ESP FANZOIME 'Geef ze allemaal maar een elektrische enkelband, zodat ze goed te traceren zijn.' Agnes Kant:Uit onderzoek blijkt dat problemen rondom het voetbal nog maar weinig met de wedstrijd zelf te maken hebben. Harder aanpakken van alle supporters levert dus weinig meer op.' Ajax Life nummer 9 2 december 2005 de voetbalwet? voetbalvandalisme en geweld. Daar komen alle betrokken partijen bij elkaar: KNVB, Justitie, Bin nenlandse Zaken. MaaT die organisatie draait al jaren om elkaar been.' 'Politici zijn gewend om in grote lijnen te denken. Clubs hebben Justitie niet aan een touwtje en dat moet ook niet zo zijn. De dames en heren in de Tweede Kamer zijn te eigenwijs om aan te nemen dat de supporterswereld wel eens anders in een fraudebestendige Clubcard nieuwe stijl gefa briceerd worden en dienen alle bestaande Tegels samengevat te worden in één bundel. Tevens die nen we de zwaardere gevallen een verplichte mel dingsplicht en stadionverbod op te leggen.' Daar waar andere Kamerleden, zoals Agnes Kant (SP), de massa niet willen laten leiden onder de kleine groep kwaadwilligen, stelt Van Heemst voor dat iedere bezoeker zijn steentje bijdraagt elkaar kan zitten dan dat zij denken. De meeste kennen het denkpatroon van die supporters niet. Kijk, wij hebben een minister-president die over normen en waarden spreekt en die dan waar schijnlijk denkt dat alle Nederlanders zich precies gaan gedragen zoals hij dat zegt. Zo is het niet. De echte wereld is anders!' De voetbalwet zal volgens Van Praag ook tot een verminderde politie-inzet leiden.'Op de lange termijn helpt het. De meeste politici zijn diep in hun hart tegen het doorbere kenen van de politiekosten als ze eerlijk zijn en voortschrijdend inzicht hebben. Op deze manier beTeik je toch hetzelfde resultaat als wat minister Remkes wil? Zijn voorstel is ook oneerlijk als je ziet hoeveel geld het voetbal al genereert voor de staatskas.' Van Praag gaat als voorzitter van de ECV binnen kort weer bijpraten binnen het lobbycircuit. 'Voor wat betreft de voetbalwet zullen we continue druk uitoefenen middels de stuurgroep. We wil len dat het gebeurt. Den Haag verwacht iets van ons en wij verwachten op onze beurt weeT iets van hen. Als de huidige wet voldoende is, maak hem dan eerst maar eens een beetje duidelijk voot iedereen.' SUPPORTERSVERENIGING AJAX De SVA hanteert als uitgangspunt dat voetbal een feest moet zijn voor iedereen. 'Alle maat regelen die ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen zich veilig en prettig voelen bij een wedstrijd, zijn dus welkom. Het moet alleen niet zo zijn dat nieuwe wetgeving het bezoe ken van wedstrijden ingewikkelder maakt. De pasfotoregistratie van alle supporters is een voorbeeld van een veiligheidsmaatregel die een te groot nadelig effect heeft, ledereen moet een pasfoto inleveren, terwijl niet ieder een ongewenst gedrag vertoont. Een voetbal wet dient dus vooral veelplegers van geweld rond voetbalwedstrijden aan te pakken, zon der dat de gewone supporter daar al te veel last van heeft', aldus de SVA. BAL IN DEN HAAG Volgens vele partijen ligt de bal dus in Den Haag. De Kamerleden zijn verdeeld en het staat bij de meesten niet als belangrijk agendapunt geno teerd. De meeste politici krijgen het verwijt alleen maar over het onderwerp te praten als er weer eens een grootschalig probleem in de media ver scheen, zoals vorig seizoen na de wedstrijd Feye- noord-Ajax.'Dat vind ik gemakzuchtig verwijten,' protesteert PvdA-Kamerlid Peter van Heemst.'We zijn een volksvertegenwoordiging en wij praten oveT dingen waar mensen zich druk om maken. Als wij met maatregelen komen, terwijl er amper rellen zijn, krijgen we ook weinig aandacht van de media.' Van Heemst was zelf aanvankelijk sceptisch over de voetbalwet, maar is naar eigen zeggen wel wat meer in die richting opgeschoven.'Er is een nieuw zorgelijk verschijnsel en dat zijn de gewelddadige jongeren die allerlei evenementen, zoals house feesten en voetbalwedstrijden, aangrijpen om zich te misdragen. Ik vind niet dat je geweldscri minaliteit bij de clubs mag neerleggen. Dat is een taak voor Justitie.' Ooit stelde hij met partijgenoot Cerdi Verbeet voor om wedstrijden stil te leggen bij aanhou dende kwetsende spreekkoren. 