Luuk Riesenbeck: groen-geel hart met rood-wit randje 7 FEBRUARI 2002 NUMMER 13 AJAX LIFE 'Evenveel fanatisme als in de rest van het AMSTERDAM - Luuk Riesenbeck is de verbindingsman tussen hoofdsponsor ABN-AMRO en Ajax. In een uitgebreid gesprek met Ajax Life vertelt hij honderduit. Over de achtergronden van die verbintenis, over zijn dertig jaar bij de bank, over de terugkeer van Ruud Krol en over de gigantische uitstraling van Ajax. En natuurlijk over zijn geestes- kindje: de Master Class schilderen voor de Ajax-selectie in het Van Cogh-museum, waar Ajax Life bij aanwezig was. Door Martin van Zaanen Foto's Louis van de VuuTst Woensdagochtend 30 januari, iets voor negenen. De Sky Bar, op de vijfde etage van de ATenA, ligt er verlaten bij; slechts het geluid van een stofzuigende schoonmaker doorbreekt de stilte. De glazen schuifpui biedt een prachtig uitzicht op het veld, waar de voorbereidingen voor Het Nationale Huwelijks feest, dat 48 uur later zal plaatsvinden, in volle gang zijn. Op het afgesproken tijdstip verschijnt de rijzige gestalte van Luuk Riesenbeck in de deuropening. Ook hij is deze dagen druk bezig met de voorbereidingen van een groot evene ment: een één-tweetje tussen kunst en voetbal dat in het Van Gogh-museum in Amsterdam zal worden opgezet. OveT dat evenement, dat afgelopen maandag heeft plaatsgevonden, later meer. Eerst even de personalia. Luuk Riesenbeck is 52 jaar en inmid dels een kleine dertig jaar werkzaam bij dé bank. Hij is betrok ken bij twee aspecten: de commerciële inrichting van de kan toren in Nederland en de sponsoring. „Via een goede vriend, wiens vader directeur was van het kantoor in Weesp, kon ik bij de Algemene Bank Nederland aan de slag. Met oog op de naamsverandering in ABN, was men bezig een 'etalagedienst' op te zetten, die de kantoren opnieuw moest inrichten. Ik ben aangenomen en nóóit meer weggegaan. In die bijna dertig jaar bij de bank heb ik me geen dag verveeld. M'n hoogtepunt? Nou, in 1991 werd er gefuseerd met de AMRO Bank en dat groeide uit tot de mooi ste klus ooit: 1.700 kantoren in een maand heringericht en vervolgens een schitterend feest voor 8.000 werknemers. Ik heb in de loop der jaren verschrikkelijk veel geleerd en vind dat ik de mooiste baan van de weTeld heb." SPITS De mooiste baan van de wereld, dat ervaart hij mede zo, omdat hij zich een groot deel van de tijd bezig kan houden met sponsorprojecten van zijn bank. Voor een sport-, voetbal- én Ajax-liefhebber, is het natuurlijk te gék om betrokken te zijn geweest bij een evenement als het ABN-AMRO World Tournament. Of bij Ajax, waar een groot deel van het Neder landse sponsorbudget naartoe gaat. Zelf voetbalde hij vroeger bij het Amsterdamse FIT, een der deklasser die op Sportpark Drieburg, achteT het Amstel sta tion, huist. Van z'n 16de tot z'n 39ste kwam hij uit in het eer ste, vrijwel altijd als spits. Een positie die past bij zijn karak ter: „Snelle beslissingen nemen, doelgericht werken, dat ken merkt mij ook in het dagelijks leven. Grijs denken, dat kan ik niet. Bij mij is het zwart óf wit, ja óf nee. Zo is het bij een spits ook: goal óf geen goal. Een echte spits; dat is iemand in het dagelijks leven ook." Al vanaf jonge leeftijd is Riesenbeck Ajax-supporter. „Mijn Joey Didulica is duidelijk een van de meer ervaren Ajax-artiesten. grootouders komen uit Gro ningen en toen ze in Amster dam gingen wonen - en Ajax de nieuwe Reynolds-tribune ging bouwen - kocht m'n opa vier aandelen. Als ik niet zelf hoefde te voetballen, zei opa: "Ga daar en daar maar naar toe en vraag naar die en die". Dan kon ik zitten. Prachtig toch, voor een klein jochie? In m'n studententijd heb ik nog de tribunes van De Meer schoongeveegd en ik heb er zelfs ook nog even op kantoor gewerkt." Hij schetst hoe de relatie tus sen ABN-AMRO en Ajax tot stand is gekomen. Riesenbeck: „ABN was één van de eerste skybox-houders in De Meer; destijds werd die beheerd door regio-directeur Peter Swelheim. Hij was degene die op een gegeven moment zei: "Kunnen we geen hoofdspon sor van Ajax worden?" Het contract met TDK liep af en Ajax wilde graag een nieuwe sponsor met drie letters; aan de indeling van het shirt mocht -terecht - weinig veran derd worden. AFSTAND „Een klein probleempje was het feit dat we in 1991 - na de fusie tussen de ABN en AMRO - met meer dan drie letters op de proppen kwamen. Maar daar hebben we een mooie oplossing voor gevonden, door de letters aan de rechterkant van de beroemde rode baan van boven naar beneden te laten lopen. „Wat ons doel was? Simpel! Naast een grotere naamsbe kendheid, iets dat bijna ieder bedrijf dat sponsort nastreeft, wilden we door middel van Ajax dichterbij het grote publiek komen. We stonden toch bekend als een grote, zakelijke en soms wat kille bank. Beide doelstellingen zijn ruimschoots gehaald." „We wisten, dat dit niet in een jaar zou lukken; daarom gin gen we uit van een opbouwfase. In het eerste deel wilden we het personeel zoveel mogelijk laten wennen aan de nieuwe partner. Op de zestig stoelen die we toen ter beschikking had den, wilden we iedere thuiswedstrijd zoveel mogelijk perso neel hebben. Hen legden we dan na afloop uit, wat de bank precies voor ogen had. Het tweede jaar gingen we klanten uitnodigen. Dat loopt van directeuren uit het bedrijfsleven, tot de plaatselijke bakker en jarenlange rekeninghouders. En dat sluit weer naadloos aan bij onze doelstelling om dichter bij het grote publiek te komen." Hij schetst de huidige situatie: „ABN-AMRO beschikt over twee skyboxen, een eigen ontvangstruimte en daarnaast nog een hele rits seizoenkaarten. Mensen van alle kantoren in Nededand kunnen - om hun relaties mee te nemen - van onze faciliteiten gebruik maken. Voor de wedstrijd is er een buffet, in de pauze koffie en pas na afloop drank. Bij ABN- AMRO wordt voor het duel geen alcohol geschonken; als de mensen op de tribune dat niet mogen, dóen wij dat ook niet." STERIEL Het vooroordeel dat bij een deel van de overige bezoekers van de Arena leeft - namelijk dat het in de skyboxen een steriele, sfeerloze bedoening zou zijn - wordt door hem ten stelligste ontkend: „Het tegendeel is eerder het geval. Er wordt hier even hard met Ajax meegeleefd als in de rest van het sta dion." Er is zelfs regelmatig sprake van de, tot de typische voetbalsfeer behorende, rivaliteit. „De kantoren in de regio van de uitspelende vereniging krijgen voorrang bij het aan schaffen van de kaarten", verduidelijkt Riesenbeck. „Dat draagt alleen maar bij aan het échte voetbalsfeertje van Trainer Koeman en aanvoerder Chivu werken aan hun interpretatie van de Zonnebloemen.

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 2002 | | pagina 8