D Sterk Delicatessen Unieke "nightshop" in Amsterdam! Ajax Life nummer 20 14 juni 2003 VERBRUGGEN B.V. mm uur service. V.B.S. De Clercqstraat 1-9 Telnr: 020 - 618 1727 E-mail: info@sterk-online.nl 1053 AA Amsterdam Faxnr: 020 - 612 26 60 Internet: www.sterk-online.nl Openingstijden: Maandag t/m vrijdag 12:00 - 01:00 uur Zaterdag en zondag 11:00 - 01:00 uur Alle feestdagen geopend! eigen (banket)bakkerij, 7 dagen per week vers brood en banket afhaalmaaltijden uit eigen keuken kouden buffetten groot assortiment wijnen groot assortiment champagnes waaronder: Louis Roederer (Crystal) - Dom Perignon (diverse jaargangen) - Moët Chandon - Bollinger - Veuve Clicquot en natuurlijk ook voor al uw normale, dagelijkse boodschappen Wat men zich daarbij niet realiseert is dat dit verlies met name veroorzaakt is door een eenmalige afschrijving op onze deelnemin gen in het buitenland. Ajax is hartstikke gezond. We hebben een positieve cashflow en last but not least een aardige stille reserve. Zelf opgeleide spelers vergen geen investe ringen en dus ook geen afschrijvingen. Als dan zo'n zelf opgeleide speler ooit verkocht wordt (en dat is niet te voorkomen als het om de echt grote talenten gaat) dan maken we een enorme boekwinst. Dat is goed voor onze gehele club. De jeugdopleiding is dus nog steeds ontzettend belangrijk voor ons; ook boekhoudkundig gezien. Ga maar na, hoe meer eigen spelers we hebben, hoe minder investeringen en afschrijvingen we op de jaarrekening hoeven te maken. Dat is gun stig, want geen enkele club kan afschrijvin gen op spelers uit de reguliere exploitatie goedmaken. In de komende periode gaan we wellicht onze naam in de Verenigde Staten licenseren, puur wat betreft talent scouting. Zogenaamde soc- cercamps, zomerkampen waar voetbaltrai ning worden gegeven, zijn daar een hot item. Wellicht gaan we een samenwerkingsver band aan met een voetbalorganisatie, die al goed bezig is met jeugdopleiding. Ajax Diplo mats? Zo iets zou een mogelijkheid kunnen zijn. De naam Ajax is heel erg 'sterk' in de Ver enigde Staten. Mogelijk vormt dit een inlei ding voor nieuwe merchandising mogelijk heden. Door bijvoorbeeld samen met Fox Kids een eigen jeugdprogramma op te zetten. Het zijn zo maar wat voorbeelden van zaken waarmee we bezig zijn, al blijft voetbal cen traal staan. Misschien gaan we ooit nog meer producten in eigen beheer doen. Maar wij zijn en blijven vooral een voetbalclub. Ajax heeft het contract met Adidas tot 2009 verlengd. Wij behoren tot de elite vier van dat merk: Bayern München, Ajax, AC Milan en Real Madrid. Met die clubs is Adidas wereld wijd aan de slag gegaan. De omzetten in Japan zijn bijvoorbeeld met 60% toegeno men en daar ben ik best trots op. De nieuwe mediarechten-strategie van de UEFA zal gevolgen hebben. De rechten van de Champions League zijn tot op heden altijd centraal gemarkt, maar vanwege nieuwe richtlijnen van de Europese Commissie kan dat nu niet meer. Daarom zijn er 19 verschil lende soorten rechten gedefinieerd, onder verdeeld in Gold- en Silver-pakketten. In de nieuwe situatie kunnen wij bijvoorbeeld tij dens de wedstrijd een tape mee laten lopen en mogen al 24 uur na de wedstrijd beelden op onze website zetten. Daar gaan we binnenkort met - overigens geringe - abonnementsgelden werken. Bepaalde items zoals hoogtepunten van de wedstrijd, of een samenvatting die al door de NOS is uitgezonden, kunnen items worden waarvoor men gaat betalen. Het is iets, waar Manchester United al een grote omzet mee binnen haalt. We kunnen ons voorstellen dat we deze lijn uiteindelijk