Roltrappen zijn'hufter-proof' gevolgen Een wissel met grote AJAX FANZONE Ajax Kids Club: voor de jongste Ajacieden Masterplan ArenA in vier fasen Euro's cijfers 3 AUGUSTUS NUMMER 1 AjAX LIFE AMSTERDAM - De verbeterde toegankelijkheid van de Amsterdam ArenA zal in 2008 helemaal afgerond zijn. Bij het Amsterdam Tournament nam het publiek de eerste roltrappen reeds in gebruik. Doot Sandet Zeldenrijk De roltrappen aan de Zuidzijde van het stadion. 'Een klim naar de tweede ring betekent vandaag de dag nog een inspanning die te vergelijken is met de klim naar de elfde verdieping van een flatge bouw'. Deze opmerkelijke zin komt uit bet persbericht van de Amsterdam ArenA over de ingebruikname van de nieuwe roltrappen. Bijna tien jaar na de geboorte van bet multifunctionele stadion, in augustus 1996, wordt er nog hard gewerkt aan de verbetering van de toegankelijkheid. Roltrappen, grotere liften, dat had allemaal toch al gerealiseerd moeten zijn bij de opleve ring van het prestigieuze gebouw? „Natuurlijk", zeggen de betrokkenen. „Maar het was destijds te duur." Dus werd er een stichting in het leven geroepen voor fondsenwerving en subsidies: de STAA, Stichting Toeganke lijkheid Amsterdam ArenA. Henk van Raan, facilitair manager van de ArenA en bestuurslid van de STAA, constateerde eerder al in Ajax Life dat het Ajax-publiek vergrijst en dat de druk op de eerste ring te groot wordt. Verder moest iedere supporter in de toekomst binnen een uur voor de wed strijd naar zijn eigen Ajax-stoel ver voerd kunnen worden. Inmiddels ont wikkelde de ATenA een Masterplan voor de verbetering van de toeganke lijkheid van het gebouw (zie kader). Fase i werd op 30 juni gepresenteerd. Op die dag nam men de eerste roltrap pen in gebruik. De Ajax-supporters maakten tijdens het Amsterdam Tour nament voor het eerst kennis met de nieuwe roltrappen aan de zuidzijde. De fans zullen voortaan elders aan hun conditie moeten werken. De Toltrap- pen van de buitenomloop naar de tweede ring verkorten het traplopen aanzienlijk. Bedroeg een klim aanvan kelijk nog 26 meter, nu is dat geredu ceerd tot negen meter. Roltrappen in een stadion zijn natuur lijk zeer publieksvriendelijk, maar roe pen ook een aantal VTagen op. Vanaf welk moment draait de roltTap bijvoor beeld weer naar beneden? En, wie zet de knop dan om? Is het niet gevaarlijk, vervoer in een glazen buis? En is het 's winters niet ontzettend koud en gevaarlijk met betrekking tot het ijs dat van het ArenA-dak kan vallen? Aan alles is gedacht, zo blijkt. De over kappingen van de roltrappen zijn gemaakt van polycarbonaat. In combi natie met natuurlijke ventilatie, zal de temperatuur 's zomers niet hoog oplo pen. Zo wordt de warmte van zonne stralen voor veertig procent afge zwakt. Het polycarbonaat weerstaat volgens de deskundigen regen, sneeuw, hagel en storm. Ook hooligans hebben geen schijn van kans. „Ze zijn hufter-proof. We zijn al heel lang geïn teresseerd in de ontwikkelingen op het gebied van kunststof beglazingssyste men, aangezien het de breukkans minimaliseert en daarmee de veilig heid verhoogt en de levensduur ver lengt", legt Sander van Stiphout, pro jectleider van de Amsterdam ArenA uit. Jan van Straaten, algemeen directeur van Schindler Liften, vertelt hoe de rol trappen bediend zullen worden. „De roltrappen zijn vanaf twee uur voot de wedstrijd tot twee uur erna perma nent bezet. Als er iets aan de hand is, hebben we meteen iemand in de buurt die in actie kan komen. We moe ten nog kijken wanneer we de roltrap pen weer naar beneden laten rollen, want er zijn nog steeds mensen die een kwartier voor het laatste fluitsig naal al vertrekken." Burgemeester Job Cohen testte als eerste de nieuwe roltrap. De Ajax-fans moeten trouwens niet vreemd opkijken als ze komend sei zoen op een roodwitte roltrap naar hun stoeltje worden gebracht, terwijl een liftbediende in de clubkleuren van Ajax hen vriendelijk gedag zegt. Van Straaten: „We hebben de toegankelijk heid verbeterd bij het Giants Stadium in New York, het Wembley National Stadium en de stadions van Real Madrid, FC Barcelona en Manchester United. In Amerika - met name bij het honkbal - mag er gewoon reclame op de lift. Onze bedrijfskleur komt over een met die van Ajax, dus wie weet..." Fase 1: 8 roltrappen naar 2e ring ('05) Fase 2: lift noordzijde ('06) 2 liften oostzijde ('07/ '08) Fase 3: 5 roltrappen naar 2e ring ('05) Fase 4: 4 roltrappen naar ie ring ('07/ '08) De liften kosten peT stuk 1.000.000 Bijdrage STAA lift zuidzijde 250.000 Aantal zitplaatsen 2e ring 28.000 Aantal zitplaatsen ie ring 24.500 Aantal rolstoelers op ie ring 64 