adidas: 'Het belang van Ajax staat voorop' Ajax heeft een nieuwe selectie. mm De passie die je proeft Met Ajax-koffie kies je voor een uitgebreide range van pure, kwalitatief hoogstaande koffiemelanges verkrijgbaar in filterkoffie (500 g), espresso- koffie (500 g bonen, 250 g gemalen) en koffiepads (1 8 st). Support je club en kijk voor de Ajax-kofFie verkooppunten op wwwajax.nl. n 13 NOVEMBER 2004 NUMMER 8 AjAX UfE AMSTERDAM - Het roodzwarte cuptenue van Ajax bleek in de uitwed strijd tegen Bayern München niet zo uniek en exclusief als gedacht. Dit tot begrijpelijke ergernis van de vijfduizend Ajacieden die het tricot reeds hadden gekocht en - niet onbelangrijk - Ajax en adidas zelf. De shirtspon sor gaat in deze Ajax Life met de billen bloot en heeft inmiddels een intern onderzoek ingesteld. „Volgend seizoen zijn er weer twee tenues", aldus de woordvoerder van adidas Benelux. Door Sander Zeldentijk Anderhalf jaar geleden kwam adidas met een aantal voorstellen betref fende een nieuw tenue voor Ajax.'Een deTde shirt, zou dat niet iets voor de Amsterdammers zijn?' In een aantal landen (Engeland, Italië, Duitsland) is dit al zeer gebruikelijk. Ajax neemt een belangrijke positie in binnen de mar ketingstrategie van de sponsor. Samen met Real Madrid, AC Milan en Bayern Het is momenteel nog niet bekend of Ajax het speciale Europa Cupshirt dit seizoen zal dragen. München, behoort het tot de a-teams. Tijdens de loting voor de Champions League bleek echter dat poulegenoot Bayern München Europees, zowel uit- als thuis, in een vrijwel identiek tenue speelt. De UEFA-reglementen, Artikel 7.05, schrijven in deze het volgende voor: 'De thuisspelende club moet altijd in het tenue spelen dat men op het aanmeldingsformulier naar de UEFA heeft gestuurd. Tenzij de betrok ken teams er onderling uit komen. In dat geval moeten de veranderingen schriftelijk worden doorgegeven aan de UEFA.' Aangezien' er tijdens de wedstrijden geen pogingen zijn ondernomen om deze ongelukkige situatie te verande ren, speelde Bayern dus gewoon in het roodzwarte tenue. Inmiddels is er namens Ajax en adidas een brief naar de ploeg van trainer Felix Magath ver stuurd. Daarin VTaagt men of de Duit sers uit respect voor de Ajax-fans in een ander tenue willen aantreden op 8 december. Of dit ingewilligd gaat wor den, hangt van de technische staf af. De clubleiding heeft hier volgens adi das begrip voor. Plotselinge verande ringen en daarmee gepaard gaand bij geloof schijnt hierbij echter een niet onbelangrijke rol te spelen. Rest de vraag: hoe kan het dat Bayern München in een vrijwel identiek shirt ten tonele verschijnt? adidas: „Zwart is helaas geen unieke basiskleur in het voetbal.Tot onze spijt zijn de kleurstel ling en het ontwerp van het oorspron kelijke CL-tenue van Bayern op het laatste moment veranderd. Daardoor zijn we met betrekking tot de ontwik keling van club- en landentenues helaas onzorgvuldig geweest in de onderlinge communicatie en controle. Er is inmiddels een intern onderzoek ingesteld naar de oorzaak van dit voor val en we overleggen onder andere met Ajax hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen." De woordvoerder benadrukt dat adi das de relatie met Ajax en haar fans koestert. „We begrijpen dat we ieder een hebben teleurgesteld, maar zullen er alles aan doen om de club en fans in positieve zin te verrassen. Het belang van Ajax staat altijd voorop. Adidas steunt dan ook het beleid van Ajax om zo veel mogelijk in het roodwitte tenue te spelen. De spelers voelen zich er immers sterk in. Door de loting voor de Champions League, de daaruit voort gekomen tegenstanders, kleurstelling van hun tenues én de strenge UEFA- regelgeving, is het helaas niet mogelijk om deze eerste ronde in het cuptenue te spelen. Hoe jammer dit ook is, met name vanuit het oogpunt van de fans, we begrijpen dat dit inherent is aan de eisen die het moderne voetbal met zich meebrengt." INBRENG FANS? Het idee voor het huidige cuptenue was volgens adidas ontstaan in de hoofdstad. De fans gaven op forums en via brieven aan 'Amsterdam' graag in het shirt verwerkt te zien. Daarom koos men ook voor deze kleurstelling. „De eerste reactie van de supporters was overweldigend. Het tenue is op en top Amsterdams en dat blijft het. Op dit moment onderzoeken we de moge lijkheden om de fans in de toekomst bij het ontwerpproces van een eventu eel derde tenue te betrekken. Tevens zijn we aan het kijken of de Arnster- damse kruizen dan in het shirt kunnen worden verwerkt. Dit seizoen kon dat niet omdat de UEFA de kruizen als een apart beeldmerk ziet. Bij adidas wer ken ook Nederlandse jongens en die proberen natuurlijk de grens op te zoe ken van wat mogelijk is. Zij vinden die kruizen ook geweldig." SPECIALLY SELECTED BY WORLD

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2004 | | pagina 10