Daarnaast pleit 'Zeist' voor langere
straffen. De bond had, afhankelijk
van de misdraging, termijnen van
De Algemene Plaatselijke Verorde
ning (APV) is een andere benaming
voor de reeds geldende gemeente
wet, bedoeld om de maatschappij
voor iedereen leefbaar te houden.
Als de geldende regels niet worden
nageleefd, legt een gemeente aan
de hand van de APV sancties op.
De 'driehoek' (politie, Openbaar
Ministerie en burgemeester) kan
met deze wet echter onvoldoende
uit de voeten om het voetbalvan
dalisme aan te pakken. Daarom
pleitte men voor de zogenaamde
voetbalwet, om structurele
(groep)overlast daadkrachtiger
aan te kunnen pakken.
Uit het jaarverslag 2007/2008 van
het Centraal Informatiepunt Voet
balvandalisme (CIV) blijkt dat de rol
van het Voetbal Volg Systeem (VVS)
nog belangrijker wordt. Aangezien
burgemeesters pas sancties kun
nen opleggen als men de openbare
orde herhaaldelijk verstoort, zal
dossiervorming een cruciale posi
tie gaan innemen. Officieren van
justitie baseren hun beslissing bü
een aanhouding ook mede op basis
van de gegevens in het VVS, zo stelt
het CIV.
Overige aanbevelingen vanuit het
jaarverslag: controleer via officiële
verhoringen op alcohol- en drugs
gebruik en haal supporters uit de
anonimiteit. Meer info? Surf naar
www.civ-voetbal.com
maximaal 24, 36 of 120 maanden
voorgesteld. Afgezet tegen andere
doelgroepen gaat het bij het voetbal
vandalisme over het algemeen over
een sanctie die slechts één keer per
week, of eigenlijk twee weken van
kracht is.
Verder is de KNVB niet alleen
voorstander van de meldplicht voor
de gebied- en of omgevingsverboden
bij voetbalvandalisme, maar mag het
eventueel ook via een 'thuisplicht'.
Dit heeft met name betrekking op
de groep hardnekkige 'veelplegers'
die niet schromen civielrechte
lijke sancties te negeren. Het door
de CDA voorgestelde elektronisch
huisarrest zou wat de bond betreft
een interessante aanvulling kunnen
zijn, maar kent in politieke kringen
weinig steun.
Tenslotte dienen specifieke voetbal
misdragingen strafbaar te worden
gesteld. Hierbij moet gedacht wor
den aan zwarthandel, het gooien
van voorwerpen (naar het speelveld)
en het betreden van het speelveld.
"Bovenstaande aspecten hebben in
de Engelse voetbalwet in de praktijk
veel winst opgeleverd," meldt de
bond.
Wat betekent de gewijzigde gemeen
tewet straks voor de politie? Wie
controleert de eventuele meldplich
ten? Extra politie-inzet? In eerste
instantie wel. Volgens minister Ter
Horst en de Nederlandse Politie
Bond kunnen de politiekorpsen dit
echter aan.
Feit is dat burgemeesters en officie
ren van justitie binnenkort een extra
wettelijk instrument hebben, naast
de reeds toepasbare maatregelen via
de algemene plaatselijke verordening
(zie kader)"We kunnen eerder
ingrijpen. Daardoor heeft deze
regeling een preventieve werking en
past zij in ons beleid dat is gericht
op veiligheid. Veiligheid begint
bij voorkomen. De regeling maakt
ook een snelle reactie mogelijk, wat
weer bijdraagt aan doeltreffend
overheidsoptreden," zo stelt Hirsch
Ballin.
SUPPORTERSPANEL SPREEKT
Kwetsende spreekkoren worden
niet in deze wet opgenomen. De
ministers Ter Horst en Hirsch Bal
lin waren daar vrij duidelijk over.
In feite legt men de bal bij de clubs
zelf. Zij kunnen hun eigen regels
bepalen. "Bij kwetsende spreek
koren kun je een wedstrijd tijdelijk
stilleggen. Dat is overigens veel
effectiever dan in het strafrecht
vastleggen dat er geen spreek
koren mogen zijn," zegt Ter Horst.
Haar collega wees nog op de aan
wezigheid van stewards. Deze die
nen toezicht te houden op naleving
van de huisregels.
De gemeente Amsterdam is - net
als Ajax - blij met de extra moge
lijkheden die de 'voetbalwet' biedt.