'We werden aan vankelijk uitgelachen. Supporters zouden er mis bruik van kunnen maken, maar dat is volgens mij niet gebeurd. Door die rigoureuze koerswijziging zijn er nu wel minder beledigende spreekkoren. Ik vind dat de overheid moet ingrijpen bij grote pro blemen die de clubs te boven gaan. Zo moet er nu om straks gezellig van het voetbal te genieten. 'We willen met z'n allen toch hetzelfde doel berei ken? Dan moeten we daar ook maar in investeren. In de discotheken werken de pasjessystemen toch ook goed?' Om de meldingsplicht wat strenger te maken, heeft de PvdA'er zo zijn ideeën. 'Geef ze allemaal maar elektrische enkelband, zodat ze goed te traceren zijn. Dan komen ze ook niet meer in het stadion als dat strafbaar is. Of dit niet te ver gaat? We moeten de situatie natuurlijk niet gaan omdraaien. Dit is een heel efficiënte manier om de stadionverboden te handhaven. Nu is dat sys teem bij de clubs zo lek als een mandje.' NIET METEEN SCHREEUWEN Hoewel het jaarverslag van het Centraal Informa tiepunt Voetbalvandalisme (CIV) door interne problemen met enkele weken vertraagd is, vindt CIV-hoofd Henk Groenevelt dat men niet meteen moet schreeuwen om een nieuwe wet. Zeker niet als de huidige mogelijkheden nog niet volledig 'BESTUURLIJKE OPHOUDING' Volgens het CIV gebruiken gemeenten nog niet alle middelen zoals de 'bestuurlijke ophouding'. Wat houdt dit precies in? Het is een nieuwe maatregel waarmee, op bevoegd heid van de burgemeester, grote groepen ordeverstoorders onder politiedwang op een bepaalde locatie voor korte tijd - maximaal twaalf uur - kunnen worden vastgehouden. De ophouding is mogelijk als er sprake is van een oproerige beweging, andere ernstige wanordelijkheden of rampen, dan wel van ernstige vrees voor het ontstaan daarvan. Door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is in mei 2000 een Handleiding bestuurlijke ophouding uitgege ven, om inzicht te geven in de toepassingsmo gelijkheden van dit nieuwe instrument. Tot nu toe is eT amper gebruik gemaakt van deze maatregel. Bron: Wetenschappelijk Onder- zoeks- en Documentatie Centrum (WODC). dig uit de hand. Toen is er zelfs een waarschu wingsschot gelost en ook in Alkmaar hebben we twee keer het vuurwapen moeten trekken.' De VVD-liberalen pleiten niet zozeer voor een voetbalwet, maar meer voor een hooliganwet. Kamerlid Ed van der Sande: 'Minister Donner zegt dat het niet nodig is, omdat de huidige maatre gelen volstaan, maar daar wordt te weinig gebruik van gemaakt. Ik vind het woord "voetbal wet" echter fout en spreek liever van een "hooli ganwet". Dat moet een wet worden die alles samenvat en waardoor het voor iedereen helder is wat de strafmaten zijn. Zo kun je deze nadelige activiteiten in de hand houden. Er zijn twee sce- De politicus signaleert wel dat er wat beweging in het Haagse circuit komt. 'Als een minister het niet noodzakelijk vindt, duurt het een tijdje. Dan is de vraag: hoe ga je daar mee om? Je kunt het zelf een aantal keer naar voren brengen, maar als het veld het niet wil, gaat dat moeilijk. Ik signaleeT wel dat de KNVB, clubs en ook steeds meer supporters een voetbalwet willen. Dat is wel een bijzonder sig naal. Momenteel voert een commissie vanuit het ministerie van Justitie een onderzoek uit en zij zullen in maart met hun bevindingen komen. Als die uitkomst weinig oplevert, kun je als partij altijd zelf nog een initiatiefwet indienen,' zegt hij met een knipoog. Joop Atsma, van coalitiegenoot CDA, is ook voor stander van speciale wetgeving. 