DISTRICT OOST
HOOPT OP MEER
BEKENDHEID
OOK BELGISCHE
AJACIEDEN KUNNEN
MET DE BUS
MOGELIJK TWEEDE
BUS VANUIT ZEELAND
Meer informatie:
http://www.ajax-sv.be/
ajaxlife
Meer informatie:
svadistrictoost@hetnet.nl
Meer informatie:
http://www.svazeeland.nl/
De Arena is bereikt, iedereen gaat zijn eigen zveg.
REPORTAGE
21-03-2009
Voor Belgische Ajacieden is even
eens een busdienst beschikbaar.
Niet altijd, maar zo'n acht tot
negen keer per seizoen koersen 74
Belgen via de opstapplekken Gent
en Antwerpen aan op Amsterdam.
De prüs voor SVA-leden en sei
zoenkaarthouders is vastgesteld
op 16,50 euro terwijl niet-leden
vier euro duurder uit zijn. "Het is
geen haalbare kaart om naar ieder
thuisduel een busreis te organise
ren, want daarvoor hebben we niet
genoeg aanmeldingen. De overige
wedstrijden reizen de seizoen
kaarthouders op eigen gelegenheid
af naar de Arena," legt organisator
Maurice Peeters uit. Fans zonder
eigen stoel in het stadion kun
nen eveneens een beroep op hem
doen. "We hebben goede afspraken
gemaakt met Ajax."
Gelukkig is er een groot openbaar toilet voorhanden langs de A28.
District Oost organiseert al ruim
vijftien jaar busreizen naar thuis
duels van Ajax. Er is een vaste
groep van dertig supporters die
tweewekelijks in Didam of Zevenaar
opstapt en dan de reis naar de
Arena maakt. Bü voldoende animo
staan ook de Europese thuisduels
op het programma en is het in de
toekomst mogelijk een tweede
bus te laten rijden. Seizoenkaart
houders die een busabonnement
afsluiten, betalen 14,50 euro per
keer waarbij vooruitbetaling een
vereiste is. Incidentele deelnemers
zijn drie euro duurder uit.
"De auto is pas rendabel als je met
z'n drieën gaat en dan moet er
ook nog iemand willen rijden," zegt
organisator Willie Hubers. Rond
de laatste thuiswedstrijd van het
seizoen, zondag 10 mei tegen FC
Twente, pakt district Oost groots
uit. "Dat is een eenmalige actie
met het oog op volgend seizoen. Er
reizen nog altijd veel tukkers los
naar Ajax puur omdat ze niet op
de hoogte zijn van onze busdienst.
Daar hopen we verandering in te
brengen."
Sinds dit seizoen is het mogelijk in
Zeeland de bus te nemen richting
de Arena. Er is vooralsnog plaats
om maximaal 58 supporters te
vervoeren naar alle Europese
wedstrijden en de mooiere affiches
zoals Feyenoord en PSV. Organi
sator Erwin de Bock: "We zijn pas
net begonnen en bevinden ons in
een groeimarkt, dus ik sluit niet uit
dat er op termijn een tweede bus
gaat rijden. Die moeten we dan wel
meteen redelijk vol krijgen, want
een tweede, halflege bus is niet
rendabel." Een retourtje vanaf de
opstapplekken Terneuzen en Goes
kost 19 euro.
Dit is ook het moment waarop dis
trict Noord besluit busreizen naar
thuisduels van Ajax aan te bieden.
In de laatste seizoenen in De Meer
begint een klein groepje Ajacieden
uit Drenthe er langzaam genoeg van
te krijgen om telkens met de auto
of trein te gaan en in het seizoen
1994/1995 wordt de reis voor het
eerst als groep met de bus afgelegd.
"De drempel werd minder hoog en
de stap om een seizoenkaart aan
te schaffen of losse wedstrijden te
bezoeken een stuk kleiner," zegt
Wubbels, man van het eerste uur en
inmiddels organisator. Na de nodige
opstartproblemen heeft hij het heft
in eigen handen genomen. Met een
groepje mensen dat hij om zich heen
heeft verzameld, regelt hij nu de
gang van zaken
"Wubbels verdient een pluim en veel
respect voor alles wat hij doet.
