Proef met play offs
nog onzeker
mi
AJAX
FANZONE
Politie-inzet per BVO seizoen 2003/'o4
1. Club:
2.Capaciteit
3-Opkomst
4-PolitieuTen/duel
5- '4:3'
SC Heerenveen
17.653
14.678
191
0.013
Willem II
14.700
12-753
202
0.015
Ajax
51.324
48.996
1044
0.021
PSV
36.500
32.852
779
0.023
RodaJC
19.200
13.697
455
0.033
Feyenoord
51.180
41.111
1434
0.034
NAC
17.064
12.643
462
0.036
Vitesse
29.600
18.973
714
0.037
RBC
5.000
4.981
231
0.046
FC Groningen
13.000
12.189
561
0.046
AZ
8.390
7.644
364
0.047
FC Utrecht
24.428
17.400
1004
0.057
FC Twente
13.500
13.053
750
0.057
NEC
12.500
12.220
719
0.058
RKC
6.200
5.900
350
0.059
FC Zwolle
6.800
6.250
418
0.066
FC Volendam
8.500
5.036
494
0.098
ADO Den Haag
11.000
7.208
2004
0.278
Cijfers afkomstig van clubs (kolom 2), VI (kolom 3) en CIV (kolom 4)
Kolom 5: bet gemiddelde politiecontact met de supporter. Bijvoorbeeld SC Heer
enveen: 191 x 60 11460 minuten. 11460 14678 0,78 minuut per supporter.
~°tersvet*:'
Ajax Life nummer 20 4 juni 2005
bet definitieve lot van de pasfotoregis-
tratie valt of staat met het invoeren
van de Evenementenwet. Als deze er
namelijk niet komt, zal er geen pasfo-
toregistratie komen.
Punt 5. Streng regime in verband met
korte voorbereidingstijd play offs.
Omdat de play offwedstrijden pas laat
bekend worden, is er maar een week de
tijd om die duels voor te bereiden.
DaaT merkt de supporter dus in prin
cipe weinig van.
Punt ó.Aansluiting van clubs op bet
Voetbal Volg Systeem.
VVS is een managementsysteem waar
bij men kerngetallen ontvangt over
alles rondom een bepaalde wedstrijd.
Niet alle clubs waren hier aanvankelijk
op aangesloten, omdat het de afgelo
pen vier, vijf jaar als een soort pilot
heeft gefunctioneerd. Ajax gebruikt
het systeem voor het optimaal bijhou
den van stadionverboden.
Punt 7. Aanscherpen van bet sanctiere
gime.
De stadionverbodtermijnen worden
aanzienlijk verhoogd. Op die manier
verwacht de KNVB dat iedereen zich
rustig zal houden. Het zou dus zomaar
zo kunnen zijn dat het stadionverbod
van zes maanden - voor het afsteken
van vuurwerk - nu wordt verzwaard
naaT 18 maanden. Het lijkt eveneens
mogelijk dat er meer geldboetes
komen.
Punt 8. Onderzoek naar technologische
verbeteringen.
Op dit moment wordt er in het labora
torium nog volop gestudeerd op de
mogelijkheden. Om een voorbeeld te
noemen: men onderzoekt nu of het
mogelijk is om kwetsende spreekkoren
in het stadion op te nemen. Vervolgens
worden dezelfde spreekkoren met een
vertraging van enkele seconden terug
gestuurd naar het publiek. Daardoor
zou er een onverstaanbaar geluid ont
staan. Een ander voorbeeld dat de
media al haalde is de zogenaamde iris
scan, vingerafdruk of gezichtsherken
ning. De KNVB onderzoekt in ieder
geval alles in de strijd tegen het voet
balvandalisme.
beslist men of daar volgend seizoen
een vervolg aan woTdt gegeven.
De pasfotoregistratie zou eigenlijk al dit
seizoen worden ingevoerd, maar de drie
grote clubs gaven al aan dat ze het hele
pasfotoverhaal niet op zo'n korte ter
mijn voor elkaar zouden krijgen. Waar
schijnlijk in de hoop dat de hele play
offs niet zouden doorgaan. De KNVB
zou daarom voor een jaar uitstel heb
ben gekozen, zo luidden de geruchten.
Als Ajax-seizoenkaarthouders alle
maal hun pasfoto zouden inleveren,
ontstaat er een ridicule verhouding
tussen het aantal in te leveren pas
foto's en de stadionverboden. Ajax ziet
dit verzoek als inbreuk op de privacy.