doortrekken naar Ajax TV. Vroeger is dat al eens via een andere organisatie gelopen, dat was echter een rede lijk kostbare aangelegenheid. We willen het wel heel graag en omdat het niet onze 'core business' is, zijn we in gesprek met een geïn teresseerd en gespecialiseerd bedrijf. Het is een ontwikkeling die zich best wel eens snel ler zou kunnen voltrekken dan we nu denken. Wellicht is Ajax TV al binnen een jaar geëffec tueerd. We moeten bij onze basis blijven - en dat is voetbal - maar ik wil wèl de regie hou den. We hebben zelfs ideeën over Ajax-radio; bijvoorbeeld iedere zaterdagochtend een uur tje uitzending vanaf De Toekomst. Ook dat is iets dat al ligt te pruttelen en de komende maanden mogelijk actueel gaat worden. 'Goal alert metTV-beelden'is ook zoiets. Waar men zich ter wereld ook vevindt, met een abonnement heeft men binnen negentig seconden na een treffer, TV-beelden van dat doelpunt op het scherm van z'n telefoontoe stel: MMS heet dat. Ik probeeT het momenteel zelf uit op m'n eigen telefoon en ik moet zeg gen, het is te overzien en duidelijk. Vanaf mijn aantreden probeert Ajax efficiën ter met de beschikbare middelen om te gaan. Niemand die hier werkt heeft daarvan iets in zijn portemonnee gevoeld. Alleen is het wel zo dat, als hier iemand binnen de organisatie weggaat, we trachten die vacature intern op te lossen door functies aan elkaar te koppe len. Misschien geen gigantische besparingen, maar wel het teken dat we de hand op de knip houden. Bij iedere uitgave denken we tegenwoordig steeds even na of het wel ver antwoord is. Onze post 'spelerssalarissen' wordt niet min der. Hoogstens 'minder meer'. Ik geef daar mee aan dat wanneer een speler bij Ajax doorbreekt, wij altijd iets doen, al is dat wel licht minder dan voorheen. De grote salaris stappen zijn eruit; die tijd is geweest. In januari is iedereen oveT me heen gevallen, toen ik dat op de nieuwjaarsreceptie riep. Maar ik sta nog steeds achter die uitspraken. Het heeft niets met inhoudelijkheid van som mige onderhandelingen te maken. Het was een signaal om de hele vereniging wakker te schudden. We draaiden op dat moment lek ker in de Champions League, maar dat bete kent niet dat we ineens met zijn allen zes koppen koffie moeten nemen, als dat er daar voor drie waren. Dan is het einde zoek en zou den we weer in dezelfde situatie zijn beland als vroeger. Ik denk wel dat mijn uitspraken effect hebben gehad. Een hoop clubs heeft er eveneens van geprofiteerd. Ik bewaak hier de continuïteit van Ajax. Ik weet inmiddels dat bij een deel van het gilde der zaakwaarne mers het kwartje is gevallen. Maar bij ande ren nog niet. Maar ook dat komt nog: we zul len eerst met z'n allen door die zure appel heen moeten bijten, alvorens de bedrijfstak weer gezond wordt. Nog steeds komen er zaakwaarnemers om te praten over het open breken van een contract. Dan vraag ik 'waarom?' Meestal krijg ik dan als antwoord 'maar dat is toch gebruikelijk?' Nou, nee dus. Niet meer. De eerste keer dat ik die boodschap heb moeten brengen, was lastig. Daarna is het minder moeilijk geworden. De dagelijkse inkomsten moeten altijd de dagelijkse uitga ven kunnen blijven dekken. Als dat niet zo is, gaan we achteruit. En dat willen - en kunnen - we ons niet veroorloven. ft t Het nieuwe uitshirt van Ajax. De omzetten van Adidas in Japan zijn met 60% toegenomen. Aangesloten bij alle alarmcentrales Spinnerij 17-11 85 ZN Amstelveen - Fax D20 - 643 51 21 Tel. O2O - 647 53 10 - Tel. 02D - 445 06 21

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2003 | | pagina 7