'Betrokkenheid belangrijkste reden voor lidmaatschap' FANZONE AJAX Wat verder nog opviel: Reactie SVA Ajax Life nummer 12 5 februari 2005 R1 Jacob van Lennepstraat 39 1053 HB Amsterdam. T: 612 19 59 "fi°ner svet*0 SVA-enquête AMSTERDAM - De SVA heeft onlangs via zijn website een openbare enquête gehouden om de mening van de achterban te peilen. De suppor tersvereniging wilde vooral weten waarom er relatief weinig seizoen kaarthouders lid zijn van de SVA. Zo'n tweeduizend supporters lieten hun licht schijnen over diverse kwesties, zoals het functioneren van de SVA, de rol binnen de SOVS en de mogelijke betekenis van de SVA voor diezelfde seizoenkaarthouders. Door Sander Zeldenrijk en Erwin van Dijk Ongeveer zesduizend seizoenkaart houders zijn tevens lid van de Suppor tersvereniging Ajax (totaal aantal leden: 80.000, red.). Dat is 7,5 procent. Je zou ook kunnen zeggen dat vijftien procent van alle seizoenkaarthouders SVA-lid is. Een goede reden om die groep eens te benaderen voor een uit gebreid onderzoek. Omdat er ook veel niet-seizoenkaarthouders op de SVA- site keken en de openbare enquête in grote getale invulden, besloot de SVA die fans ook mee te nemen in het onderzoek. Uiteindelijk bezat een kwart van alle geënquêteerden een seizoenkaart. Ajax Life richt zich vooral op de verschillen en overeenkomsten tussen de seizoenkaarthouders met en zonder SVA-lidmaatschap. De vijftien vragen die iedereen kreeg voorgelegd leverden een aantal inte ressante bevindingen op. Zo zijn de SVA-seizoenkaarthouders vooral lid geworden om de betrokkenheid met Ajax te vergroten. Het medium dat dit poogt te versterken (Ajax Life, red) volgt dan ook als goede tweede moti vatie. Deze krant wordt door een zeer grote meerderheid beoordeelt als vol doende tot goed. Het bezoeken van activiteiten en korting op de Fanshop vinden we terug op de derde plek. Verder is er logischerwijs weinig ver schil tussen het aantal wedstrijden dat de seizoenkaarthouders bezoekt. Zowel de SVA-seizoenkaarthouders als de niet-leden gaan' naar vrijwel alle duels in de Amsterdam ArenA. Slecht negen procent bezoekt minder dan tien thuiswedstrijden per jaar. Wat wel opvalt, is het feit dat ruim 36 procent van de SVA-seizoenkaarthou ders al langer dan negen jaar een sei zoenkaart bij Ajax heeft. Bij de niet- leden is dat percentage Tuim de helft lager (15,9 procent). Voor alle doelgroe pen geldt dat een meerderheid minder dan negen jaar een seizoenkaart heeft en de tijd 'De Meer' dus nauwelijks heeft meegemaakt. Je kunt stellen dat supporters naast hun seizoenkaart behoeften hebben zich te verenigen en hun beleving te delen. Ook werd duidelijk dat bij beide doel groepen ongeveer de helft bekend is met het standpunt van de supporters vereniging inzake supporterszaken. Een veel te laag percentage, dat in de toekomst zeker omhoog zal moeten (én gaan) via een betere communica tie. In het kadertje bij dit artikel wordt daar al meteen een goede start mee gemaakt. De informatieverstrekking kan via Ajax Life, e mail, nieuwsbrie ven, website of bijeenkomsten verbe terd worden. De mensen die wel bekend waren met het standspunt van de SVA konden zich er in een Tuime meerderheid in vinden. Uit de groep SVA-seizoenkaart houders hebben we het dan oveT een percentage van 76,2 procent. Alleen de groep niet-leden viel hier wat buiten de toon met 45,6 procent. Dat is echter ook logisch omdat ze geen SVA-lid zijn en dus niet volledig geïnformeerd wor den. De SVA scoort een ruime voldoende als het gaat om de belangenbehartiging van de seizoenkaarthouders. Hierbij werd gekeken naar de prijzen van kaartjes, de bereikbaarheid van de ArenA, consumpties en wedstrijdza ken. De SVA-seizoenkaarthouder beloont de inzet met een 'goed tot vol doende' (61,5 procent). Bij de niet- leden ligt dat percentage iets.lager (55,7 procent). Wat in een tijd van vrijwilligers- schaarste zeer opmerkelijk is, is dat in beide doelgroepen ongeveer één op de vijf seizoenkaarthouders interesse heeft om zich actief bezig te houden met supporterszaken. Opvallend is wel dat 'de niet-leden wel belangstelling toonden maar hiervoor geen adresge gevens opgaven. De mensen die dat wel deden willen hierover vooral bena derd worden per e-mail, de SVA-inter- netsite of bijeenkomst. De rol van de SVA binnen de SOVS (Samenwerkende Organisatie Voetbal supporters, red.) is echter bij alle doel groepen nog te onduidelijk. Hierover zal binnenkort dan ook een zeer uitge breid