"Voetbalvandalisme is een groot
probleem, waarbij veel middelen
worden ingezet om het in goede
banen te leiden. Dit geeft ons de
mogelijkheid voetbalvandalisme
breder aan te pakken en maatregelen
te treffen die verder afliggen van het
stadion. Interessant is ook dat er een
begeleidingsplicht kan worden opge
legd," laat woordvoerder Bartho
Boer weten. "Dit betekent dat in de
preventieve sfeer gericht kan worden
opgetreden. Dat is met name goed
als het om jonge vandalen gaat."
Kamerlid Hans Spekman (PvdA)
kreeg het onderwerp zoals gezegd
samen met de KNVB, Joop Atsma
(CDA) en Halbe Zijlstra (VVD)
op de Haagse agenda. "Ik ben zelf
supporter van FC Utrecht en loop
al geruime tijd mee in het voetbal
wereldje. Ik zag steeds vaker dat
mensen die niets misdeden gedu
peerd werden door een kleine groep
vandalen. Het werd een persoonlijke
ergernis dat de politiek hier niets
mee deed."
De socialist hoopt dat de voetbal
lerij over vijf jaar 'schoon' is. Dat wil
zeggen dat het voetbal dan toegan
kelijker is en dat ouders weer met
een veilig gevoel hun kind meene-
De Supportersvereniging Ajax
heeft de hele aanloop en behande
ling van het wetsvoorstel nauw
lettend gevolgd. "We zijn bljj dat
de politiek kritisch opereert ten
aanzien van het wetsvoorstel. Zo
werden er ook punten aangehaald
waarvan w(j vonden dat deze
duidelijker geformuleerd moes
ten worden. Wij zijn de laatste die
het niet zinvol zouden vinden dat
maatregelen worden getroffen ter
bestrijding van voetbalvandalisme,
maar het is voor ons de vraag of
deze wetswijziging dat kan bewerk
stelligen. De praktijk zal het ons
leren. Voor de gewone supporter
verandert er vooralsnog niets.
Generieke maatregelen, zoals com
biregelingen, supportersscheiding
en beperking in de wijze van kaart
verkoop blijft gekoppeld aan een
risico-inschatting. We betreuren
het wel dat er over een 'voetbal
wet' wordt gesproken, omdat het
gesteunde voorstel ook betrek
king heeft op andere vormen van
overlast. Hierdoor worden échte
supporters gedemoniseerd," aldus
voorzitter Daniel Dekker.
Daniel Dekker
men naar het stadion. "We hebben
het hier om een gedragsaanpassing.
Iedereen moet op termijn weer
door elkaar kunnen zitten. Dat is
de ideale wereld, maar die bereiken
we niet van vandaag op morgen. In
Engeland duurde het ook vijf jaar."
A A
O ROELOF EMCK
"Het gaat de maat
schappij veel geld
kosten als fans zich
verplicht moeten melden op het
moment dat hun favoriete club
een wedstrijd speelt. Ik verwacht
ook niet dat de relatie van Ajax
met de fanatieke aanhang van
ADO Den Haag, FC Utrecht en
Feyenoord dankzij de voetbalwet
zal verbeteren. Blijkbaar hangt
er slechts rond wedstrijden tegen
clubs als FC Volendam een
gemoedelijke sfeer. Ik hoop niet
dat de trouwe supporters weer
de dupe worden van de rest."
'yK\ DOMINIQUE
1 PICHEL
"Supporters moeten wel
gewoon supporters kun
nen blijven. Op zich vind ik het goed
als hooligans dankzij de voetbalwet
worden gepakt en verbannen, maar
of het net zo goed zal werken als in
Engeland is nog maar de vraag. De
meldingsplicht tijdens wedstrijden
vind ik een goede zaak, maar je kunt
dan natuurlijk nog steeds andere
duels bezoeken. Ik hoop wel dat
de klassiekers tussen Ajax en Fey
enoord dankzij de voetbalwet weer
met supporters gespeeld kunnen
worden. Dat zijn toch de mooiste
wedstrijden."
ELWIN SCHMID
"In Engeland werkt de
voetbalwet prima en
komen er nooit suppor
ters het veld op. Ik denk dat dit te
maken heeft met de zware straffen
die volgen als iemand toch een
overtreding begaat. Daarom zou
dezelfde wet ook in Nederland
goed kunnen werken, al hoop ik
niet dat er voortaan voor elk wis
sewasje een stadionverbod wordt
uitgedeeld. Soms weten politici
namelijk niet waarover ze praten.
Anders was er nooit besloten dat
er geen Ajaxfans meer naar de
uitwedstrijd tegen Feyenoord
mogen." (KVN)
Hans Spekman