15 1» r*- 'Meldingsplicht goede zaak' APV IN EEN ANDER JASJE 'DOSSIERVORMING CRUCIAAL' SPREEKKOOR VINDT GEEN GEHOOR 'PRAKTIJK ZAL HET LEREN' ajaxlife Jonge vandalen De voetbalwet wordt eindelijk breed gesteund door de Tweede Kamer. Dankzij deze wet wordt het mogelijk hooligans zwaardere straffen op te leggen. Politiek Den Haag hoopt dat de wet net zo succesvol wordt als de Engelse variant. ACHTERGROND 03-04-2009 Guusje ter Horst Nederlands belangrijkste voetbalor ganisatie vond destijds een gewillig oor bij drie pioniers van de grootste partijen: Hans Spekman (PvdA), Joop Atsma (CDA) en Halbe Zijlstra (VVD). Zij namen het KNVB- initiatief over en in de zomer van 2007 publiceerden zij hun aanvul lende wensen ten aanzien van de 'voetbalwet'. Het Kabinet nam deze initiatieven vervolgens mee in het wetsvoorstel bestrijding ernstige overlast, waar de laatste weken dus stevig over werd gedebatteerd. In de Zeister bossen wordt de poli tieke ondersteuning uiteraard posi tief ontvangen. De nationale bond is voorstander van dadergerichte aanpak en vindt dat de definitieve wet herrieschoppers komend seizoen weg moet houden bij het voetbal en stadion (inderdaad, de meldplicht) "Bij de huidige bestrijding van voetbalvandalisme is er te weinig aandacht voor het criminele karak ter. Voetbalvandalisme wordt in de publieke opinie nog te vaak als kwajongensgedrag gezien," citeren we de bond. De KNVB vindt wel dat het wets voorstel op een aantal punten wat minder krachtig ten aanzien van de bestrijding van vandalisme is dan aanvankelijk gehoopt. Als het aan de KNVB ligt, wordt het voorstel aan gevuld met enkele cruciale punten. Zo wil de KNVB dat Nederlanders die zich in het buitenland schuldig maken aan voetbalgerelateerde misdragingen aangepakt worden. Minister van Justitie Hirsch Ballin verklaarde hierover in de Tweede Kamer al dat Nederland sneller informatie wil uitwisselen met ander Europese landen. Daarnaast pleit 'Zeist' voor langere straffen. De bond had, afhankelijk van de misdraging, termijnen van De Algemene Plaatselijke Verorde ning (APV) is een andere benaming voor de reeds geldende gemeente wet, bedoeld om de maatschappij voor iedereen leefbaar te houden. Als de geldende regels niet worden nageleefd, legt een gemeente aan de hand van de APV sancties op. De 'driehoek' (politie, Openbaar Ministerie en burgemeester) kan met deze wet echter onvoldoende uit de voeten om het voetbalvan dalisme aan te pakken. Daarom pleitte men voor de zogenaamde voetbalwet, om structurele (groep)overlast daadkrachtiger aan te kunnen pakken. Uit het jaarverslag 2007/2008 van het Centraal Informatiepunt Voet balvandalisme (CIV) blijkt dat de rol van het Voetbal Volg Systeem (VVS) nog belangrijker wordt. Aangezien burgemeesters pas sancties kun nen opleggen als men de openbare orde herhaaldelijk verstoort, zal dossiervorming een cruciale posi tie gaan innemen. Officieren van justitie baseren hun beslissing bü een aanhouding ook mede op basis van de gegevens in het VVS, zo stelt het CIV. Overige aanbevelingen vanuit het jaarverslag: controleer via officiële verhoringen op alcohol- en drugs gebruik en haal supporters uit de anonimiteit. Meer info? Surf naar www.civ-voetbal.com maximaal 24, 36 of 120 maanden voorgesteld. Afgezet tegen andere doelgroepen gaat het bij het voetbal vandalisme over het algemeen over een sanctie die slechts één keer per week, of eigenlijk twee weken van kracht is. Verder is de KNVB niet alleen voorstander van de meldplicht voor de gebied- en of omgevingsverboden bij voetbalvandalisme, maar mag het eventueel ook via een 'thuisplicht'. Dit heeft met name betrekking op de groep hardnekkige 'veelplegers' die niet schromen civielrechte lijke sancties te negeren. Het door de CDA voorgestelde elektronisch huisarrest zou wat de bond betreft een interessante aanvulling kunnen zijn, maar kent in politieke kringen weinig steun. Tenslotte dienen specifieke voetbal misdragingen strafbaar te worden gesteld. Hierbij moet gedacht wor den aan zwarthandel, het gooien van voorwerpen (naar het speelveld) en het betreden van het speelveld. "Bovenstaande aspecten hebben in de Engelse voetbalwet in de praktijk veel winst opgeleverd," meldt de bond. Wat betekent de gewijzigde gemeen tewet straks voor de politie? Wie controleert de eventuele meldplich ten? Extra politie-inzet? In eerste instantie wel. Volgens minister Ter Horst en de Nederlandse Politie Bond kunnen de politiekorpsen dit echter aan. Feit is dat burgemeesters en officie ren van justitie binnenkort een extra wettelijk instrument hebben, naast de reeds toepasbare maatregelen via de algemene plaatselijke verordening (zie kader)"We kunnen eerder ingrijpen. Daardoor heeft deze regeling een preventieve werking en past zij in