UONG Freestyle zandhappen Laatje stem horen! Logologica Ajacied van het Jaar Ajax Life nummer 1 3 augustus 2005 SCHEVENINGEN - Strijd, trucjes, mooie doelpunten, spectaculaire reddingen en af en toe een beetje zandhappen. De eerste editie van Strijders van het Strand was een groot succes. Door Sander Zeldenrijk Team Texel bestaat uit Sander Legierse (15), Marlon Veldman (is), Mark (13) en Robin Schoo (is), aangevuld met Raymond Roos (18) uit Marken en Michel Blankensteijn (13) uit De Bilt. Cor van Oord (50) uit Werckendam pleegde 's ochtends voot de zekerheid nog even een telefoontje met de organi satie. Hij had geen zin om met zijn zoon Gerben (16) voor niets naar het strand te rijden. In plaats van warme zonnestralen werd het Scheveninger strand op woens dag 27 juli namelijk gekieteld dooT regen druppels. De grijze wolken hielden de warme lucht tegen, waardooT de tempe ratuur gevangen zat en het zeer aange naam voetbalweeT was. Maar liefst veertien teams namen deel aan het eerste grote Jonge Schare-evene- ment. Ze kwamen uit alle delen van het land. Zo bestond Team 9 grotendeels uit jongens van het waddeneiland Texel. „We stonden om 6.00 uut naast ons bed om de boot te halen", zegt de vijftienjarige Marlon Veldman. „Het is zekeT niet voor niets geweest, want we staan inmiddels in de halve finale", besluit teamgenoot SandeT Legierse (15). Ondanks het natte maar warme wolken dek zijn er aardig wat toeschouwers. Ook de wandelende vakantiegangers en lokale bevolking op de boulevard blijven opmerkelijk vaak 'hangen'bij het strand- stadion naast de haven. De opzwepende muziekbeats en bij vlagen fantastische acties zorgen ervoor dat het de liefheb bers aan niets ontbreekt. Een klein spe lertje brengt het publiek zelfs in vervoe ring met een omhaal die hoog in het dak van het doel krult. „De nieuwe Ronald- inho komt uit Scheveningen", zegt iemand langs de lijn. Ruim honderd Ajax Jonge Schare-leden schotelden de toeschouwers enkele ongekende hoogstandjes voot. De kans is dan ook groot dat enkele spelers over zes jaar zelfs in het Nederlands team staan. Dave Offenbach slaat alle sambatafere len vanaf de tribune met veel plezier gade. De voorzitter van de Nederlandse Beach Soccer Bond heeft ambitieuze plannen en daarin past de doelgroep van Ajax Jonge Schare uitstekend. „Dit jaar zijn we erkend door de KNVB en in 2012 hopen we mee te doen aan het WK. Beachsoccer is de snelgroeiende zomer sport binnen Nederland(bijna 20 procent groei per jaar, red.). Omdat we dat WK willen halen, stimuleren we dit soort toernooien. De jongens die hieT meedoen zijn potentiële spelers van het Neder lands elftal in 2012. Elk jaar organiseren wij als bond een paar jeugddagen en daarvoor zullen we deze tieners ook benaderen." BeachsocceT staat voot spectaculair spel. Zo wordt er op een klein veld gespeeld, zijn de doelen erg groot en moet iedere vnje trap zonder een muurtje genomen worden. Een gele kaart staat voor een tijdstraf van twee minuten. „Gemiddeld wordt er iedere halve minuut op doel geschoten en valt er om de twee minuten een doelpunt", vult Offenbach aan. „Het is voetbal maar eigenlijk ook weer niet. Door het zand is het spel erg onvoorspel baar en moet je bijvoorbeeld veel door de lucht spelen." Terwijl de grote tankers in en uit de Scheveninger haven varen, strijden de Jonge Schare- leden voor de eer op het strand. Dat hebben de meeste Ajacieden in Sche veningen ook inmiddels door. Zo blijken er drie manieren te zijn om de aftrap te nemen. Allereerst kan een teamgenoot de bal voor je opwippen, waarna je zelf hard op doel schiet. Daarnaast kan men het zand met de voet gelijk maken en wordt de bal simpelweg opzij gelegd. Deze eenvoudige actie wordt gevolgd door een verwoestende uithaal van de andeTe speler. De derde optie is voor de spelertjes die er minder over nagedacht hebben. Zij maken het zand niet vlak en spelen de bal gewoon over het hobbelige speelveld naar elkaaT toe. Bij die teams komt het geregeld voor dat de medespe ler snoeihard over de bal heen maait. Vlak voor de tweede halve finale raast er een witte helikopter óver het Ajax- strand. Het luchtvaartuig is voorzien van een groot Feyenoord-embleem en blijkt net terug te keTen van de Open dag van de concurrent. Dit tot groot genoegen van één van de scheidsrechters. „Et lopen hier een paar Haagse scheidsies en ikzelf kom uit Rotterdam. Het 'f-woord' durf ik dus niet al te hard uit te spreken", glim lacht hij. Rond de klok van half vier staat de finale op het programma. De jongens uit Texel hebben zich daarvoor geplaatst, ook al kregen ze drie onterechte strafschoppen tegen. In een spannend duel tegen Team 2 (dat als enige team twee meisjes in de basis heeft, red.) verliezen de wadlopers nipt met 1-0. „Als we meer overspelen, win je deze wedstrijd gewoon met 4-1", zegt Michel (13) na afloop teleurgesteld tegen zijn moeder. De huldigingceremonie op het Scheve ninger strand