OPKNAPBEURT VOOR BOULEVARD IS GESTART DE GROTE DE ARENA BOULEVARD EÉS Door: Henk Balijon «Hïïfl-ïSf De feestmaand december was een drukke maand. Freek de Jonge stond met succes in de Pepsi Stage. In de kerstvakantie puilden de bioscoopzalen van Pathé ArenA uit. Ajax zit in de tweede ronde Champions League en speelt tussen de Europese topclubs. De Heineken Music Hall is voor de tweede achtereenvolgende keer in Amerika genomineerd voor de Pollstar Concert Industry Award. En begin januari was de ArenA drie dagen lang omgetoverd tot het centrum van de snow- en skate boardwereld. Het Nokia Totally Board is een succes en komt komende winter(stop) terug in de ArenA. De tweede helft van de competitie is voor Ajax begonnen met een 6-0 overwinning bij Willem II. Naast voetbalwedstrijden staan er klinkende namen op de agenda in 2003: Bon Jovi, Andre Hazes, Robbie Williams en de Rolling Stones. Tussen alle wedstrijden en concerten door is er 'werk in uitvoering': Er wordt gebouwd aan de uitbreiding van de sporen, het nieuwe station, de nieuwe scholen van ROCA en de HES en de boulevard krijgt de komende maanden de lang verwachte grote opknapbeurt. De boulevard is toe aan een opknap beurt Tegelijk met de opening van de Amsterdam ArenA werd in 1996 de ArenA Boulevard opgeleverd. Er kon immers geen sprake zijn van een prach tig nieuw stadion in een zandvlakte. De gemeente heeft de openbare ruimte rondom de ArenA ingericht. Maar het duurt minstens tot 2007 dat het ArenA- gebied klaar is. Tot die tijd wordt gewerkt aan de sporen en het nieuwe station Amsterdam Bijlmer ArenA. Het sluitstuk vormt het GETZ Entertainmentcenter, waarvan de bouw nog moet beginnen. De boulevard is niet alleen de verbin ding tussen het stadion en het station. Het was de bedoeling dat het ook een prettig verblijfsgebied zou worden. Door alle bouwactiviteiten van de afgelopen jaren heeft de boulevard echter veel te lijden gehad en is er nog maar weinig van het oorspronkelijke ontwerp over gebleven. Fonteintjes, bijzondere lan taarnpalen en de vloerverlichting moes ten wijken voor bouwkranen en heistel lingen. Er komen steeds meer mensen naar de ArenA Boulevard. Het succes van Ajax, grote evenementen in de ArenA en de ArenA Amphi, concerten en dance events in de Heineken Music Hall, een gevarieerd filmaanbod in de Pathé ArenA, de megastores en Villa ArenA zorgen er voor dat het steeds drukker wordt op de boulevard. Maar vele bezoekers ervaren de ArenA Boulevard zelf als kaal, weinig levendig en saai. Er gebeurt te weinig in de openbare ruimte. De komst van de diverse horecagelegenheden bracht leven in de brouwerij. Maar tegelijkertijd zullen alle bouwactiviteiten nog jaren lang van invloed zijn op het functione ren van de boulevard. Wat te doen? Herstel en verbetering Je kunt de hele boulevard opnieuw bestraten met ander materiaal en anders inrichten, maar om te voorko men dat een ingrijpende en miljoenen euro's vergende operatie twee keer moet worden uitgevoerd (namelijk nu en straks in medio 2007/2008 als het gebied klaar is) met alle overlast van dien, is besloten het definitieve herin richtingsplan in 2007 uit te voeren. Gebeurt er tot die tijd dan helemaal niets? Wel degelijk! De huidige ergernissen in het gebied moeten worden weggeno men. Het moet schoon zijn (voldoende afvalbakken, toiletvoorzieningen). Bezoekers moeten zich veilig voelen (voldoende verlichting) en de mensen moeten de weg weten te vinden (goede bewegwijzering naar en in het ArenA- gebied). Half januari zijn de werkzaam heden voor herstel en verbetering begonnen voor de deuren van Media Markt en Decathlon. Het werk wordt in verschillende fases uitgevoerd, stukje voor stukje, opdat de overlast tot een minimum wordt beperkt voor de onder nemers en de bezoekers. Deze zomer is er een vernieuwde boulevard met (deels) nieuwe bestrating, bijzondere lantaarnpalen, twee zitbanken van 30 meter lang en een basketbal/straat voetbal veld tussen de kiosken. Op dit moment is er voor kleine kinderen (behalve de films in Pathé ArenA) nog weinig te doen op de boulevard. Er is een initiatief om naast de Pepsi Stage tijdelijk een groot speelparadijs voor kinderen te realiseren. Met dit 'Wonderkinderland' is de ArenA Boulevard een attractie rijker en wordt het ArenA-gebied voor steeds meer mensen aantrekkelijk om naar toe te komen en om weer eens terug te komen. De ontwikkeling van de ArenA Boulevard is een samenwerking van gemeente Amsterdam, stadsdeel Zuidoost en OMC, een initiatief van Ballast Nedam Ontwikkelingsmaatschappij, BAM NBM Vastgoedontwikkeling en ING Vastgoedontwikkeling, aangevuld met initiatieven van derden. Henk Balijon is accountmanager zuid oost van de gemeente Amsterdam

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2003 | | pagina 14