15 WEDSTRIJD HERBELEVEN IN CAFÉ AJAX LIFE KNVB werkt aan service, en ontwikkelt nieuw kaartverkoopsysteem ajaxlife Service Ook geen zin om direct naar huis te gaan na een daverende overwinning van Ajax? Vanaf nu kun je nog in de Arena napraten en nog een keer genieten van de wedstrijd beelden onder het genot van een biertje of een frisje, in het Café Ajax Life Vak 111. Een kaartje kopen voor een wedstrijd van Ajax leverde aan het begin van het seizoen de nodige problemen op. Voor de KNVB reden om het systeem aan te passen. De voetbalbond komt in 2010 zelfs met een nieuw kaartverkoop systeem, waardoor er meer services aan de supporters kunnen wor den aangeboden. FANZONE 30-01-2009 DOOR MIKE VAN DAMME Wie voor een duel van Ajax een kaartje wil kopen, hoeft tegenwoor dig niet meer om tien uur 's och tends fietsend door de dauw naar de sigarenboer, om vervolgens achter in de rij aan te sluiten. Nee, zet je computer aan om één voor tien, ga naar de webshop van Ajax en als het goed is heb je om één over tien je kaarten. Als het goed gaat, inderdaad. Helaas werkte het kaartverkoopsysteem dat de KNVB en de meeste voet balclubs al negen jaar gebruiken (World Ticketing System) aan het begin van dit seizoen niet optimaal. Vooral de internetverkoop vertoonde de nodige kuren, die voor Ajaxsup- porters onder meer zichtbaar wer den voor de uitwedstrijden tegen Feyenoord en SC Heerenveen. De vraag naar kaartjes was zo groot, dat het systeem de drukte niet aankon en uitviel. Een ander groot probleem waar supporters nog mee te maken heb ben: wie online zijn winkelwagentje heeft gevuld en online wil afreke nen, maar daar onverhoopt niet in slaagt, treft zijn winkelwagentje weer leeg aan. Dacht je vier kaarten te hebben, heb je helemaal niets; en iemand anders die later op de site kwam, is er met jouw kaartjes vandoor. Het eerste probleem (dat het systeem de drukte niet aankan) is inmiddels opgelost, verzekert Wilfred de Rooij, manager facilities van de KNVB. Het tweede pro bleem wordt binnenkort aangepakt, al wijst De Rooij op het feit dat twintig procent van de transacties met de betaalmethode iDeal mis lukt omdat het banksaldo te laag is, en dus geen fout in het systeem is. "De kaartverkoop voor de wedstrijd tegen Fiorentina ging goed, er kwa men amper klachten binnen." De KNVB is hard bezig ook de laat ste 'kuren' uit het verkoopsysteem, waarmee ongeveer 1,2 miljoen voet baltickets per jaar worden verkocht, te krijgen. "Internetverkoop is toch iets anders dan winkelverkoop," stelt De Rooij. "We zijn pas een half jaar geleden begonnen met de webshops. Dat moet nog worden verbeterd. We hebben een hele lijst met aanpas singen opgesteld, tachtig procent is gedaan." De KNVB is ondertussen in samen werking met de voetbalclubs bezig met het ontwikkelen van een geheel nieuw systeem. In 2010 moet de eerste club daar gebruik van gaan maken, eind 2010 moeten alle clubs zijn aangesloten. Bestaande systemen (die bijvoor beeld worden gebruikt voor con certen) voldoen niet aan de eisen van de voetbalbond en de clubs. "Een kaartje kopen voor een voet balwedstrijd is niet hetzelfde als een ticket kopen voor De Toppers in de Arena," legt De Rooij uit. "Bij een concert heb je vaak maar te maken met drie prijscategorieën, in het voetbal zijn dat er veel meer. Men sen willen ook precies weten in welk vak ze zitten, en het liefst ook nog op welke rij. WTS heeft zich in het verleden ook in de complexiteit ver gist. We hebben veel aan het systeem moeten bijbouwen. Nog meer aan passen kost te veel geld." De Rooij hoopt met het nieuwe systeem vooral winst te boeken in de service naar de supporters toe. Zo moet de snelheid waarmee een kaartje kan worden gekocht via het internet omhoog. In de huidige procedure kunnen slechts vier of vijf transacties per seconde worden gedaan. Daardoor kunnen slechts zeshonderd winkelwagentjes tegelijk gevuld zijn. De Rooij: "Het betaal- platform is momenteel de zwakste schakel. We moeten het aantal transacties per seconde opschroe ven, dan kunnen we ook meer winkelwagentjes creëren, en kunnen dus meer mensen tegelijk een kaartje kopen. Internetverkoop wordt steeds belangrijker. Nu wordt 35 procent van de voetbaltickets via het internet verkocht, volgend jaar zal dat 70 procent zijn." Ook in andere opzichten moet de service worden verbeterd. Als het aan De Rooij ligt, heeft Ajax in 2010 niet meer verschillende pas sen - zoals seizoenkaart, clubkaart, sponsorkaart - maar gewoon één lidmaatschapskaart, waarop elk moment van de dag de aankoop rechten veranderd kunnen worden. Een pas kan zo ook langer dan een jaar mee, ook al wordt een seizoen kaarthouder een clubkaarthouder. "Dat is een belangrijke peiler voor ons," aldus De Rooij. "Mensen krijgen op internet dan een eigen profiel. Daar kunnen bijvoorbeeld acties aan worden verbonden: wie drie keer kaartjes heeft besteld, krijgt de vierde keer tien procent korting. De clubs moeten uiteinde lijk beslissen of ze die extra services willen gebruiken of niet. Wij bieden het alleen aan." Zaterdag gaan de deuren van het café voor de eerste keer open. Het biedt jong en oud een extra mogelijkheid (naast het Supportershome) om de wedstrijd na te bespreken in een gezellige Amster damse sfeer. Het café is een initiatief van de Supportersvereniging Ajax, Ajax, de Amsterdam Arena en de Catering Club. Na de wedstrijd tegen SC Heerenveen (komende zaterdag) worden de eerste glazen gevuld in de rood-witte kroeg, die dezelfde naam draagt als de krant, website en de evene menten van de Supportersvereniging. Om 22:30 uur gaan de deuren open. Tien minuten later worden de hoogtepunten van de wedstrijd op schermen getoond, waarna ook de persconferentie en interviews met spelers bekeken kunnen worden bekeken. Café Ajax Life Vak 111 is, zoals de naam al verraadt, te vinden bü vak 111 in het gelijknamige etablissement. Door logistieke problemen is het café voorlopig alleen te bereiken voor bezoekers van de eerste ring Noord en Oost, die de Arena niet eerst hoeven te verlaten om op hun plaats van bestemming te komen. (MvD) Online tickets kopen H gaat steeds beter

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2009 | | pagina 12