artikel verschijnen in Ajax Life. Verder kwam de rol van de stewards, politie en beveiliging tijdens wedstrij den van Ajax aan de orde. Daarin gel den voor de stewards de volgende waardeoordelen: behulpzaam, sup- portersvriendelijk, juist optredend maar soms toch ook te soft. Dan komen we automatisch uit bij de poli tie:'niet consequent'en 'supporterson- vriendelijk' steken er bovenuit. Hierbij kan men zich afvragen welke fans om wat voor reden met de politie in aanra king kwamen. In principe zou iedereen hier natuurlijk moeten invullen 'geen idee, ik heb ze nooit nodig'. Het beveili gingspersoneel wordt bijna nooit genoemd en 'concurreert' alleen met de politie bij de topics die ook al bij de politie zelf werden genoemd. Een ruime meerderheid van de respon denten kan zich tenslotte ook vinden in het bedrag dat men jaarlijks aan contributie moet betalen. Bij de SVA- seizoenkaarthouders ligt dit percen tage iets lager (63 procent). Zodoende werden er door deze groep ook enkele suggesties gedaan om het aanbod van de SVA aan haar leden nog verder te verbeteren. Korting op het lidmaat schap en lageTe prijzen voerden hier de lijst aan. De SVA onderzoekt wat de mogelijkheden zijn. De supportersvereniging Ajax wil iedereen die de enquête invulde har telijk bedanken. Jullie kwamen met goede suggesties waaT we in de toe komst ook zeker iets mee gaan doen. Om de daad bij het woord te voegen zetten we hierbij meteen een eerste stap. Uit het onderzoek kwam duide lijk naar voren dat de SVA-leden meeT geïnformeerd willen worden over supporterszaken. Daarom volgt hieronder een lijstje met onze voor naamste aandachtspunten: r. De spreekkoren en - in het verlengde daarvan - de Joodse identiteit De SVA vindt dat er duidelijke regels moeten komen die ook gehandhaafd kunnen worden. Dat gaat niet alleen om de inhoud van de spreekkoren maar ook over de straf die daardoor wordt opgelegd. ADO Den Haag - Ajax was in onze ogen niet het schoolvoorbeeld zoals regels zouden moeten worden toegepast. De KNVB heeft onlangs regels opgesteld over wat er nou precies onder kwetsende spreekkoren wordt verstaan. Deze regels zijn zo mager dat de SVA voor ziet dat de lijst zich alleen maar zal gaan uitbreiden. John Jaakke gaf het in zijn Nieuwjaarsspeech al aan: Ajax wil af van het Joodse imago. Dat wordt geen gemakkelijke opgave, omdat veel supporters de naam 'Joden' als geuzennaam zien. De SVA wil uw mening weten en komt bin- nekort weer met een enquete. Deze uitkomst zal aan de Ajax-directie worden medegedeeld. Voorlopig heeft de SVA aan de diTectie gemeld dat ze daarom betrokken wil zijn bij de beleidsombuiging van Ajax. 2. Play-offs Alleen de overheid kan de nieuwe competitieopzet nog dwarsbomen. Op de door de SVA georganiseerde voorlichtingsavonden, werd heel duidelijk dat de Ajax-fans niet zitten te wachten op deze nieuwe opzet. Maar stel dat het allemaal doorgaat, dan wil de SVA inbreng hebben in de uitvoering binnen Ajax. Als lid van de Samenwerkende Organisatie Voet balsupporters (SOVS) buigen we ons uiteraard ook over het nieuw in te voeren systeem. 3. Seizoenafspraken met lokale over heid, politie en Ajax In de beleidsplannen ter bestrijding van het voetbalvandalisme staat aangegeven, dat het verstandig is om de supportersverenigingen daar bij te betrekken. De SVA zal deze inbreng gaan realiseren. 4. Voorbespreking van thuiswedstrij den De SVA heeft al in 2003 aangegeven aan de directie van Ajax hierbij aan wezig te willen zijn. Ajax zag daar tot op heden het belang niet van in. Wij zijn van mening dat door de betrok kenheid van supportersverenigin gen de onderlinge solidariteit toe neemt ten aanzien van wedstrijdza ken. Op het eerstvolgende overleg zal dit punt weer op de agenda staan. Een grote meerderheid van alle respondenten zou in het stadion graag een nieuwsbrief ontvangen met daarin alle informatie over wedstrijd- en supporterszaken. Het eventueel legitimeren via iris/ vingerafdruk wordt in alle doel groepen niet enthousiast ontvan gen. Een ruime meerderheid ziet graag een voetbalwet naar Engels model ingevoerd worden. - Dat geldt ook voor een meldings plicht voor 'supporters' met een stadionverbod. - De regelgeving omtrent veiligheid is volgens een kleine meerderheid te ver doorgeschoten. - De nieuwe competitieopzet van de KNVB (Play-offs) is geen goede ont wikkeling voor het Nederlands voetbal www.ajax.ri

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2005 | | pagina 13