Roltrappen zijn'hufter-proof'
gevolgen
Een wissel met grote
AJAX
FANZONE
Ajax Kids Club:
voor de jongste Ajacieden
Masterplan ArenA
in vier fasen
Euro's cijfers
3 AUGUSTUS NUMMER 1 AjAX LIFE
AMSTERDAM - De verbeterde toegankelijkheid van de Amsterdam ArenA
zal in 2008 helemaal afgerond zijn. Bij het Amsterdam Tournament nam
het publiek de eerste roltrappen reeds in gebruik.
Doot Sandet Zeldenrijk
De roltrappen aan de Zuidzijde van het stadion.
'Een klim naar de tweede ring betekent
vandaag de dag nog een inspanning
die te vergelijken is met de klim naar
de elfde verdieping van een flatge
bouw'. Deze opmerkelijke zin komt uit
bet persbericht van de Amsterdam
ArenA over de ingebruikname van de
nieuwe roltrappen. Bijna tien jaar na
de geboorte van bet multifunctionele
stadion, in augustus 1996, wordt er
nog hard gewerkt aan de verbetering
van de toegankelijkheid. Roltrappen,
grotere liften, dat had allemaal toch al
gerealiseerd moeten zijn bij de opleve
ring van het prestigieuze gebouw?
„Natuurlijk", zeggen de betrokkenen.
„Maar het was destijds te duur." Dus
werd er een stichting in het leven
geroepen voor fondsenwerving en
subsidies: de STAA, Stichting Toeganke
lijkheid Amsterdam ArenA.
Henk van Raan, facilitair manager van
de ArenA en bestuurslid van de STAA,
constateerde eerder al in Ajax Life dat
het Ajax-publiek vergrijst en dat de
druk op de eerste ring te groot wordt.
Verder moest iedere supporter in de
toekomst binnen een uur voor de wed
strijd naar zijn eigen Ajax-stoel ver
voerd kunnen worden. Inmiddels ont
wikkelde de ATenA een Masterplan
voor de verbetering van de toeganke
lijkheid van het gebouw (zie kader).
Fase i werd op 30 juni gepresenteerd.
Op die dag nam men de eerste roltrap
pen in gebruik. De Ajax-supporters
maakten tijdens het Amsterdam Tour
nament voor het eerst kennis met de
nieuwe roltrappen aan de zuidzijde.
De fans zullen voortaan elders aan hun
conditie moeten werken. De Toltrap-
pen van de buitenomloop naar de
tweede ring verkorten het traplopen
aanzienlijk. Bedroeg een klim aanvan
kelijk nog 26 meter, nu is dat geredu
ceerd tot negen meter.
Roltrappen in een stadion zijn natuur
lijk zeer publieksvriendelijk, maar roe
pen ook een aantal VTagen op. Vanaf
welk moment draait de roltTap bijvoor
beeld weer naar beneden? En, wie zet
de knop dan om? Is het niet gevaarlijk,
vervoer in een glazen buis? En is het 's
winters niet ontzettend koud en
gevaarlijk met betrekking tot het ijs
dat van het ArenA-dak kan vallen?
Aan alles is gedacht, zo blijkt. De over
kappingen van de roltrappen zijn
gemaakt van polycarbonaat. In combi
natie met natuurlijke ventilatie, zal de
temperatuur 's zomers niet hoog oplo
pen. Zo wordt de warmte van zonne
stralen voor veertig procent afge
zwakt. Het polycarbonaat weerstaat
volgens de deskundigen regen,
sneeuw, hagel en storm. Ook hooligans
hebben geen schijn van kans. „Ze zijn
hufter-proof. We zijn al heel lang geïn
teresseerd in de ontwikkelingen op het
gebied van kunststof beglazingssyste
men, aangezien het de breukkans
minimaliseert en daarmee de veilig
heid verhoogt en de levensduur ver
lengt", legt Sander van Stiphout, pro
jectleider van de Amsterdam ArenA
uit.
Jan van Straaten, algemeen directeur
van Schindler Liften, vertelt hoe de rol
trappen bediend zullen worden. „De
roltrappen zijn vanaf twee uur voot de
wedstrijd tot twee uur erna perma
nent bezet. Als er iets aan de hand is,
hebben we meteen iemand in de
buurt die in actie kan komen. We moe
ten nog kijken wanneer we de roltrap
pen weer naar beneden laten rollen,
want er zijn nog steeds mensen die
een kwartier voor het laatste fluitsig
naal al vertrekken."
Burgemeester Job Cohen testte als eerste de nieuwe roltrap.
De Ajax-fans moeten trouwens niet
vreemd opkijken als ze komend sei
zoen op een roodwitte roltrap naar
hun stoeltje worden gebracht, terwijl
een liftbediende in de clubkleuren van
Ajax hen vriendelijk gedag zegt. Van
Straaten: „We hebben de toegankelijk
heid verbeterd bij het Giants Stadium
in New York, het Wembley National
Stadium en de stadions van Real
Madrid, FC Barcelona en Manchester
United. In Amerika - met name bij het
honkbal - mag er gewoon reclame op
de lift. Onze bedrijfskleur komt over
een met die van Ajax, dus wie weet..."
Fase 1:
8 roltrappen naar 2e ring ('05)
Fase 2:
lift noordzijde ('06)
2 liften oostzijde ('07/ '08)
Fase 3:
5 roltrappen naar 2e ring ('05)
Fase 4:
4 roltrappen naar ie ring ('07/ '08)
De liften kosten peT stuk
1.000.000
Bijdrage STAA lift zuidzijde
250.000
Aantal zitplaatsen 2e ring
28.000
Aantal zitplaatsen ie ring
24.500
Aantal rolstoelers op ie ring
64
Op 17 april 2005 werden 1600 Ajax-supporters, met de trein op weg naar
De Kuip voor de Klassieker, teruggestuurd naar Amsterdam. Wat er
allemaal misging, staat in een rapport dat 13 juli verscheen.
