ESP
FANZOIME
'Geef ze allemaal maar een elektrische
enkelband, zodat ze goed te traceren zijn.'
Agnes Kant:Uit onderzoek blijkt dat problemen rondom het voetbal
nog maar weinig met de wedstrijd zelf te maken hebben. Harder
aanpakken van alle supporters levert dus weinig meer op.'
Ajax Life nummer 9 2 december 2005
de voetbalwet?
voetbalvandalisme en geweld. Daar komen alle
betrokken partijen bij elkaar: KNVB, Justitie, Bin
nenlandse Zaken. MaaT die organisatie draait al
jaren om elkaar been.'
'Politici zijn gewend om in grote lijnen te denken.
Clubs hebben Justitie niet aan een touwtje en dat
moet ook niet zo zijn. De dames en heren in de
Tweede Kamer zijn te eigenwijs om aan te nemen
dat de supporterswereld wel eens anders in
een fraudebestendige Clubcard nieuwe stijl gefa
briceerd worden en dienen alle bestaande Tegels
samengevat te worden in één bundel. Tevens die
nen we de zwaardere gevallen een verplichte mel
dingsplicht en stadionverbod op te leggen.'
Daar waar andere Kamerleden, zoals Agnes Kant
(SP), de massa niet willen laten leiden onder de
kleine groep kwaadwilligen, stelt Van Heemst
voor dat iedere bezoeker zijn steentje bijdraagt
elkaar kan zitten dan dat zij denken. De meeste
kennen het denkpatroon van die supporters niet.
Kijk, wij hebben een minister-president die over
normen en waarden spreekt en die dan waar
schijnlijk denkt dat alle Nederlanders zich precies
gaan gedragen zoals hij dat zegt. Zo is het niet. De
echte wereld is anders!' De voetbalwet zal volgens
Van Praag ook tot een verminderde politie-inzet
leiden.'Op de lange termijn helpt het. De meeste
politici zijn diep in hun hart tegen het doorbere
kenen van de politiekosten als ze eerlijk zijn en
voortschrijdend inzicht hebben. Op deze manier
beTeik je toch hetzelfde resultaat als wat minister
Remkes wil? Zijn voorstel is ook oneerlijk als je ziet
hoeveel geld het voetbal al genereert voor de
staatskas.'
Van Praag gaat als voorzitter van de ECV binnen
kort weer bijpraten binnen het lobbycircuit. 'Voor
wat betreft de voetbalwet zullen we continue
druk uitoefenen middels de stuurgroep. We wil
len dat het gebeurt. Den Haag verwacht iets van
ons en wij verwachten op onze beurt weeT iets
van hen. Als de huidige wet voldoende is, maak
hem dan eerst maar eens een beetje duidelijk
voot iedereen.'
SUPPORTERSVERENIGING AJAX
De SVA hanteert als uitgangspunt dat voetbal
een feest moet zijn voor iedereen. 'Alle maat
regelen die ervoor zorgen dat zoveel mogelijk
mensen zich veilig en prettig voelen bij een
wedstrijd, zijn dus welkom. Het moet alleen
niet zo zijn dat nieuwe wetgeving het bezoe
ken van wedstrijden ingewikkelder maakt. De
pasfotoregistratie van alle supporters is een
voorbeeld van een veiligheidsmaatregel die
een te groot nadelig effect heeft, ledereen
moet een pasfoto inleveren, terwijl niet ieder
een ongewenst gedrag vertoont. Een voetbal
wet dient dus vooral veelplegers van geweld
rond voetbalwedstrijden aan te pakken, zon
der dat de gewone supporter daar al te veel
last van heeft', aldus de SVA.
BAL IN DEN HAAG
Volgens vele partijen ligt de bal dus in Den Haag.
De Kamerleden zijn verdeeld en het staat bij de
meesten niet als belangrijk agendapunt geno
teerd. De meeste politici krijgen het verwijt alleen
maar over het onderwerp te praten als er weer
eens een grootschalig probleem in de media ver
scheen, zoals vorig seizoen na de wedstrijd Feye-
noord-Ajax.'Dat vind ik gemakzuchtig verwijten,'
protesteert PvdA-Kamerlid Peter van Heemst.'We
zijn een volksvertegenwoordiging en wij praten
oveT dingen waar mensen zich druk om maken.
Als wij met maatregelen komen, terwijl er amper
rellen zijn, krijgen we ook weinig aandacht van de
media.'
