DISTRICT OOST HOOPT OP MEER BEKENDHEID OOK BELGISCHE AJACIEDEN KUNNEN MET DE BUS MOGELIJK TWEEDE BUS VANUIT ZEELAND Meer informatie: http://www.ajax-sv.be/ ajaxlife Meer informatie: svadistrictoost@hetnet.nl Meer informatie: http://www.svazeeland.nl/ De Arena is bereikt, iedereen gaat zijn eigen zveg. REPORTAGE 21-03-2009 Voor Belgische Ajacieden is even eens een busdienst beschikbaar. Niet altijd, maar zo'n acht tot negen keer per seizoen koersen 74 Belgen via de opstapplekken Gent en Antwerpen aan op Amsterdam. De prüs voor SVA-leden en sei zoenkaarthouders is vastgesteld op 16,50 euro terwijl niet-leden vier euro duurder uit zijn. "Het is geen haalbare kaart om naar ieder thuisduel een busreis te organise ren, want daarvoor hebben we niet genoeg aanmeldingen. De overige wedstrijden reizen de seizoen kaarthouders op eigen gelegenheid af naar de Arena," legt organisator Maurice Peeters uit. Fans zonder eigen stoel in het stadion kun nen eveneens een beroep op hem doen. "We hebben goede afspraken gemaakt met Ajax." Gelukkig is er een groot openbaar toilet voorhanden langs de A28. District Oost organiseert al ruim vijftien jaar busreizen naar thuis duels van Ajax. Er is een vaste groep van dertig supporters die tweewekelijks in Didam of Zevenaar opstapt en dan de reis naar de Arena maakt. Bü voldoende animo staan ook de Europese thuisduels op het programma en is het in de toekomst mogelijk een tweede bus te laten rijden. Seizoenkaart houders die een busabonnement afsluiten, betalen 14,50 euro per keer waarbij vooruitbetaling een vereiste is. Incidentele deelnemers zijn drie euro duurder uit. "De auto is pas rendabel als je met z'n drieën gaat en dan moet er ook nog iemand willen rijden," zegt organisator Willie Hubers. Rond de laatste thuiswedstrijd van het seizoen, zondag 10 mei tegen FC Twente, pakt district Oost groots uit. "Dat is een eenmalige actie met het oog op volgend seizoen. Er reizen nog altijd veel tukkers los naar Ajax puur omdat ze niet op de hoogte zijn van onze busdienst. Daar hopen we verandering in te brengen." Sinds dit seizoen is het mogelijk in Zeeland de bus te nemen richting de Arena. Er is vooralsnog plaats om maximaal 58 supporters te vervoeren naar alle Europese wedstrijden en de mooiere affiches zoals Feyenoord en PSV. Organi sator Erwin de Bock: "We zijn pas net begonnen en bevinden ons in een groeimarkt, dus ik sluit niet uit dat er op termijn een tweede bus gaat rijden. Die moeten we dan wel meteen redelijk vol krijgen, want een tweede, halflege bus is niet rendabel." Een retourtje vanaf de opstapplekken Terneuzen en Goes kost 19 euro. Dit is ook het moment waarop dis trict Noord besluit busreizen naar thuisduels van Ajax aan te bieden. In de laatste seizoenen in De Meer begint een klein groepje Ajacieden uit Drenthe er langzaam genoeg van te krijgen om telkens met de auto of trein te gaan en in het seizoen 1994/1995 wordt de reis voor het eerst als groep met de bus afgelegd. "De drempel werd minder hoog en de stap om een seizoenkaart aan te schaffen of losse wedstrijden te bezoeken een stuk kleiner," zegt Wubbels, man van het eerste uur en inmiddels organisator. Na de nodige opstartproblemen heeft hij het heft in eigen handen genomen. Met een groepje mensen dat hij om zich heen heeft verzameld, regelt hij nu de gang van zaken "Wubbels verdient een pluim en veel respect voor alles wat hij doet. Hij heeft het heel goed opgepakt," vindt Mike. Hij is van kleins af aan fan en reist al twintig jaar naar Ajax. "Hoewel er inmiddels een hele andere groep mensen met de bus