Ontwikkeling ArenA Boulevard De komst van de Amsterdam ArenA heeft de skyline van Amsterdam Zuidoost definitief veranderd. In zeven jaar tijd is een nieuw stedelijk gebied ontstaan dat zal uitgroeien tot een nieuw stadscentrum: ArenA Boulevard, waar men kan werken, winkelen, sporten, wonen en uitgaan. Het bioscoopcomplex Pathé ArenA, de Heineken Music Hall, de Pepsi Stage, megastores, woonwinkelcentrum Villa ArenA, Living Tomorrow (huis en kantoor van de toekomst), café's en restaurants zijn open voor het grote publiek. Er zijn diverse nieuwe kantoortorens gebouwd. De onderwijsinstellingen HES en ROC zijn onlangs geopend. Nieuw is de Crolsch Music horecavestiging in de zogenaamde 'glazen punt' bij Villa ArenA. Met op de begane grond een café en op de eerste verdieping een restaurant met een 'wok eiland'. Samen met de ingrijpende vernieuwing van de Bijlmermeer is de ontwikkeling van de ArenA Boulevard één van de meest am bitieuze projecten in Amsterdam. Twee 150 meter hoge torens in een combinatie van appartementen en kantoren staan in de planning, evenals de bouw van vijf stadsvilla's. Er komen hotel en congresfaciliteiten. In 2007 zal het nieuwe trein-, bus- en metrostation Amster dam ArenA één van de belangrijkste openbaar vervoer knooppunten in de regio zijn met een rechtstreekse treinverbinding met Schiphol. GETZ Het GETZ Entertainmentcenter completeert de ArenA Boulevard tot het tweede centrum van de stad. GETZ wordt een groots opge zet uitgaanscentrum dat voort bouwt op de succesthema's van nu: music, dance, sport en enter tainment. Er zal plaats zijn voor cultuur, winkels, een music center en discotheek, casino, hotel, horeca, entertainment, apparte menten en parkeervoorzieningen. Met Ajax, de megaconcerten en evenementen komen sport en entertainment nu al samen. Met GETZ kan de ArenA Boulevard in de toekomst uitgroeien tot een toplo catie die jaarlijks vele miljoenen enthousiaste bezoekers naar Am sterdam Zuidoost zal trekken. GETZ betekent een nieuwe impuls voor het totale ArenA-gebied. Naar verwachting zal het totaal aantal bezoekers van de Arena Boulevard stijgen van 4,8 miljoen in 2004 tot ruim 9 miljoen in 2009, na afron ding van het totale GETZ complex. Overdag zullen de winkels en het dagentertainment bezoekers trek ken. 's Avonds komen de bezoekers op GETZ af vanwege de muziekeve nementen, horeca, cultuur en het avondentertainment. De winkels in GETZ zullen een groot deel van de avond open zijn. Uitgangspunt hierbij is dat in het hele ArenA Bou levard-gebied de winkels elke zon dag open zullen zijn. Naar een toeristisch Tegime Vanwege de te verwachten bezoekers bij de sport-, culturele en entertainmentfuncties in het gebied vindt het gemeentebe stuur invoering van een toeris tisch regime voor de ArenA Bou levard een reële optie. Het duurt echter nog even voordat GETZ haar deuren opent. Daarom wordt op dit moment gewerkt aan een Actieplan 2004-2008 voor de ArenA Boulevard. Immers voor alle ondernemers is het belangrijk dat er levendigheid op de boulevard is en dat "de loop er goed in komt". Vanuit de Stich ting Promotie ArenA Boulevard worden (gezamenlijke) activitei ten op de boulevard gestimu leerd. De Stichting richt zich op het genereren van bezoekers stromen, verbetering van het gebiedsimago en versterking van de locale economie in Zuidoost. De bezoekersaantallen groeien. Het evenementenoverzicht geeft aan dat er in september circa 450.000 bezoekers op de Arena boulevard zijn geweest. Bij dit aantal is nog geen rekening gehouden met de bezoekers aan het