Hij heeft het heel goed opgepakt,"
vindt Mike. Hij is van kleins af
aan fan en reist al twintig jaar naar
Ajax. "Hoewel er inmiddels een
hele andere groep mensen met de
bus reist dan in het verleden, vind
ik het fijn om te zien dat Ajax in
district Noord nog steeds leeft onder
de mensen." Volgens Mike speelt
de mogelijkheid om met de bus te
reizen daarbij een belangrijke rol.
"Anders ben je toch al snel afhan
kelijk van het openbaar vervoer en
benzine voor de auto is ook niet echt
goedkoop. Dan ga ik liever met de
speelt haar wedstrijden in De Meer.
Toeschouwers kopen hun kaartje bij
de plaatselijke sigarenboer, lopen of
fietsen op zondag naar het stadion
en een enkeling pakt de tram. De
wereld is klein en het leven simpel.
De invoering van het profvoetbal
geeft het niveau van de competitie
een impuls en het Nederlands elftal
boekt steeds betere resultaten. Ajax
doet eveneens van zich spreken.
Eerst op nationaal niveau, later ook
internationaal. Ajax trekt dankzij de
nationale en Europese zegetocht, in
combinatie met groeiende welvaart,
verbeterde vormen van openbaar
vervoer en de eerste particuliere
auto's, een nieuwe schare fans aan,
van buiten Amsterdam. Maar liefst
veertigduizend Nederlanders wonen
in 1969 in Parijs de beslissings
wedstrijd Benfica - Ajax (0-3) bij.
Ook de Europese finales in de jaren
daarna zorgen voor een uittocht van
supporters.
Na de gouden periode duurt het
ruim zestien jaar, in 1987 wordt in
Leipzig de Europacup 2 gewonnen,
voordat Ajax weer een Europese
bus, die zit altijd vol, iedereen is wel
kom en het is gewoon gezellig."
Twee uur en ruim 160 kilometer na
vertrek bereikt de bus Amsterdam.
Vanaf dat moment, tussen de zestig
en negentig minuten voor aanvang
van de wedstrijd, staat het ieder
een vrij om te doen wat hij of zij
wil. Nog even naar de fanshop, of
snel naar binnen voor de warming-
up, dat vult iedereen naar eigen
inzicht in. Het is ook niet zo dat
de passagiers in hetzelfde vak zit
ten. Vandaar dat iedereen zich snel
verspreidt en zijn eigen ding doet.
Een halfuur na het laatste fluitsig
naal van de scheidsrechter staat
de bus weer gereed voor vertrek
richting het noorden van het land.
Wubbels: "De ervaring leert dat het
voor iedereen mogelijk is om bin
nen dertig minuten terug te zijn op
de busparkeerplaats. Wie er niet
is, heeft pech en moet met eigen
vervoer naar huis. We gaan niet
wachten op laatkomers." Het is een
regel die in de praktijk amper wordt
toegepast. Negen van de tien keer is
iedereen op tijd voor de terugreis.
Dat die rit ook weer twee uur duurt,
deert Mike niet. "Lekker met z'n
allen als Ajacieden onder elkaar een
biertje doen en dan naar huis."
Meer informatie:
www.ajaxlife.nl/bus
beker omhoog mag tillen. Thuis
duels in De Meer trekken halver
wege de jaren tachtig nog slechts
zo'n tienduizend bezoekers, maar
dankzij nieuwe Europese successen
verdubbelen de bezoekersaantallen
weer snel. Ajax speelt hogeschool
voetbal en wint de ene na de andere
prijs. Inmiddels stroomt Amsterdam
leeg, wordt forenzen hip en is een
auto voor de deur, soms zelfs twee,
meer regel dan uitzondering.
Als gevolg daarvan treedt er sprei
ding op onder Ajacieden en geniet
heel Nederland mee als Ajax
opnieuw Europa verovert. Zelfs als
men voor een wedstrijd eerst in de
file moet staan. De beleidsbepalers
hebben dan al voorzien dat de rek
eruit is in Watergraafsmeer.
De Meer voldoet niet langer en
dreigt vanwege strenge veiligheids
eisen zelfs te moeten krimpen. In
1993 zijn de plannen definitief en
als Ajax drie jaar later, kort nadat
de club zich wederom tot beste van
de wereld heeft laten kronen, naar
de Amsterdam Arena verhuist, wil
niemand er iets van missen.