reist dan in het verleden, vind ik het fijn om te zien dat Ajax in district Noord nog steeds leeft onder de mensen." Volgens Mike speelt de mogelijkheid om met de bus te reizen daarbij een belangrijke rol. "Anders ben je toch al snel afhan kelijk van het openbaar vervoer en benzine voor de auto is ook niet echt goedkoop. Dan ga ik liever met de speelt haar wedstrijden in De Meer. Toeschouwers kopen hun kaartje bij de plaatselijke sigarenboer, lopen of fietsen op zondag naar het stadion en een enkeling pakt de tram. De wereld is klein en het leven simpel. De invoering van het profvoetbal geeft het niveau van de competitie een impuls en het Nederlands elftal boekt steeds betere resultaten. Ajax doet eveneens van zich spreken. Eerst op nationaal niveau, later ook internationaal. Ajax trekt dankzij de nationale en Europese zegetocht, in combinatie met groeiende welvaart, verbeterde vormen van openbaar vervoer en de eerste particuliere auto's, een nieuwe schare fans aan, van buiten Amsterdam. Maar liefst veertigduizend Nederlanders wonen in 1969 in Parijs de beslissings wedstrijd Benfica - Ajax (0-3) bij. Ook de Europese finales in de jaren daarna zorgen voor een uittocht van supporters. Na de gouden periode duurt het ruim zestien jaar, in 1987 wordt in Leipzig de Europacup 2 gewonnen, voordat Ajax weer een Europese bus, die zit altijd vol, iedereen is wel kom en het is gewoon gezellig." Twee uur en ruim 160 kilometer na vertrek bereikt de bus Amsterdam. Vanaf dat moment, tussen de zestig en negentig minuten voor aanvang van de wedstrijd, staat het ieder een vrij om te doen wat hij of zij wil. Nog even naar de fanshop, of snel naar binnen voor de warming- up, dat vult iedereen naar eigen inzicht in. Het is ook niet zo dat de passagiers in hetzelfde vak zit ten. Vandaar dat iedereen zich snel verspreidt en zijn eigen ding doet. Een halfuur na het laatste fluitsig naal van de scheidsrechter staat de bus weer gereed voor vertrek richting het noorden van het land. Wubbels: "De ervaring leert dat het voor iedereen mogelijk is om bin nen dertig minuten terug te zijn op de busparkeerplaats. Wie er niet is, heeft pech en moet met eigen vervoer naar huis. We gaan niet wachten op laatkomers." Het is een regel die in de praktijk amper wordt toegepast. Negen van de tien keer is iedereen op tijd voor de terugreis. Dat die rit ook weer twee uur duurt, deert Mike niet. "Lekker met z'n allen als Ajacieden onder elkaar een biertje doen en dan naar huis." Meer informatie: www.ajaxlife.nl/bus beker omhoog mag tillen. Thuis duels in De Meer trekken halver wege de jaren tachtig nog slechts zo'n tienduizend bezoekers, maar dankzij nieuwe Europese successen verdubbelen de bezoekersaantallen weer snel. Ajax speelt hogeschool voetbal en wint de ene na de andere prijs. Inmiddels stroomt Amsterdam leeg, wordt forenzen hip en is een auto voor de deur, soms zelfs twee, meer regel dan uitzondering. Als gevolg daarvan treedt er sprei ding op onder Ajacieden en geniet heel Nederland mee als Ajax opnieuw Europa verovert. Zelfs als men voor een wedstrijd eerst in de file moet staan. De beleidsbepalers hebben dan al voorzien dat de rek eruit is in Watergraafsmeer. De Meer voldoet niet langer en dreigt vanwege strenge veiligheids eisen zelfs te moeten krimpen. In 1993 zijn de plannen definitief en als Ajax drie jaar later, kort nadat de club zich wederom tot beste van de wereld heeft laten kronen, naar de Amsterdam Arena verhuist, wil niemand er iets van missen.

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2009 | | pagina 13