'Dat roep ik al heel lang, omdat ik vind dat alleen door wetge ving een aantal zaken goed kan worden aange pakt en voorkomen. Overigens heeft minister Donner sinds enkele maanden ingestemd met de zogenaamde meldplicht. Ik ben benieuwd wat daar de reacties op zijn. Werkt het? Of werkt het niet? En als het werkt, is wetgeving dan nog wel nodig? Als het niet nodig is, moeten we ook geen specifieke wetgeving willen.' FRUSTRATIE Oppostie-Kamerlid Van Heemst wil de instem ming van DonneT betreffende de meldingsplicht graag enigszins ontkrachten. 'De dinsdag na de rellen bij FeyenooTd-Ajax werden daar Kamervra gen oveT gesteld. Donner bood een héél klein beetje ruimte om de problemen rondom de mel dingsplicht op te lossen. Ik kreeg nou niet bepaald de indruk dat daar een minister aan het woord was die een stevig pleidooi hield voor de mel dingsplicht.' worden benut. 'Burgemeesters maken bijvoor beeld nog te weinig gebruik van de bestuurlijke ophouding. Als men iets niet toepast, kun je niet zeggen dat het niet werkt. Vooruitlopend op de cijfers is het voetbalvandalisme het laatste sei zoen wat heftiger en intensiever is geworden. We hadden natuurlijk Feyenoord-Ajax en ook bij NAC-FC Groningen liep het na de wedstrijd volle- nario's. Of we accepteren het voetbalvandalisme met z'n allen in de huidige situatie, waarbij we er blijkbaar niets aan kunnen veranderen. Of we gaan er wel wat aan doen. Ik denk nog steeds dat het merendeel van de mensen die in dé fout gaat, toch nog steeds voot het voetbal komt. Die tref je door een stadionverbod en een meldingsplicht op te leggen.' i De Socialistische Partij (SP) houdt zich niet zozeer bezig met de bundeling van wetten in een speci fieke voetbalwet. 'Dat is niet zo relevant,' zegt kamerlid Agnes Kant. 'Het beleid is relevant. Wat zijn de regels? En de meldplicht bij een stadion verbod is een belangrijk punt. De raddraaiers eruit halen is nog steeds het effectiefst. Dat bete kent dat we afwillen van algemene maatregelen zoals de combiregeling, bestuurlijke ophouding en uitgebreide identificatietechnieken, die nu verplicht zijn. Deze maatregelen worden noodza kelijk, omdat er in het verleden onvoldoende is opgetreden tegen relschoppers. Met een hardere, dadergerichte aanpak kunnen we een groot deel van de maatregelen, die nu voor alle supporters gelden, alleen toepassen op de vandalen en de meelopers.' Kant vervolgt: 'Uit onderzoek blijkt immers dat problemen rondom het voetbal nog maar heel weinig met de wedstrijd zelf te maken hebben. Harder aanpakken van alle supporters levert dus weinig meer op. Sterker, het creëert alleen maar meer frustratie. Waar ik ook niets in zie is het voornemen om de politiekosten door te bereke nen bij wedstrijden. En ook niet de elektronische koppeling van de pasfoto aan het kaartje. Et lopen nu proeven, onder meer bij uitwedstrijden van AZ, en daar leidt de maatTegel tot een teruggang van het bezoek aan uitwedstrijden. Niet omdat hooligans worden geweerd - die zitten met thuis kaarten tussen het thuispubliek - maar omdat er voor gewone supporters wéér een drempel wordt opgeworpen.' DE BRIEF VAN REMKES Minister Remkes van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties stuuTde in juni 2005 een brief naar de Tweede Kamer. Daarin schrijft hij dat er in de Interdisciplinaire stuurgroep voet balvandalisme is afgesproken dat een speciale werkgroep, onder leiding van het ministerie van Justitie, het nut en de noodzaak zal onder zoeken van een bundeling en/of opstelling (bijvoorbeeld van een voetbalwet) op basis waarvan voetbalvandalisme bestreden kan worden. 'Den Haag' verwacht hier in maart of april 2006 duidelijkheid over te krijgen.

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2005 | | pagina 11