Op 17 april 2005 werden 1600 Ajax-supporters, met de trein op weg naar De Kuip voor de Klassieker, teruggestuurd naar Amsterdam. Wat er allemaal misging, staat in een rapport dat 13 juli verscheen. Doot EtoI Erdogan Ajax-fans uit de tweede trein bellen even naar huis voor een tussentijds verslag. Tieners hebben Ajax Jonge Schare, volwassen hebben de Supporters vereniging Ajax, maar er is óók een bijzondere club voor kids van o t/m 12 jaar: de Ajax Kids Club! Het rapport, tachtig pagina's dik, is opgesteld door het Auditteam Voet balvandalisme dat onder leiding staat van voorzitter Margo Vliegent- hart. De titel is veelzeggend: 'Een wis sel met grote gevolgen'. Dat zegt uiteraard niets over de tactische kwaliteiten van Danny Blind, maar alles over een foutieve spoorwissel en miscommunicatie in Rotterdam. In de samenvatting stelt het Audit team, dat de uiteindelijke rellen een gevolg waren van 'een keten van gebeurtenissen'. Beginpunt van die reeks: de eerste trein met Ajax-aan- hangers die onverwacht stilstaat na station Rotterdam-Zuid, door een verkeerde wissel. Vanaf dat moment gaat er van alles mis. De spoorweg politie en de Rotterdamse politie communiceren niet goed, waardoor ondermeer het beeld in Rotterdam ontstaat dat er in de treinen al de hele rit een grimmige sfeer heerst (teT- wijl die juist ontspannen is). Een aan tal Ajax-supporters stapt uit trein 1 omdat ze geprovoceerd worden door langslopende en met stenen gooiende Fyenoord-fans. Uiteindelijk rijdt de eerste trein toch door naar De Kuip, waar de achthonderd Ajax-fans in een buffervak uren moeten wachten op busvervoer terug naar Amsterdam. Zonder eten of drinken, in de bran dende zon en af en toe wegduikend voor stenen. Pas om 19.20 uur gaat de laatste supporter weg bij De Kuip. De tweede trein met supporters haalt Rot terdam niet eens en strandt bij Nieu- werkerk aan den IJssel. VERANTWOORDELIJKHEID De conclusie van het Auditteam is 'dat het besluit tot terugsturen van de twee treinen overhaast is genomen, op basis van inadequate informatie.' Daarnaast was alles rond dit hoogri- sicoduel goed voorbereid, maar 'ech ter niet het terugsturen van de trei nen'. De commissie uit dus terecht kritiek op de slechte communicatie tussen spoorweg- en regiopolitie. De Rotterdamse overiieid en de NS dra gen dus verantwoordelijkheid, zoveel is duidelijk. Vliegenthart voegde daar op de presentatie aan toe dat 'als Ajax-supporters in de trein waren gebleven na de stilstand, er niets aan de hand was geweest.' Ze wijst met het Auditteam, ook in een van de aanbevelingen, op de eigen verant woordelijkheid van Ajax en zijn fans. Naar de mening van de Supporters vereniging Ajax is dat bij dit incident niet juist. Ajax en de SVA doen voor een risicoduel (zoals tegen Feye- noord) veel, zo niet alles, om een goede afloop te garanderen. Uitge breid en diepgaand vooroverleg, de groep supporters beperken tot de uitkaarthouders, fouilleren in de Arena en het inzetten van grote aan tallen stewards. De fout ligt deze keer dus niet primair bij de Ajax-suppor ters of bij de club. Advocaat Gerard Hamer heeft namens de Supportersvereniging een klacht ingediend bij de politie klachtencommissie. „De burgemees ter moet beslissen of deze klacht gegrond is", aldus Hamer. „Gezien de uitkomsten van dit rapport kan hij niet anders. De klacht gaat inhoude lijk over het onterecht oppakken en lang vasthouden van de Ajax-suppor ters, onder zeer slechte omstandighe den." Voor de jongste Ajacieden organiseert de Ajax Kids Club diverse leuke activi teiten. Zo is er de kleedkamertoer, de enige ArenA-toer waarbij je de kleed- kamerruimte van de spelers te zien krijgt, de Ajax Kids Club Voetbaldag met speciale clinics gegeven door trai ners van de Ajax-jeugdopleiding en de Strandvoetbaldag op het zonnige strand van Scheveningen. Maar de leden van de Ajax Kids Club kunnen ook kans maken om een keertje mas cotte te zijn en mee te doen met de Ajax Fun Games tijdens een wedstrijd van Ajax. Als lid van de Ajax Kids Club kun je niet alleen deelnemen aan deze bijzondere activiteiten, maar de leden krijgen ook nog eens een welkomstpakket met o.a. een exclusieve Ajax Kids Club-pet, de Kids Club Card waarmee kaartjes kun nen woTden gekocht voor thuiswed strijden van Ajax en vier keer per jaar het eigen clubblad op de deurmat. Meer informatie over deze leuke club? Kijk dan op www.ajax.nl/kids of bel Ajax Supporterszaken 020 - 3111444. Of direct lid worden? Dit kan door de aan meldingsbon achter in deze krant in te vullen en op te sturen.

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2005 | | pagina 14