Van Heemst was zelf aanvankelijk sceptisch over
de voetbalwet, maar is naar eigen zeggen wel wat
meer in die richting opgeschoven.'Er is een nieuw
zorgelijk verschijnsel en dat zijn de gewelddadige
jongeren die allerlei evenementen, zoals house
feesten en voetbalwedstrijden, aangrijpen om
zich te misdragen. Ik vind niet dat je geweldscri
minaliteit bij de clubs mag neerleggen. Dat is een
taak voor Justitie.'
Ooit stelde hij met partijgenoot Cerdi Verbeet
voor om wedstrijden stil te leggen bij aanhou
dende kwetsende spreekkoren. 'We werden aan
vankelijk uitgelachen. Supporters zouden er mis
bruik van kunnen maken, maar dat is volgens mij
niet gebeurd. Door die rigoureuze koerswijziging
zijn er nu wel minder beledigende spreekkoren. Ik
vind dat de overheid moet ingrijpen bij grote pro
blemen die de clubs te boven gaan. Zo moet er nu
om straks gezellig van het voetbal te genieten.
'We willen met z'n allen toch hetzelfde doel berei
ken? Dan moeten we daar ook maar in investeren.
In de discotheken werken de pasjessystemen toch
ook goed?'
Om de meldingsplicht wat strenger te maken,
heeft de PvdA'er zo zijn ideeën. 'Geef ze allemaal
maar elektrische enkelband, zodat ze goed te
traceren zijn. Dan komen ze ook niet meer in het
stadion als dat strafbaar is. Of dit niet te ver gaat?
We moeten de situatie natuurlijk niet gaan
omdraaien. Dit is een heel efficiënte manier om
de stadionverboden te handhaven. Nu is dat sys
teem bij de clubs zo lek als een mandje.'
NIET METEEN SCHREEUWEN
Hoewel het jaarverslag van het Centraal Informa
tiepunt Voetbalvandalisme (CIV) door interne
problemen met enkele weken vertraagd is, vindt
CIV-hoofd Henk Groenevelt dat men niet meteen
moet schreeuwen om een nieuwe wet. Zeker niet
als de huidige mogelijkheden nog niet volledig
'BESTUURLIJKE OPHOUDING'
Volgens het CIV gebruiken gemeenten nog
niet alle middelen zoals de 'bestuurlijke
ophouding'. Wat houdt dit precies in? Het is
een nieuwe maatregel waarmee, op bevoegd
heid van de burgemeester, grote groepen
ordeverstoorders onder politiedwang op een
bepaalde locatie voor korte tijd - maximaal
twaalf uur - kunnen worden vastgehouden.
De ophouding is mogelijk als er sprake is van
een oproerige beweging, andere ernstige
wanordelijkheden of rampen, dan wel van
ernstige vrees voor het ontstaan daarvan.
Door het ministerie van Binnenlandse Zaken
en Koninkrijksrelaties is in mei 2000 een
Handleiding bestuurlijke ophouding uitgege
ven, om inzicht te geven in de toepassingsmo
gelijkheden van dit nieuwe instrument. Tot
nu toe is eT amper gebruik gemaakt van deze
maatregel. Bron: Wetenschappelijk Onder-
zoeks- en Documentatie Centrum (WODC).
dig uit de hand. Toen is er zelfs een waarschu
wingsschot gelost en ook in Alkmaar hebben we
twee keer het vuurwapen moeten trekken.'
De VVD-liberalen pleiten niet zozeer voor een
voetbalwet, maar meer voor een hooliganwet.
Kamerlid Ed van der Sande: 'Minister Donner zegt
dat het niet nodig is, omdat de huidige maatre
gelen volstaan, maar daar wordt te weinig
gebruik van gemaakt. Ik vind het woord "voetbal
wet" echter fout en spreek liever van een "hooli
ganwet". Dat moet een wet worden die alles
samenvat en waardoor het voor iedereen helder
is wat de strafmaten zijn. Zo kun je deze nadelige
activiteiten in de hand houden. Er zijn twee sce-
De politicus signaleert wel dat er wat beweging in
het Haagse circuit komt. 'Als een minister het niet
noodzakelijk vindt, duurt het een tijdje. Dan is de
vraag: hoe ga je daar mee om? Je kunt het zelf een
aantal keer naar voren brengen, maar als het veld
het niet wil, gaat dat moeilijk. Ik signaleeT wel dat
de KNVB, clubs en ook steeds meer supporters een
voetbalwet willen. Dat is wel een bijzonder sig
naal. Momenteel voert een commissie vanuit het
ministerie van Justitie een onderzoek uit en zij
zullen in maart met hun bevindingen komen. Als
die uitkomst weinig oplevert, kun je als partij
altijd zelf nog een initiatiefwet indienen,' zegt hij
met een knipoog.
