ARENA BOULEVARD: BOUWEN EN WERKEN AAN SUCCES B OU LEVARD Door: Henk Balijon Bij de Amsterdam ArenA verrijst een nieuw stedelijk gebied: de ArenA Boulevard. Moderne kantoortorens vormen de skyline. Bouwkranen markeren de locatie aan de zuidzijde waar het complex Plaza ArenA in aanbouw is. De Holterbergweg wordt verlengd en verbonden met de Muntbergweg waar door er een betere noord-zuid route ontstaat met aansluiting op de A-g. De bouw van de onderwijsinstituten HES en ROCA aan de oostzijde van de ArenA vordert gestaag. De Utrechtboog wordt aangelegd, de bouw van het nieuwe station ligt op schema en over enkele maanden zullen de treinen over de nieuwe buiten ste sporen rijden. De boulevard krijgt op dit moment een grote opknapbeurt. Er gebeurt al veel maar het gebied is nog lang niet af. Binnenkort wor den belangrijke beslissingen genomen over CETZ. Het uitgaanscentrum met cultuur, winkels, entertainment, horeca, een discothekencomplex en hotel. CETZ is een uitgaansconcept waarin het Cultuurcluster Cosmic/Paradiso en een Music Dome belangrijke onderdelen zijn die in combinatie met de Heineken Music Hall en de Amsterdam ArenA de ArenA Boulevard kunnen maken tot de 'Capital of Music öJ Dance'. Met Ajax in de ArenA en in de komende maanden de Admirals, komen sport en entertainment nu al samen. Zuidoost kan voortbouwend op succesfactoren van nu met CETZ uit groeien tot een toplocatie met evenementen die Amsterdam internationaal definitief op de kaart zet. Opnieuw onderscheiding Heineken Music Hall. Voor de tweede achtereenvolgende keer is de Heineken Music Hall in Amerika genomineerd voor de prestigieuze Pollstar Concert Industry Awards. De HMH werd eervol tweede tijdens de jaarlijkse uitreiking in het befaamde Kodak Theatre in Hollywood. Het Auditorio Nacional in Mexico City kreeg de hoogste onderschei ding. Op zich is het heel bijzonder dat de HMH als nieuwkomer (open sinds 2001) wederom tussen de gevestigde internationale locaties als beste concerthal wordt genomineerd. De HMH is de enige concertzaal in Nederland die speci aal ontworpen is voor versterkte muziek. Met een perfecte akoestiek en geluidsisolatie, geschikt voor maximaal 5.500 bezoekers. Naast concerten worden er regelmatig dance events georganiseerd waarbij ook wordt samenge werkt met ID&.T en de Amsterdam ArenA. "Als wereldberoemde artiesten amper soundchec ken en enthousiast zijn over de akoestiek, geeft dat een enorme kick", aldus directeur Paul Stiekema. "En wanneer een legendarische groep als TOTO een live-dvd opneemt bij ons in de Heineken Music Hall, zegt dat toch wel wat". De HMH-slogan 'Live will never be the same' wordt vanaf de start inmiddels al twee jaar waargemaakt. Ook dit jaar mag de HMH zich verheugen in toenemende belangstelling. Naast tientallen business events staan in 2003 nu al ruim 50 concerten, dance events en publieksevenementen gepland en verwacht men meer dan een half miljoen bezoekers. Gevarieerd programma in Pepsi Stage. Het tijdelijke theater aan de ArenA Boulevard wordt al weer enige maanden gerund door de organisatie van de HMH en biedt een geva rieerd programma. Zo stond cabaretier Freek de Jonge er met zijn programma 'De Stemming' in december en werd de TV-regis- tratie van Freeks programma rechtstreeks van uit de Pepsi Stage uitgezonden op de voor avond van de landelijke verkiezingen. In febru ari was het toneel voor de jaarlijkse Miss Charme verkiezing van Zuidoost. Steeds meer acts en artiesten weten de weg naar het voor malige Grace theater te vinden. De rockband Kane stond in februari op het programma, Anouk start er haar theatertour en in april staat het spectakel Fire of Dance gepland. En tussen door komt de formatie Kool and the Gang optreden. En samenwerking met Cosmic/Paradiso betekent een nieuwe culturele impuls voor Zuidoost. Promotie ArenA Boulevard. Eind 2002 is de Stichting Promotie ArenA Boulevard in het leven geroepen onder voorzit terschap van Henk Markerink, in het dagelijks leven de directeur van de Amsterdam ArenA. "De stichting heeft drie hoofddoelen: promotie van het gebied ArenA Boulevard en de directe omgeving door allerlei activiteiten te organise ren op de boulevard om meer bezoekers naar het gebied te trekken. Er moet meer leven in het gebied komen. De leden van de Stichting doen actief mee in overleggen over bewegwijzering, infrastructuur, bereikbaarheid en veiligheid om de aantrekkelijkheid te bevorderen. En verder denkt de Stichting samen met de gemeente en het OMC (de samenwerkende projectontwikke laars) over wat er nodig is om de ArenA Boulevard af te maken. De ondernemers die zich in het gebied hebben gevestigd willen het zelfde. Van de ArenA Boulevard een bruisend tweede stadshart maken", aldus Markerink. Er wordt gebouwd en keihard gewerkt om de ArenA Boulevard tot een succes te maken. De ontwikkeling van de ArenA Boulevard is een samenwerking van gemeente Amsterdam, stadsdeel Zuidoost en OMC, een initiatief van Ballast Nedam Ontwikkelingsmaatschappij, BAM Vastgoed en INC Real Estate, aangevuld met initiatieven van derden. Henk Balijon is accountmanager zuidoost gemeente Amsterdam

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2003 | | pagina 14