Bovendien moet het middel van de
pasfoto in de verhouding staan tot het
doel waarvoor je het doet. Daarnaast
liet de KNVB al op haar site weten dat
AMSTERDAM - De KNVB heeft de clubs een bepaald takenpakket voorge
legd voor de nieuwe competitieopzet voor volgend seizoen. Deze 'kern
maatregelen' zijn in ieder geval erg belangrijk in het wel of niet proef
draaien met play offs. Iedere club moet in augustus 80 van onder
staande punten hebben ingevoerd. Als er ook maar één BVO is die niet
aan die norm voldoet, gaat het hele play off-verhaal niet door. Het
tweede meetpunt volgt in de winterstop. Zo zeker is de omstreden proef
dus niet.
Door SandeT Zeldenrijk
1. Aanscherpen van de uitkaartregeling.
Niet alle clubs beschikken over het uit
kaartsysteem. Binnen de uitkaarthou
ders zit ook het grootste deel van de
risicodoelgroep opgesloten. Mensen
die vroeger de neiging hadden om zich
te misdragen, zijn door de pasfotoTegi-
stratie zo geïndividualiseerd dat ze
minder makkelijk over de schreef
gaan. Ajax, dat al langer met de uit
kaart werkt, kreeg door het uitkaart
systeem ook een veel beter inzicht in
het aantal probleemgevallen.
Punt 2a. Verantwoordelijkheid voor
orde en veiligheid.
Ondanks de terugtrekkende politiebe-
weging uit de stadions (zie kader 1) ver
andert er - wat dit punt betreft - hele
maal niets bij Ajax. Er lopen in de
Amsterdam ArenA al stewards en sup-
porteTsbegeleiders. De club zal niet
meer stewards en beveiligers gaan
inzetten. Bij risicowedstrijden zal de
Mobiele Eenheid op strategische plaat
sen opgesteld staan, maar dat was al
het geval.
Punt 2b. Verantwoordelijkheid voor
verkeersstromen
Ajax rs alleen verantwoordelijk voor de
verkeersstroom op het eigen parkeer
dek. Het Transferium en alle parkeer
plaatsen rondom de ArenA vallen
onder verantwoording van de
gemeente. Dit in tegenstelling tot de
situatie bij PSV. Dat heeft eigen par
keerplaatsen rondom het stadion.
Punt 3. Politie-inzet beperken tot een
minimum.
De overheid wil de politie-inzet bij
iedeTe BVO terugbrengen met 6 Op
die manier bespaart men politie-uren,
waarmee de play offs 'gedekt' kunnen
worden. Volgens Ajax is dat echteT niet
de juiste benadering. Er zijn namelijk
structureel clubs die het niet goed
doen (zie kader 1).
De politie-inzet is een eerste heet
hangijzer. Uit cijfers van Ajax blijkt dat
bij de Amsterdamse politie van het
totale budget in 2003 394 miljoen,
red.) slechts 0,25 aan voetbalinzet de
deur uit ging. Dat was lager dan het
landelijke cijfer van 0,33 De politie
klaagt echter oveT het feit dat er te veel
agenten moeten worden ingezet op
kortstondige momenten (wedstrijd
dag).
Ajax zou gedwongen kunnen worden
voor elke agent te moeten betalen.
Mócht Ajax dat al overwegen, dan wil
de club ook controle hebben op het
'geleverde product'. Dat kan eventueel
worden doorberekend aan de eigen
fans. Bijvoorbeeld door toeslag te
vragen op kaartjes.
Als alle voetbalsupporters 1,50 meer
zouden betalen voor hun kaartje, kan
dezelfde politie-inzet als vorig seizoen
gehandhaafd worden. Nadeel is dan
dat de ene club (bijvoorbeeld Ajax) dan
in verhouding te veel betaalt ten
opzichte van andere clubs bijvoor
beeld ADO Den Haag). Uit dezelfde cij
fers blijkt dan dat indien ADO met
dezelfde politie-inzet zoals bij AZ en FC
Utrecht zou gaan werken, er zóveel
uren worden bezuinigd, dat daarmee
de hele play off-competitie kan wor
den gedekt. Wat dat betreft juicht
waarschijnlijk iedereen in voetbalmin-
nend Nederland het nieuwe ADO-sta-
dion toe.
Punt 4. Verplichte pasfotoregistratie.
Ook een heet hangijzer. Alle seizoen
kaarthouders moeten bij aanvraag of
verlenging van hun seizoenkaart een
pasfoto inleveren. Deze worden niet op
de seizoenkaart gedrukt. Die blijft
namelijk overdraagbaar. De pasfoto's
woTden verzameld in een bestand dat
opvraagbaar wordt indien noodzake
lijk. Aan de hand van de proefresulta-
ten in Breda (NAC) en Roosendaal (RBC)