Ajax Life nummer 13 7 februari 2002 I in de skyboxen t stadion' grootste voetballer eren, die deze club ooit gehad beeft. Ik zou bet mooi vinden als we hèm ook weer wat meer bij de club kunnen betrekken." Ander uitvloeisel uit de Van Gogb-actie is dat de spelers van Ajax i en 2 voor de dubbele bekerconfrontatie op 7 februari, warming-upshirts dragen met een afbeelding van Van Gogb en zijn in dezelfde stijl werkende collega Gauguin. Maandag 4 februari, het Van Gogb Museum in Amsterdam.... Opperste concentratie op de gezichten van onder andere ruim twintig Ajax-spelers, trainers Ronald Koeman en Ruud KtoI en technisch directeur Leo Beenbakker. Gekleed in tradi tionele schilderskledij en gezeten achter een schildersezel doen ze, onder ruime belangstelling van de media, bun uiter ste best om een zo goed mogelijke versie te maken van Vin cent van Gogbs 'De Zonnebloemen' uit 1880. De gerenom meerde kunstenaar Ernst Voss loopt rond en geeft de schilde rende Ajacieden - daar waar nodig - aanwijzingen. In een rondleiding van een half uur hebben de spelers zich kunnen verdiepen in de stijl en de achtergronden van de oude mees ter. „Linkspoten zijn creatief," zei Ronald Koeman bij het betreden van het 'atelier'. „Dan zal Van der Vaart wel iets moois maken,"reageerde Ruud Krol. Maar niet alleen Van der Vaart blijkt iets moois te hebben vervaardigd, ook sommige andere Ajacieden (Ibrahimovic met zijn gewaagde kruising tussen een zonnebloem en een cactus) geven blijk van onver moede artistieke aanleg. Jan van Halst: „Maar da's geen kunst." mensen die hun eigen club ondersteunen. Geloof me - al wordt het misschien een beetje anders geuit - maar in de boxen zijn ze tenminste even fanatiek als op de F-side. Hier zitten evenveel échte Ajacieden, hier wordt na een nederlaag even teleurgesteld gereageerd. Ik heb een groen-geel hart met een rood-wit randje, zeg ik altijd." Omdat eT altijd wel iets te verbeteren valt, staan er binnen kort wat veranderingen op stapel. „Een van de skyboxen ver ruilen we voor de ruimte onder onze andere skybox. Die zaal zal niet onze eigen naam gaan dragen, maar door het leven gaan als de Rinus Michels-Zaal. Vind ik heel belangrijk, om de mensen die de club groot hebben gemaakt de eeT te geven die hen toekomt. Die mensen kun je niet genoeg bij de club betrekken. Ik kan ook nauwelijks onder wooTden brengen hoe blij ik ben met de terugkeer van Ruud Krol. Zo krijgen we langzaam het oude Ajax-gevoel terug." Dagblad oplevert. Maar als er iets vergelijkbaars bij Ajax voorvalt, dan haalt het 't journaal. Dat komt door de giganti sche uitstraling die deze club al sinds de jaren zeventig heeft. Met die uitstraling kan een sponsor alle kanten op." Van alle reclame-uitingen die er zijn geweest, is de commer cial met Tijjani Babangida van een aantal jaren terug het meest blijven hangen. Riesenbeck kan er nóg van genieten: „Dat was dan ook de meest sympathieke. Bovendien voldeed dat filmpje helemaal aan onze doelstelling; de clou was dat Baba dezelfde adviseur had als penningmeester Arie van Os en alle andere qewone rekeninghouders: de ABN-AMRO- bank!" Vol trots toont Van der Vaart na afloop van de Master Class de door hem gemaakte replica van het beroemde schilderij van Van Cogh: de Zonnebloemen. UITSTRALING Goede prestaties van de club stralen af op de sponsor. Maar die zijn er niet altijd. De vraag is dus hoe de hoofdsponsor is omgegaan met de tegenvallende resultaten van Ajax in de afgelopen seizoenen? Riesenbeck: „We zijn daaT niet door in paniek geTaakt. En qua media-aandacht, blijkt het ook niet uit te maken. Sterker nog, in 1995, toen we onder Louis van Gaal de Wereldbeker wonnen, kwamen we gemiddeld zo'n vijftig uur per maand op de televisie. Het jaar erop onder Morten Olsen ging het - ondanks het feit dat we landskam pioen werden - sportief al wat minder. Maar toen kwamen we wél 55 uur op de TV." „Bij Ajax is ook voortdurend wel iets aan de hand. En de pers duikt daar altijd bovenop. Het is opvallend dat, als er iets bij Feyenoord gebeurt, dit slechts een berichtje in het Algemeen VAN GOGH Zoals Ajax er de afgelopen jaren voor zorgde, dat de afstand tussen het grote publiek en de bank kleiner is geworden, moet de club van rood en wit er nu ook voor zorgen dat de afstand tussen het grote publiek en de kunst kleiner wordt. Naast voetbal, houdt Riesenbeck erg van kunst. Dat komt tot uiting bij een deel van zijn werkzaamheden (de inrichting van kantoren) en bovendien volgde hij in z'n jonge jaren twee jaar lang de Kunstacademie. Met de ABN-AMRO als sponsor van zowel Ajax,als ook de Van Gogh Gaugin Expositie in het Van Gogh-museum, leverde een beetje creatief denkvermogen en ruggespraak met de afdeling sponsoring, een aardig één-tweetje op. De uitkomst: de Van Gogh-Masterclass. Riesenbeck: „De Ajax-spelers krij gen eerst schilder-onderricht en gaan vervolgens het schilde rij De Zonnebloemen van Van Gogh naschilderen. Hun werken zullen tijdens de tentoonstelling worden geëxposeerd en op 2 mei geveild. De opbrengst van die doeken gaat naar de Johan Cruijff Welfare Foundation. Waarmee we meteen de

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2002 | | pagina 9