Henri van der Aat paspoort Ajax heeft Henri van der Aat (51) voor minimaal zes maanden aangesteld als algemeen directeur ad interim. Geen voetbalnaam van faam, maar - nog belangrijker - wél een netwerker met de juiste contacten. PORTRET 4 Q ajaxlife 04-04-2008 10 Accent Saamhorigheid Veelzijdige crisismanager met groot sportnetwerk DOOR SANDER ZELDENRIJK De algemeen directeur van Ajax dient thuis te zijn in de voetbal wereld en is een boegbeeld van de club. Hij moet een people mana ger en een warme persoonlijk heid zijn, waarbij ook supporters en sponsorrelaties zich op hun gemak voelen. Bovenstaande alinea komt uit het veelbesproken commissierapport. Indirect betekent de passage de nek slag voor Maarten Fontein. Bekend is dat Fontein na afloop van de wed strijd het spelershome verkoos boven een nababbel in de sponsorlounge. Dat zal van der Aat niet overkomen, want als baas van sportmarketing bureau Trefpunt is hij al jaren kind aan huis bij vele Ajax-sponsors. Zodoende is de opvolger van Fon tein binnen Ajax' commerciële kringen geen onbekende. Sterker, hij wil iedereen zo snel mogelijk leren kennen. De geboren Amsterdammer - hij ziet eerst zijn ouders en een paar tellen later stadion De Meer - trapt bij het Amstelveense RKAVIC voor het eerst tegen een bal. Zijn vader speelt daar dan al. Zoonlief schopt het als keeper én spits tot de interregionale competitie. In zijn jeugd voert sport sowieso de boventoon. Hij blijkt veelzijdig en blinkt uit in voetbal, judo, basketbal en handbal. Op zijn zestiende kan hij naar de jeugdoplei ding van Ajax, maar daar steken zijn ouders een stokje voor. De gymnasi umleerling dient zich op zijn studie te richten. Hij is een vlotte leerling, maar niet perfectionistisch. Een zesje is voldoende reden weer snel buiten te voetballen. In diezelfde periode stelt hij zichzelf al twee sportieve doelen. Profvoet baller worden of voor Nederland uitkomen op de Olympische Spelen. Dat laatste bereikt hij uiteindelijk het snelst via de zeilwereld. Van der Aat blijkt de wind mee te hebben en belandt in 1978 in de Olympische zeilploeg. Vier jaar later wordt hij met zijn 26 jaar de jongste bonds coach bij het Koninklijk Nederlands Watersport Verbond. De zeilsport wortelt hem steeds dieper in de mondiale sportwereld. Zijn kennis, netwerk én bijbehorend telefoon boek groeien in de daaropvolgende jaren aanzienlijk. Van der Aat kan zich dankzij zijn in ternationale ervaringen gemakkelijk in andere culturen verplaatsen. Hij zegt niet meteen dat iets verkeerd is, maar probeert de ander altijd te begrijpen om tot optimale samen werking te komen. Daarnaast beseft hij dat alleen de resultaten onder de streep tellen. Verder is hij bedreven in perceptiemanagement. Met an dere woorden: de waarheid bestaat niet. Het is wat de mensen als hun waarheid zien. Hoe ga je daar mee om? Je kunt wel vinden dat je ge lijk hebt, maar je moet je gelijk ook weten te halen. Dat laatste leert hij als progressieve (sommigen noemen hem zelfs radicaal) niet-Engelsman in Londen bij de conservatieve internationale zeilfederatie. Na zeven jaar Engeland keert hij met een schat aan ervaring en een klein accent terug naar Nederland. Hij wordt directeur van sportmar ketingbureau Trefpunt. Van der Aat spreekt dan inmiddels zeven talen (maar geen Chinees). Dat opent extra deuren. Bij Trefpunt krijgt hij de voetbalportefeuille en is betrok ken bij Shell (jeugdcompetitie), Amstel (Champions League), Euro card (Champions League) en het Holland Heineken House (Olympi sche Spelen). De marketingman staat bekend om zijn crisismanagement. Hij reani meerde de mondiale zeilsport, de Rabobank wielerploeg en - op een lager niveau - de amateurclub waar zijn zoontje voetbalt. Van der Aat voelt zich in de Amsterdam Arena geen crisismanager, omdat er met het vastleggen van de nieuwe hoofd trainer Marco van Basten al een be langrijke eerste stap is gezet. Deson danks beseft hij dat Ajax de play-offs moet winnen, om volgend seizoen op het gewenste niveau in te stappen. Dat maakt zijn nieuwe fulltime baan voorlopig de meest uitdagende uit zijn omvangrijke carrière. Nog een sterke eigenschap: ongefun deerde kritiek deert hem niet. Henri weet dat veel mensen hem geen voetbalman vinden. Toch zal hij er niet keihard aan werken dat beeld te veranderen. Hij kan zijn energie wel beter verbruiken. Belangrijker is dat Ajax sinds 18 maart over een alge meen directeur beschikt die bekend is in de internationale sportwereld. Oók in de voetballerij. Zo onderhan delde hij namens marketingbureau Telemundi met Michel Platini en toenmalig FIFA-preses Joao Have- lange over de marketingrechten van het WK 1998 in Frankrijk. Ajax beschikt over iemand die weet hoe internationale federaties, commis sies, comités en bestuursorganen werken. Zelf ziet hij het goed uit voeren van ideeën als één van zijn sterkste punten. Beter een matig idee goed uitvoeren, dan een goed idee matig realiseren. Van der Aat heeft een duidelijke visie op zijn rol als algemeen direc teur. Hij kent het gevoel van de kleedkamer. Het gaat om de man nen op het veld en daar moet een sportclub zijn systeem op afstem men. Met de uitwerking van de Azi atische plannen en de Aegon-deal, ligt er nog veel belangrijk werk. De gesprekken met Adidas lopen nog en lijken door zijn voorganger te vroeg naar buiten gebracht. Omdat zijn takenpakket zich onder andere richt op media, commercie, PR en com municatie, wil hij ook het lekken tegenover de pers gaan aanpakken. Interne saamhorigheid is daarbij een eerste vereiste. Als iedereen kan bijdragen aan één procent verbete ring, dan is dat in de topsport erg veel. Dat zijn soms net de laatste procenten die nodig zijn. Hij beseft dat er grote belangen zijn en veel verschillende stromingen leven. Verder dient de rust terug te keren in de Arena. Een nobel, maar las tig te realiseren streven. Bij Ajax moet alleen gepraat worden over de veldprestaties en bij voorkeur met positieve grondslag. Henri Gerardus Christoffel van 5 februari 1957 Haam: Geboren: Plaats: Voetbalclubs:

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2008 | | pagina 11