Doot EtoI Erdogan
Ajax-fans uit de tweede trein bellen even naar huis voor een tussentijds verslag.
Tieners hebben Ajax Jonge Schare, volwassen hebben de Supporters
vereniging Ajax, maar er is óók een bijzondere club voor kids van o t/m 12
jaar: de Ajax Kids Club!
Het rapport, tachtig pagina's dik, is
opgesteld door het Auditteam Voet
balvandalisme dat onder leiding
staat van voorzitter Margo Vliegent-
hart. De titel is veelzeggend: 'Een wis
sel met grote gevolgen'. Dat zegt
uiteraard niets over de tactische
kwaliteiten van Danny Blind, maar
alles over een foutieve spoorwissel
en miscommunicatie in Rotterdam.
In de samenvatting stelt het Audit
team, dat de uiteindelijke rellen een
gevolg waren van 'een keten van
gebeurtenissen'. Beginpunt van die
reeks: de eerste trein met Ajax-aan-
hangers die onverwacht stilstaat na
station Rotterdam-Zuid, door een
verkeerde wissel. Vanaf dat moment
gaat er van alles mis. De spoorweg
politie en de Rotterdamse politie
communiceren niet goed, waardoor
ondermeer het beeld in Rotterdam
ontstaat dat er in de treinen al de
hele rit een grimmige sfeer heerst (teT-
wijl die juist ontspannen is). Een aan
tal Ajax-supporters stapt uit trein 1
omdat ze geprovoceerd worden door
langslopende en met stenen gooiende
Fyenoord-fans. Uiteindelijk rijdt de
eerste trein toch door naar De Kuip,
waar de achthonderd Ajax-fans in een
buffervak uren moeten wachten op
busvervoer terug naar Amsterdam.
Zonder eten of drinken, in de bran
dende zon en af en toe wegduikend
voor stenen. Pas om 19.20 uur gaat de
laatste supporter weg bij De Kuip. De
tweede trein met supporters haalt Rot
terdam niet eens en strandt bij Nieu-
werkerk aan den IJssel.
VERANTWOORDELIJKHEID
De conclusie van het Auditteam is 'dat
het besluit tot terugsturen van de
twee treinen overhaast is genomen, op
basis van inadequate informatie.'
Daarnaast was alles rond dit hoogri-
sicoduel goed voorbereid, maar 'ech
ter niet het terugsturen van de trei
nen'. De commissie uit dus terecht
kritiek op de slechte communicatie
tussen spoorweg- en regiopolitie. De
Rotterdamse overiieid en de NS dra
gen dus verantwoordelijkheid, zoveel
is duidelijk. Vliegenthart voegde daar
op de presentatie aan toe dat 'als
Ajax-supporters in de trein waren
gebleven na de stilstand, er niets aan
de hand was geweest.' Ze wijst met
het Auditteam, ook in een van de
aanbevelingen, op de eigen verant
woordelijkheid van Ajax en zijn fans.
Naar de mening van de Supporters
vereniging Ajax is dat bij dit incident
niet juist. Ajax en de SVA doen voor
een risicoduel (zoals tegen Feye-
noord) veel, zo niet alles, om een
goede afloop te garanderen. Uitge
breid en diepgaand vooroverleg, de
groep supporters beperken tot de
uitkaarthouders, fouilleren in de
Arena en het inzetten van grote aan
tallen stewards. De fout ligt deze keer
dus niet primair bij de Ajax-suppor
ters of bij de club.
Advocaat Gerard Hamer heeft
namens de Supportersvereniging
een klacht ingediend bij de politie
klachtencommissie. „De burgemees
ter moet beslissen of deze klacht
gegrond is", aldus Hamer. „Gezien de
uitkomsten van dit rapport kan hij
niet anders. De klacht gaat inhoude
lijk over het onterecht oppakken en
lang vasthouden van de Ajax-suppor
ters, onder zeer slechte omstandighe
den."
Voor de jongste Ajacieden organiseert
de Ajax Kids Club diverse leuke activi
teiten. Zo is er de kleedkamertoer, de
enige ArenA-toer waarbij je de kleed-
kamerruimte van de spelers te zien
krijgt, de Ajax Kids Club Voetbaldag
met speciale clinics gegeven door trai
ners van de Ajax-jeugdopleiding en de
Strandvoetbaldag op het zonnige
strand van Scheveningen. Maar de
leden van de Ajax Kids Club kunnen
ook kans maken om een keertje mas
cotte te zijn en mee te doen met de
Ajax Fun Games tijdens een wedstrijd
van Ajax.
Als lid van de Ajax Kids Club kun je niet
alleen deelnemen aan deze bijzondere
activiteiten, maar de leden krijgen ook
nog eens een welkomstpakket met o.a.
een exclusieve Ajax Kids Club-pet, de
Kids Club Card waarmee kaartjes kun
nen woTden gekocht voor thuiswed
strijden van Ajax en vier keer per jaar
het eigen clubblad op de deurmat.
Meer informatie over deze leuke club?
Kijk dan op www.ajax.nl/kids of bel
Ajax Supporterszaken 020 - 3111444. Of
direct lid worden? Dit kan door de aan
meldingsbon achter in deze krant in te
vullen en op te sturen.