krijgt een typerend slot. Nadat men de vaantjes en certificaten in ontvangst heeft genomen, rennen de toernooiwinnaars juichend richting zee om eens lekker af te koelen en het bezwete lichaam te ontzanden. Daarmee heeft de jaarlijks terugkerende Nieuw jaarsduik in Scheveningen er sinds deze zomer een roodwitte concurrent bij. Nigel de Jong werd het afgelopen seizoen door de supporters uitgeroe pen tot Ajacied van het Jaar. Ook dit seizoen wordt deze verkiezing gecombineerd met de verkiezing 'Ajacied van de Wedstrijd'. Door je stem uit te brengen, maak je bovendien kans op fantastische prijzen! Hoe werkt het? Je kunt tijdens alle duels van Ajax stemmen op de beste Ajax-speler van de wedstrijd. Die stemmen tellen allemaal mee voor de 'Ajacied van het Jaar'verkiezing. Voor deze laatste ver kiezing kun je het gehele jaar door je stem uitbrengen. Dat kan tijdens een thuis- of uitwedstrijd zijn, thuis vanaf de bank, in het stadion of onderweg. Je hoeft dus niet bij een wedstrijd aanwezig te zijn. En als je stemt, maak je kans op fantastische week- maand of jaarprijzen. Stemmen doe je zo: stel op het moment van je keuze een SMS bericht op met de tekst AJAX en ver volgens het rugnummer van jouw Ajacied. Dat bericht stuur je naar 4222. Gaat jouw voorkeur bijvoor beeld uit naar Julien Escudé, stuur dan het bericht AJAX 5 naar nummer 4222 0,55 per ontvangen bericht). Heel veel prijzen! Iedere week wordt één van de stem mers door Ajax uitgenodigd om de uit reiking van de 'Ajacied van de Wed strijd' bij te wonen en de wedstrijdbal in ontvangst te nemen. Iedere maand maakt één deelnemer kans op het wedstrijdshirt van zijn of haar favo riete speler! ledereen die meedoet, maakt kans op een superjaarprijs die aan het eind van het seizoen wordt uitgereikt. Deze prijs houden we nog even geheim. De hoofdprijs van vorig seizoen werd gewonnen door Richard van der Eyk uit Amstelveen. Hij won een geheel verzorgde reis voor twee personen naar de eerste Europese uit wedstrijd van Ajax. De verkiezing wordt georganiseerd door Ajax in samenwerking met de Supportersvereniging Ajax. De prijzen woTden beschikbaar gesteld door ABN AMRO en adidas. Met als strijdkreet 'Geef Ajax z'n gezicht terug!' voerden supporters de afgelopen maanden fel actie voor het 'oude' logo (het derde Ajax- logo, maar daarover straks meer). Directeur Arie van Eijden en voor zitter John Jaakke spTaken met een afvaardiging van de actievoerende fans, overlegden met de Ledenraad en stelden een compromis voor: aanpassing van het huidige logo. De teleurstelling was groot bij de supporters, want hun bedoeling was het klassieke logo uit 1929 in ere te herstellen. Even leek het er dus op dat Ajax het vijfde clublogo in z'n 105-jarige bestaan kreeg. Vijf? Jawel, je leest 't goed; vijf. Het logo bij het honderd jarig bestaan laat ik voor het gemak even buiten beschouwing. Voor de puristen: het zijn er dus eigenlijk Al in 1913 wijzigt de club het logo. Eerst is het een cirkeltje met aan de rand de tekst 'Amst Football-dub Ajax'. In het midden staat een voet ballertje in een tenue dat lijkt op dat van het huidige Sparta (oh ja, nog gefeliciteerd). Ajax promoveert in 1911. Om verwarring met de Spar tanen te voorkomen, krijgt Ajax het huidige karakteristieke tenue (met zwarte kousen, toen nog). Het logo verandert vrolijk mee. Geen sup porter ligt daar trouwensecht wak ker van. In 1929 introduceert de club de afbeelding die supporters nu 'het oude logo' noemen (maar dus eigenlijk logo nummer 3 is). Dat logo roept bij mij herinneringen op: Johan Cruijff (en Piet Keizer, en Sjaak Swart bovendien), de bakste nen van De Meer met glas-in- loodramen, Bob Haarms en Jaap van Praag, zilveren cups, katoenen voetbalshirts en de roep 'Officieel Programma!' In 1991 moet het logo anders. Fris ser, duidelijker, makkelijker te reproduceren op Ajax-mokken, sjaaltjes en shirts. Ajax kijkt naar de toekomst. Met Louis van Gaal aan het technische roer en Michael van Praag als voorzitter is de club in Europa de David die alle Goliaths verslaat. Herinneringen: een ont roerende Stefan Pettersson, het Olympisch Stadion dat kTeunt onder een juichende roodwitte massa, kapitein Danny Blind, moe der Kluivert en wederom blinkende zilveren bekers (en wereldgoud). En de supporters? Die hoor je voor de eeuwwisseling bijna niet, althans, niet over het inmiddels vierde logo. Want Ajax (en alles wat daarbij hoorde) staat voor winnen, met overmacht. Het oude logo (eh,het derde dus, uit 1929) of het huidige logo; beide kop pel ik in mijn geheugen aan indruk wekkende beelden. Eerlijk gezegd kan ik niet kiezen. Ik heb thuis pet jes met het oude én met het nieuwe logo. Dat is best verwarrend. Het liefst heb ik één beeld, als herken baar stempel voor alle mooie Ajax- momenten. Daarom zou wéér een verandering het slechtste idee ooit zijn. Erol Erdogan

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2005 | | pagina 15