Joop Atsma, van coalitiegenoot CDA, is ook voor
stander van speciale wetgeving. 'Dat roep ik al
heel lang, omdat ik vind dat alleen door wetge
ving een aantal zaken goed kan worden aange
pakt en voorkomen. Overigens heeft minister
Donner sinds enkele maanden ingestemd met de
zogenaamde meldplicht. Ik ben benieuwd wat
daar de reacties op zijn. Werkt het? Of werkt het
niet? En als het werkt, is wetgeving dan nog wel
nodig? Als het niet nodig is, moeten we ook geen
specifieke wetgeving willen.'
FRUSTRATIE
Oppostie-Kamerlid Van Heemst wil de instem
ming van DonneT betreffende de meldingsplicht
graag enigszins ontkrachten. 'De dinsdag na de
rellen bij FeyenooTd-Ajax werden daar Kamervra
gen oveT gesteld. Donner bood een héél klein
beetje ruimte om de problemen rondom de mel
dingsplicht op te lossen. Ik kreeg nou niet bepaald
de indruk dat daar een minister aan het woord
was die een stevig pleidooi hield voor de mel
dingsplicht.'
worden benut. 'Burgemeesters maken bijvoor
beeld nog te weinig gebruik van de bestuurlijke
ophouding. Als men iets niet toepast, kun je niet
zeggen dat het niet werkt. Vooruitlopend op de
cijfers is het voetbalvandalisme het laatste sei
zoen wat heftiger en intensiever is geworden. We
hadden natuurlijk Feyenoord-Ajax en ook bij
NAC-FC Groningen liep het na de wedstrijd volle-
nario's. Of we accepteren het voetbalvandalisme
met z'n allen in de huidige situatie, waarbij we er
blijkbaar niets aan kunnen veranderen. Of we
gaan er wel wat aan doen. Ik denk nog steeds dat
het merendeel van de mensen die in dé fout gaat,
toch nog steeds voot het voetbal komt. Die tref je
door een stadionverbod en een meldingsplicht
op te leggen.'
i
De Socialistische Partij (SP) houdt zich niet zozeer
bezig met de bundeling van wetten in een speci
fieke voetbalwet. 'Dat is niet zo relevant,' zegt
kamerlid Agnes Kant. 'Het beleid is relevant. Wat
zijn de regels? En de meldplicht bij een stadion
verbod is een belangrijk punt. De raddraaiers
eruit halen is nog steeds het effectiefst. Dat bete
kent dat we afwillen van algemene maatregelen
zoals de combiregeling, bestuurlijke ophouding
en uitgebreide identificatietechnieken, die nu
verplicht zijn. Deze maatregelen worden noodza
kelijk, omdat er in het verleden onvoldoende is
opgetreden tegen relschoppers. Met een hardere,
dadergerichte aanpak kunnen we een groot deel
van de maatregelen, die nu voor alle supporters
gelden, alleen toepassen op de vandalen en de
meelopers.'
Kant vervolgt: 'Uit onderzoek blijkt immers dat
problemen rondom het voetbal nog maar heel
weinig met de wedstrijd zelf te maken hebben.
Harder aanpakken van alle supporters levert dus
weinig meer op. Sterker, het creëert alleen maar
meer frustratie. Waar ik ook niets in zie is het
voornemen om de politiekosten door te bereke
nen bij wedstrijden. En ook niet de elektronische
koppeling van de pasfoto aan het kaartje. Et lopen
nu proeven, onder meer bij uitwedstrijden van
AZ, en daar leidt de maatTegel tot een teruggang
van het bezoek aan uitwedstrijden. Niet omdat
hooligans worden geweerd - die zitten met thuis
kaarten tussen het thuispubliek - maar omdat er
voor gewone supporters wéér een drempel wordt
opgeworpen.'
DE BRIEF VAN REMKES
Minister Remkes van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties stuuTde in juni 2005 een
brief naar de Tweede Kamer. Daarin schrijft hij
dat er in de Interdisciplinaire stuurgroep voet
balvandalisme is afgesproken dat een speciale
werkgroep, onder leiding van het ministerie
van Justitie, het nut en de noodzaak zal onder
zoeken van een bundeling en/of opstelling
(bijvoorbeeld van een voetbalwet) op basis
waarvan voetbalvandalisme bestreden kan
worden. 'Den Haag' verwacht hier in maart of
april 2006 duidelijkheid over te krijgen.