Proef met play offs nog onzeker mi AJAX FANZONE Politie-inzet per BVO seizoen 2003/'o4 1. Club: 2.Capaciteit 3-Opkomst 4-PolitieuTen/duel 5- '4:3' SC Heerenveen 17.653 14.678 191 0.013 Willem II 14.700 12-753 202 0.015 Ajax 51.324 48.996 1044 0.021 PSV 36.500 32.852 779 0.023 RodaJC 19.200 13.697 455 0.033 Feyenoord 51.180 41.111 1434 0.034 NAC 17.064 12.643 462 0.036 Vitesse 29.600 18.973 714 0.037 RBC 5.000 4.981 231 0.046 FC Groningen 13.000 12.189 561 0.046 AZ 8.390 7.644 364 0.047 FC Utrecht 24.428 17.400 1004 0.057 FC Twente 13.500 13.053 750 0.057 NEC 12.500 12.220 719 0.058 RKC 6.200 5.900 350 0.059 FC Zwolle 6.800 6.250 418 0.066 FC Volendam 8.500 5.036 494 0.098 ADO Den Haag 11.000 7.208 2004 0.278 Cijfers afkomstig van clubs (kolom 2), VI (kolom 3) en CIV (kolom 4) Kolom 5: bet gemiddelde politiecontact met de supporter. Bijvoorbeeld SC Heer enveen: 191 x 60 11460 minuten. 11460 14678 0,78 minuut per supporter. ~°tersvet*:' Ajax Life nummer 20 4 juni 2005 bet definitieve lot van de pasfotoregis- tratie valt of staat met het invoeren van de Evenementenwet. Als deze er namelijk niet komt, zal er geen pasfo- toregistratie komen. Punt 5. Streng regime in verband met korte voorbereidingstijd play offs. Omdat de play offwedstrijden pas laat bekend worden, is er maar een week de tijd om die duels voor te bereiden. DaaT merkt de supporter dus in prin cipe weinig van. Punt ó.Aansluiting van clubs op bet Voetbal Volg Systeem. VVS is een managementsysteem waar bij men kerngetallen ontvangt over alles rondom een bepaalde wedstrijd. Niet alle clubs waren hier aanvankelijk op aangesloten, omdat het de afgelo pen vier, vijf jaar als een soort pilot heeft gefunctioneerd. Ajax gebruikt het systeem voor het optimaal bijhou den van stadionverboden. Punt 7. Aanscherpen van bet sanctiere gime. De stadionverbodtermijnen worden aanzienlijk verhoogd. Op die manier verwacht de KNVB dat iedereen zich rustig zal houden. Het zou dus zomaar zo kunnen zijn dat het stadionverbod van zes maanden - voor het afsteken van vuurwerk - nu wordt verzwaard naaT 18 maanden. Het lijkt eveneens mogelijk dat er meer geldboetes komen. Punt 8. Onderzoek naar technologische verbeteringen. Op dit moment wordt er in het labora torium nog volop gestudeerd op de mogelijkheden. Om een voorbeeld te noemen: men onderzoekt nu of het mogelijk is om kwetsende spreekkoren in het stadion op te nemen. Vervolgens worden dezelfde spreekkoren met een vertraging van enkele seconden terug gestuurd naar het publiek. Daardoor zou er een onverstaanbaar geluid ont staan. Een ander voorbeeld dat de media al haalde is de zogenaamde iris scan, vingerafdruk of gezichtsherken ning. De KNVB onderzoekt in ieder geval alles in de strijd tegen het voet balvandalisme. beslist men of daar volgend seizoen een vervolg aan woTdt gegeven. De pasfotoregistratie zou eigenlijk al dit seizoen worden ingevoerd, maar de drie grote clubs gaven al aan dat ze het hele pasfotoverhaal niet op zo'n korte ter mijn voor elkaar zouden krijgen. Waar schijnlijk in de hoop dat de hele play offs niet zouden doorgaan. De KNVB zou daarom voor een jaar uitstel heb ben gekozen, zo luidden de geruchten. Als Ajax-seizoenkaarthouders alle maal hun pasfoto zouden inleveren, ontstaat er een ridicule verhouding tussen het aantal in te leveren pas foto's en de stadionverboden. Ajax ziet dit verzoek als inbreuk op de privacy. Bovendien moet het middel van de pasfoto in de verhouding staan tot het doel waarvoor je het doet. Daarnaast liet de KNVB al op haar site weten dat AMSTERDAM - De KNVB heeft de clubs een bepaald takenpakket voorge legd voor de nieuwe competitieopzet voor volgend seizoen. Deze 'kern