gebied op de koopzondagen. Het aandeel dagjesmensen en buitenlandse toeristen neemt toe. De concerten en evenemen ten krijgen ook steeds meer een internationaal karakter. Het vooralsnog ontbreken van een toeristisch regime wordt als een gemis ervaren. Maar dat behoort binnenkort wellicht tot het verle den. De roep vanuit de geves- W Virtuele toegangspoort voor de ArenA Boulevard Er is veel te vertellen over de ont wikkeling van de ArenA Boulevard. Het gebied strekt zich uit van Villa ArenA tot en met het winkelcen trum Amsterdamse Poort. Elke ondernemer heeft wel een eigen website. De informatie is alleen versnipperd, komt niet bij elkaar en is voor de consument of bezoeker DANCE V A SHOPPING V CAFES SIC A tigde ondernemers m.n. Villa ATenA en de megastores aan de boulevard om nu al te komen tot een verruiming van de opening stijden van de winkels heeft gehoor gevonden bij het stads deel bestuur van Zuidoost. In de opstap naar GETZ lijkt invoering van een toeristisch regime op basis van alle attracties en bezoekersaantallen een reële optie. moeilijk te vinden. Daar komt bin nenkort verandering in. Het totale gebied moet bekend worden als één geheel, één beleving, te begin nen met het samenbrengen van informatie op een webportal. Niet de zoveelste internetsite, maar een virtuele toegangspoort voor de ArenA Boulevard. Voor de bezoeker van de ArenA Boulevard betekent het dat alle relevante informatie via één kanaal bereikbaar wordt. Elke deelne mende partij heeft zijn eigen tem plate en kan daarop zijn eigen onderneming in de etalage zetten met een link naar de eigen website voor meer gedetailleerde info. In vijf hoofdrubrieken, te weten win kelen, werken studeren, sport, uitgaan en toekomst wordt de con sument en bezoeker breed geïnfor meerd over wat er in het gebied rond de Amsterdam ArenA te doen is. Het betreft hier zaken als de pro grammering van het gebied, infor matie omtrent de bereikbaarheid, de horeca, het parkeren, informatie over de nieuwbouwplannen en de ontwikkeling van het nieuwe GETZ Entertairrmentcenter. Met de reali satie van de internetsite is de eer ste fase van een totaalplan afge rond. Via de site kan iedereen direct de plattegrond van het gebied aan klikken, zien waar er kan worden geparkeerd, waar welke winkel is en waar je wat kunt eten en drin ken. Er komt een agenda met een overzicht van alle evenementen, wedstrijden en concerten, nieuwsi tems en speciale acties. De portal biedt straks vele voorde len voor de participanten zelf en voor bezoekers en consumenten van de ArenA Boulevard. In de toe komst is het zelfs mogelijk om inko pen en zelfs een ticket voor een eve nement en/of parkeerkaart in één handeling 24 uur per dag en 7 dagen per week elektronisch te bestellen. Dit zal niet alleen via de bekende vaste infrastructuur plaatsvinden, oök wordt het moge lijk geheel via de mobiele telefoon (voor spraak en data) of hand-com puter (breedband video) de ArenA Boulevard te bezoeken en te shop pen. Het zegt toch wel wat wanneer KPN en andere grote partijen en thousiast en bereid zijn om te parti ciperen in www.arena-boulevard.nl. Binnenkort on line. De ontwikkeling van de ArenA Bou levard is een samenwerking van gemeente Amsterdam, stadsdeel Zuidoost en OMC, een initiatief van Ballast Nedam Ontwikkelingsmaat schappij, BAM Vastgoed en ING Real Estate, aangevuld met initiatieven van derden. Tekst: Henk Balijon, projectgroep communicatie Centrumgebied Amsterdam Zuidoost iCkwA BOULEVARD

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2004 | | pagina 4