De toekomstplannen van Ajax A De Kwakel 0297 - 23 19 90 E-mail: info@awg.nl Internet: www.awg.nl Waar bouwen nog topsport is A A N N E 14 JUNI 2003 NUMMER 20 Ajax Life Arie van Eijden AMSTERDAM - Ajax zou zich binnen een jaar aan een Amerikaanse club kunnen ver binden om daar talenten te scouten en op te leiden. Hun ontwikkeling - en nog veel meer - zouden de supporters binnenkort kunnen volgen via Ajax TV. Of beluisteren op Ajax Radio. Fraaie toekomstmuziek, die volgens algemeen directeur Arie van Eijden wel eens sneller realiteit zou kunnen zijn, dan menigeen verwacht. Door Arnout VeTzijl Toen Arie van Eijden op i oktober 2000 aant rad als algemeen directeur, maakte een echte clubman zijn rentree in Amsterdam. Tussen 1977 en 1994 fungeerde Van Eijden al als bestuurslid bij Ajax en als algemeen direc teur en als commercieel directeur. Van Eijden, die in een grijs verleden zelfs twee duels speelde voor Ajax één, is verknocht aan 'zijn' Ajax. Hij weet wat er bij de club speelt en beschikt over de gave om dat Ajax-gevoel om te zetten in concrete daden. Het is dan ook geen toeval dat sinds zijn terugkomst oud- Ajacieden als Danny Blind, Ronald Koeman, Ruud Krol, Arnold Mühren, Brian Roy, Sonny Silooy en volgend jaar Marco van Basten eveneens op het ouderlijk nest zijn terugge keerd. Dat beleid heeft z'n vruchten afgewor pen, want Ajax staat sportief weer helemaal op de rails. Daarom bemoeit de bevlogen bestuurder zich momenteel voornamelijk met de toekomstbestemming van de zo suc cesvol in gang gezette trein. Een interessante monoloog. LICENTIE pf Ajax is één van de vier clubs in Nederland die als eerste de licentie voor het komende seizoen binnen had. Geen wonder, want wij zijn als beursgenoteerde onderneming de best gecbntroleerde club van Nederland. We betrachten zo veel mogelijk openbaarheid in onze jaarrekening. Wat we alleen niet willen doen, is specifiek melding maken van de hoogte van transfersommen. En ook speléfs- salarissen houden we geheim, want als dat bekend is, verslechteren we onze concurren tiepositie. Die twee eenheden op onze jaarre kening zijn dus verpakt in een algehele post. De beursgang heeft verder niets te maken met het veranderde imago dat Ajax een aan tal jaren geleden had. Dat had alles met men sen te maken. Koud, kil en zakelijk, dat was ons imago. Ik heb inmiddels de indruk dat er veel veranderd is, mede door het betrekken van vele oud-Ajacieden bij de club. Zodra we de kans kregen, hebben we ze gecontracteerd. De positie van het Nederlandse voetbal in Europa wordt in eigen land onderschat, net zoals de rol van Ajax. Alleen financieel kun nen we niet meedoen met de grote TV-landen en dus moet Nederland creatief zijn; juist omdat we klein zijn. Ajax heeft dit seizoen - het beste sinds zes jaar - opnieuw bewezen dat het op geregelde tijden steeds weer aan de top terugkeert. We genieten weer aanzien in Europa, al kunnen we - als het even wat minder gaat - altijd terugvallen op onze his torische basis. Dat is heel belangrijk, want sinds 1996 hadden we veel terrein verloren. In de zo succesvol verlopen jaren negentig is Ajax toonaangevend geweest. Bayern Mün- chen, Manchester United en - gedeeltelijk - Real Madrid hebben daarna een flink deel van onze denk- en handelswijze overgenomen. Daar zijn we trots op. De afgelopen jaren hebben wij best veel ver lies geleden. Toch gaat het goed. Wij zijn gezond en kunnen aan al onze verplichtingen voldoen. Alleen negativelingen roepen dan 'ja maar je hebt 25 miljoen euro verlies geleden'.

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2003 | | pagina 6