'Rust en stabiliteit zijn het belangrijkst' 'OP EEN GEGEVEN MOMENT KREEG IK DE REPUTATIE VAN IEMAND DIE HECTISCHE BEDRIJVEN LEIDDE EN OVER DE STREEP KON TREKKEN' ajaxlife Na de 'basketballer' en de 'ijsjesverkoper' heeft Ajax weer de gewenste algemeen directeur met 'voetbalachtergrond'. Beeldvorming wordt steeds belangrijker, dus presenteerde men Rik van den Boog (49) veilig in de roodwitte mediaspotlights. ACHTERGROND 27-11-2008 Van den Boog tekent intern 'broederverbond' DOOR SANDER ZELDENRIJK Wie enkele weken geleden via internetzoekmachine Google op de naam van Rik van den Boog had gezocht, werd niet veel wijzer. Zelfs mislukte fina listen van Idols scoorden nog meer hits. Een béétje kandidaat voor een topfunctie binnen het voetbalbedrijf Ajax (want dat is het nu eenmaal!) ontkomt toch niet aan opperspion internet? Conclusie: Ajax haalt een verrassende naam. Iemand die het liefst in alle rust succesvol op de achtergrond opereert. De Amsterdammers kiezen met Van den Boog niet voor het boegbeeld uit het commissierapport. De aan staand algemeen directeur geeft als eerste toe dat Marco van Basten in feite hét enige boegbeeld van de club is, als eindverantwoordelijke op voetbaltechnisch gebied. Anderzijds treedt Van den Boog naar voren daar waar nodig. "Maar ik ga me niet als artiest gedragen om de hele dag in de krant of op televisie te komen. Ajax wordt geen FC Rik van den Boog." Wat dat betreft past de aanstelling precies in het nieuwe clubbeleid. Het is tijd voor rust en stabiliteit in en rondom de stadionmuren. Wie zegt dat onrust en Ajax - gezien het verleden - onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, is bij de huidige beleidsbepalers aan het verkeerde adres. Naïef? Wellicht, maar de neuzen staan in ieder geval weer dezelfde kant op. Zelfs in goede en slechte sportieve tijden, zo luidt het interne broederverbond. Daarmee moet een eind komen aan de eilandjescultuur en vele posi tiewisselingen op directieniveau, waarover het commissierapport rept. Het besef dat 'we' het met z'n allen moeten doen, lijkt doorgedrongen op bestuurlijk niveau. Commissie voorzitter en thans clubpreses Uri Coronel timmert in een rap tempo aan structurele eensgezindheid in alle geledingen, op hoofdlijnen. "Dat is inderdaad het belangrijkst. Details kun je namelijk altijd vin den", voegt Van den Boog toe. Rust en stabiliteit zijn twee cruciale voorwaarden om optimaal te kun nen presteren. Dat was in het zeer recente verleden nog wel anders. Niet voor niets vroeg Van den Boog een week bedenktijd. Hij had als seizoenkaarthouder zijn ogen ook niet in zijn zak zitten. Pas toen hij met de commissarissen, directie en hoofdtrainer had gesproken, concludeerde hij dat deze uitdaging perspectief had. "Als je het met deze mensen mag doen, bij deze club, in je eigen stadje, dan is er qua emotie geen weg meer terug", verklaart de oud-jeugdspeler zijn carrièremove. De voormalig zaalvoetbalinterna tional belandde als twaalfjarige in de Cl van Ajax, destijds getraind door Jan van Dalen. Deze turnde de linksbuiten om tot rechtsback. De definitieve doorbraak aan de Mid denweg bleef uit wegens een ver brijzelde enkel, waarna een gefrus treerde Van den Boog toekeek hoe generatiegenoten Guido Pen, Jan Weggelaar, Sjaak Storm en Johnny Holshuijsen wel debuteerden in de hoofdmacht. Hoewel hij niet excelleerde in het eerste elftal van Ajax, boekte hij na een kort avontuur als wiskundedo cent, in het bedrijfsleven wél snel succes. Zes jaar na het schoolbord gaf hij als dertigjarige al leiding aan een internationaal bedrijf met zeven tienduizend werknemers. Dat ging achteraf zelfs te snel voor Van den Boog. "Ik deed niets lang genoeg om te bewijzen dat ik het kon. Ik had de tijd, zakelijk gezien, mee. Automati sering in de jaren tachtig, telecom municatie in de jaren negentig. Op een gegeven moment kreeg ik de reputatie van iemand die hectische bedrijven leidde en over de streep kon trekken", luidt zijn zelfanalyse. Via Rank Xerox, Libertel/ Voda- fone, Orange en The Entertainment Group, breidde het netwerk van de Weesper zich snel uit. Hij was actief in meer dan dertig ondernemingen, maar heeft al zijn verantwoorde lijkheden naar derden afgeschoven. "Ondernemen en leiding geven aan Ajax gaan niet samen. Daarnaast wil ik vermeende belangenverstren geling voorkomen." Een positief belang (sponsorwerving) ligt welis waar op het bordje van commercieel directeur Henri van der Aat, maar kan een impuls krijgen als Van den Boog zijn telefoonboekje openslaat. Welke opdracht Van den Boog exact meekrijgt, is nog onduidelijk. Een vervolg geven aan het uiterst ambitieuze beleidsplan 2006-2011 van voorganger Maarten Fon tein? "Ambities zijn mooi en het is belangrijk ons in te leven in de doelstellingen die er al liggen. Zijn ze haalbaar of moeten we dingen bijstellen? De primaire ambitie is de derde kampioensster op het shirt te krijgen en van daaruit verder te kij ken. Liever een miljoen verlies, maar wel landskampioen dan andersom." Of Van den Boog de juiste man is, moet de toekomst uitwijzen. De Noord-Hollander heeft een con tract voor onbepaalde tijd, maar is niet van plan er een kort avontuur van te maken. Voormalig algemeen directeur Frank Kales verwoordde het eind augustus in deze krant als volgt. 'Alles klopt als het goed gaat. Sta je in december echter vierde, dan ontstaat er ongelooflijk veel gezeik en vraagt iedereen zich af of je het wel goed doet. Dan moet je als organisatie ruggengraat tonen. Iedereen moet overtuigd zijn van de gekozen strategie.' Wat de laatste twee zinnen betreft, lijkt het met de nieuwe organisatie wel goed te zit ten. Ajax wordt weer één familie.

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2008 | | pagina 7