ons beleid dat is gericht op veiligheid. Veiligheid begint bij voorkomen. De regeling maakt ook een snelle reactie mogelijk, wat weer bijdraagt aan doeltreffend overheidsoptreden," zo stelt Hirsch Ballin. SUPPORTERSPANEL SPREEKT Kwetsende spreekkoren worden niet in deze wet opgenomen. De ministers Ter Horst en Hirsch Bal lin waren daar vrij duidelijk over. In feite legt men de bal bij de clubs zelf. Zij kunnen hun eigen regels bepalen. "Bij kwetsende spreek koren kun je een wedstrijd tijdelijk stilleggen. Dat is overigens veel effectiever dan in het strafrecht vastleggen dat er geen spreek koren mogen zijn," zegt Ter Horst. Haar collega wees nog op de aan wezigheid van stewards. Deze die nen toezicht te houden op naleving van de huisregels. De gemeente Amsterdam is - net als Ajax - blij met de extra moge lijkheden die de 'voetbalwet' biedt. "Voetbalvandalisme is een groot probleem, waarbij veel middelen worden ingezet om het in goede banen te leiden. Dit geeft ons de mogelijkheid voetbalvandalisme breder aan te pakken en maatregelen te treffen die verder afliggen van het stadion. Interessant is ook dat er een begeleidingsplicht kan worden opge legd," laat woordvoerder Bartho Boer weten. "Dit betekent dat in de preventieve sfeer gericht kan worden opgetreden. Dat is met name goed als het om jonge vandalen gaat." Kamerlid Hans Spekman (PvdA) kreeg het onderwerp zoals gezegd samen met de KNVB, Joop Atsma (CDA) en Halbe Zijlstra (VVD) op de Haagse agenda. "Ik ben zelf supporter van FC Utrecht en loop al geruime tijd mee in het voetbal wereldje. Ik zag steeds vaker dat mensen die niets misdeden gedu peerd werden door een kleine groep vandalen. Het werd een persoonlijke ergernis dat de politiek hier niets mee deed." De socialist hoopt dat de voetbal lerij over vijf jaar 'schoon' is. Dat wil zeggen dat het voetbal dan toegan kelijker is en dat ouders weer met een veilig gevoel hun kind meene- De Supportersvereniging Ajax heeft de hele aanloop en behande ling van het wetsvoorstel nauw lettend gevolgd. "We zijn bljj dat de politiek kritisch opereert ten aanzien van het wetsvoorstel. Zo werden er ook punten aangehaald waarvan w(j vonden dat deze duidelijker geformuleerd moes ten worden. Wij zijn de laatste die het niet zinvol zouden vinden dat maatregelen worden getroffen ter bestrijding van voetbalvandalisme, maar het is voor ons de vraag of deze wetswijziging dat kan bewerk stelligen. De praktijk zal het ons leren. Voor de gewone supporter verandert er vooralsnog niets. Generieke maatregelen, zoals com biregelingen, supportersscheiding en beperking in de wijze van kaart verkoop blijft gekoppeld aan een risico-inschatting. We betreuren het wel dat er over een 'voetbal wet' wordt gesproken, omdat het gesteunde voorstel ook betrek king heeft op andere vormen van overlast. Hierdoor worden échte supporters gedemoniseerd," aldus voorzitter Daniel Dekker. Daniel Dekker men naar het stadion. "We hebben het hier om een gedragsaanpassing. Iedereen moet op termijn weer door elkaar kunnen zitten. Dat is de ideale wereld, maar die bereiken we niet van vandaag op morgen. In Engeland duurde het ook vijf jaar." A A O ROELOF EMCK "Het gaat de maat schappij veel geld kosten als fans zich verplicht moeten melden op het moment dat hun favoriete club een wedstrijd speelt. Ik verwacht ook niet dat de relatie van Ajax met de fanatieke aanhang van ADO Den Haag, FC Utrecht en Feyenoord dankzij de voetbalwet zal verbeteren. Blijkbaar hangt er slechts rond wedstrijden tegen clubs als FC Volendam een gemoedelijke sfeer. Ik hoop niet dat de trouwe supporters weer de dupe worden van de rest." 'yK\ DOMINIQUE 1 PICHEL "Supporters moeten wel gewoon supporters kun nen blijven. Op zich vind ik het goed als hooligans dankzij de voetbalwet worden gepakt en verbannen, maar of het net zo goed zal werken als in Engeland is nog maar de vraag. De meldingsplicht tijdens wedstrijden vind ik een goede zaak, maar je kunt dan natuurlijk nog steeds andere duels bezoeken. Ik hoop wel dat de klassiekers tussen Ajax en Fey enoord dankzij de voetbalwet weer met supporters gespeeld kunnen worden. Dat zijn toch de mooiste wedstrijden." ELWIN SCHMID "In Engeland werkt de voetbalwet prima en komen er nooit suppor ters het veld op. Ik denk dat dit te maken heeft met de zware straffen die volgen als iemand toch een overtreding begaat. Daarom zou dezelfde wet ook in Nederland goed kunnen werken, al hoop ik niet dat er voortaan voor elk wis sewasje een stadionverbod wordt uitgedeeld. Soms weten politici namelijk niet waarover ze praten. Anders was er nooit besloten dat er geen Ajaxfans meer naar de uitwedstrijd tegen Feyenoord mogen." (KVN) Hans Spekman

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2009 | | pagina 13