maatregelen' zijn in ieder geval erg belangrijk in het wel of niet proef draaien met play offs. Iedere club moet in augustus 80 van onder staande punten hebben ingevoerd. Als er ook maar één BVO is die niet aan die norm voldoet, gaat het hele play off-verhaal niet door. Het tweede meetpunt volgt in de winterstop. Zo zeker is de omstreden proef dus niet. Door SandeT Zeldenrijk 1. Aanscherpen van de uitkaartregeling. Niet alle clubs beschikken over het uit kaartsysteem. Binnen de uitkaarthou ders zit ook het grootste deel van de risicodoelgroep opgesloten. Mensen die vroeger de neiging hadden om zich te misdragen, zijn door de pasfotoTegi- stratie zo geïndividualiseerd dat ze minder makkelijk over de schreef gaan. Ajax, dat al langer met de uit kaart werkt, kreeg door het uitkaart systeem ook een veel beter inzicht in het aantal probleemgevallen. Punt 2a. Verantwoordelijkheid voor orde en veiligheid. Ondanks de terugtrekkende politiebe- weging uit de stadions (zie kader 1) ver andert er - wat dit punt betreft - hele maal niets bij Ajax. Er lopen in de Amsterdam ArenA al stewards en sup- porteTsbegeleiders. De club zal niet meer stewards en beveiligers gaan inzetten. Bij risicowedstrijden zal de Mobiele Eenheid op strategische plaat sen opgesteld staan, maar dat was al het geval. Punt 2b. Verantwoordelijkheid voor verkeersstromen Ajax rs alleen verantwoordelijk voor de verkeersstroom op het eigen parkeer dek. Het Transferium en alle parkeer plaatsen rondom de ArenA vallen onder verantwoording van de gemeente. Dit in tegenstelling tot de situatie bij PSV. Dat heeft eigen par keerplaatsen rondom het stadion. Punt 3. Politie-inzet beperken tot een minimum. De overheid wil de politie-inzet bij iedeTe BVO terugbrengen met 6 Op die manier bespaart men politie-uren, waarmee de play offs 'gedekt' kunnen worden. Volgens Ajax is dat echteT niet de juiste benadering. Er zijn namelijk structureel clubs die het niet goed doen (zie kader 1). De politie-inzet is een eerste heet hangijzer. Uit cijfers van Ajax blijkt dat bij de Amsterdamse politie van het totale budget in 2003 394 miljoen, red.) slechts 0,25 aan voetbalinzet de deur uit ging. Dat was lager dan het landelijke cijfer van 0,33 De politie klaagt echter oveT het feit dat er te veel agenten moeten worden ingezet op kortstondige momenten (wedstrijd dag). Ajax zou gedwongen kunnen worden voor elke agent te moeten betalen. Mócht Ajax dat al overwegen, dan wil de club ook controle hebben op het 'geleverde product'. Dat kan eventueel worden doorberekend aan de eigen fans. Bijvoorbeeld door toeslag te vragen op kaartjes. Als alle voetbalsupporters 1,50 meer zouden betalen voor hun kaartje, kan dezelfde politie-inzet als vorig seizoen gehandhaafd worden. Nadeel is dan dat de ene club (bijvoorbeeld Ajax) dan in verhouding te veel betaalt ten opzichte van andere clubs bijvoor beeld ADO Den Haag). Uit dezelfde cij fers blijkt dan dat indien ADO met dezelfde politie-inzet zoals bij AZ en FC Utrecht zou gaan werken, er zóveel uren worden bezuinigd, dat daarmee de hele play off-competitie kan wor den gedekt. Wat dat betreft juicht waarschijnlijk iedereen in voetbalmin- nend Nederland het nieuwe ADO-sta- dion toe. Punt 4. Verplichte pasfotoregistratie. Ook een heet hangijzer. Alle seizoen kaarthouders moeten bij aanvraag of verlenging van hun seizoenkaart een pasfoto inleveren. Deze worden niet op de seizoenkaart gedrukt. Die blijft namelijk overdraagbaar. De pasfoto's woTden verzameld in een bestand dat opvraagbaar wordt indien noodzake lijk. Aan de hand van de proefresulta- ten in Breda (NAC) en Roosendaal (RBC)

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2005 | | pagina 13