f Ajax Life nummer 14 6 maart 2004 'Als je met strafschoppen een wedstrijd of een toernooi kunt winnen, moet je zo professioneel zijn om aan dat aspect aandacht te schenken'. zijn draai bij Jong Ajax 4 A /an't Schip - verantwoordelijk voor de prestaties van Jong Ajax. goede tactische wedstrijdbesprekingen. Ik ben nog wat impulsiever, omdat ik nieuwer en dus enthousiaster ben." Past dit in het beeld datje voor ogen hebt voor het vervolg van je trainerscarrière „Ja. In principe wil ik zó nog ongeveer een jaar doorgaan, omdat er op een hoog niveau gewerkt wordt. Die tijd gebruik ik om me goed te voelen als trainer, ik wil mezelf prettig kun nen bewegen. Daarna wordt het tijd om hogerop te gaan. Ik heb het dan dus over ruim een jaar. Zélf hoofdtrainer worden, meer ver antwoordelijkheid krijgen en met een eerste elftal aan de slag gaan, dat is wat ik beoog. Dit huidige werk is in zoverre moeilijk, dat we begonnen met een selectie van ongeveer 20 man, halverwege er slechts 15 hadden en er daarna weer een paar anderen bij kregen. Dat is heel hectisch werken. Met een vast team opereren, is dus een logische volgende stap." Na afloop van een training wordt er door Jong Ajax vaak op penalty's getraind. Waarom eigenlijk „Wij hebben een aantal maal per seizoen ver plichtingen in de Amstel Cup. Als een dergelijk duel gelijk eindigt, beslissen strafschoppen wie er door gaat en düs oefenen wij - als we een bekerduel op het programma hebben - een week lang op strafschoppen. Het is toch ook een onderdeel van het spel. Als we daar door een wedstrijd of een toernooi kunnen winnen, moeten we zo professioneel zijn om aan dat aspect aandacht te schenken. Natuur lijk is de situatie op een training niet te verge lijken met die in een wedstrijd. Maar al doet een speler het maar tien keer op een training, dan heeft-ie nog altijd tien keer meer ervaring dan iemand die het nog nooit heeft gedaan." Oranje is op het EK igg2, EK 1996, WK igg8 en het EK 2000 uitgeschakeld na het slechter nemen van strafschoppen. De brede discussie die daarover wordt gevoerd, vind je dus terecht? „Absoluut. Ook ik heb daar een uitgesproken mening over. Het is verstandig om zinnig over dit onderwerp te praten. Zowel voor een keeper als voor een speler is de strafschop essentieel omdat er uiteindelijk toernooien mee kunnen worden gewonnen. Het is dan wel niet de mooiste manier, maar voor de winnaar maakt dat uiteindelijk niks uit. Dan is toch een heel grote groep mensen héél erg blij. Dus moeten spelers en keepers er op trai nen." Wat maakt de strafschop zo bijzonder? „Elke penalty levert weer de vraag op 'gaat ie erin of niet'. Het grote verschil met een ander stilstaand balletje, zoals 'putten' bij golf, is het feit dat de keeper beweegt en de 'hole' niet. Al wordt de bal nog zo goed ingeschoten, de kans bestaat altijd dat de keeper'm heeft. Tenzij de bal hoog in de kruising verdwijnt of laag langs de paal glijdt. Maar op het moment dat een keeper op het juiste moment de goede hoek in gaat - met één meter arm en een goede afzet van anderhalve meter - dan heeft hij een flink stuk lijf waarmee hij de bal kan toucheren. Klemmen of mooi pakken hoeft niet; z'n enige taak is het voorkomen dat de bal over de doel lijn gaat. Dus op het moment dat hij de goede hoek kiest en op het juiste moment vertrekt, heeft de keeper een grote kans dat hij de bal stopt. Dat is dus het moeilijke van de straf schop. Een doelman kan kiezen uit links, rechts of het midden. Als 20 procent door het mid den gaat, blijft 40 procent per hoek over. Als de keeper de goede hoek kiest en daarbij de helft van de ballen stopt - en dat hoort voor een goede doelman - dan resteert 20 procent. Dat is één op de vijf strafschoppen die gestopt zouden moeten wordfen." Hoe kan een speler zich daar tegen wapenen? „Een strafschop kan op twee manieren wor den genomen. Of een speler beslist van tevo ren waar hij hem schiet. Of hij kijkt naar de keeper. Maar wie te lang blijft kijken, heeft het probleem dat sommige keepers nét zo lang blijven wachten, dat een speler in de fout kan gaan. Vooraf is ook altijd onzeker of een keeper blijft kijken of juist een hoek kiest, want ook zo'n doelverdediger doet zijn huis werk. Als hij tegenovér een speler staat, waar- van-ie weet dat die altijd een hoek kiest door naar de keeper te kijken, dan blijft hij gewoon staan. Dan heeft zo'n speler een serieus pro bleem hoor. Die moet dan uit 'bijna stilstand' de bal over de lijn duwen. En dat is heel moei lijk. Er is geen wijsheid in de strafschoppen- materie. Het blijft een gevoelskwestie waarin de speler iets bij zichzelf moet kunnen aanbo ren... 'bij hem schiet ik gewoon hard' of 'bij hem blijf ik kijken'. Het heeft ook veel met innerlijke kracht te maken. Wat is er nog over van het zelfvertrouwen van een speler na 120 minuten spelen? Hoe fris is-ie nog? Veel hangt af of een speler wel of niet goed in de wed strijd zat. En is het stadion voor of tegen? Zelf volgde ik vroeger geen vast patroon. Ik begon wel altijd hetzelfde, met dat hupje in mijn aanloop. Meestal besliste ik op het laat ste moment waar ik de bal heen schoot. Met een knal of in de hoek. Soms had ik momenten dat ik me zó sterk voelde dat ik naar de keeper durfde te kijken. Maar voelde ik me wat min- der, dan besloot ik vooraf al zo iets als "van daag schiet ik 'm in de linkerhoek". In de halve finale van het EK 1992 werd mijn strafschop gestopt door de Deense doelman Peter Schmeichel. In die situatie dacht ik op het laatste moment "oké ik schiet rechts", omdat dat een hoek was waar ik met veel ver trouwen op schoot. Meestal liep dat goed af, maar Schmeichel koos dit keer de goede hoek en pareerde mijn inzet. Dat bedoel ik dus. Als een keeper op het allerlaatste moment ver trekt, maakt hij het de speler enorm moeilijk." A Marco van Basten in zijn Ajax-periode.

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2004 | | pagina 9