'We moeten ervoor waken dat we niet
gaan generaliseren op uiterlijke kenmerken'
Rompslomp
Raddraaiers
regeling te wachten?
Groepsvervoer
weten de combiregeling een goed initiatief te vinden.
„Hiermee houd je kwaadwillende elementen uit de
voetbalstadions en kun je de supporters maximale
veiligheid garanderen." Burgemeester Schelto Patijn
van Amsterdam verklaarde tijdens de loting in Brussel
zelfs helemaal niets te weten over combiregelingen.
Een onzinnige opmerking van de wethouder en burge
meester, reageert Roland Pieloor, redacteur van het
fanzine De Ajax Ster. „De gemeente Amsterdam heeft
natuurlijk méér zorgen dan een gemeente als
Enschede. Amsterdam is een EK stad. En de bestuur
ders willen niet al te veel in de schijnwerpers staan en
wimpelen de problemen van zich af. In januari hebben
we de stand opgenomen. Als er géén positieve resulta
ten zijn geboekt, zullen er verscherpte acties volgen",
dreigt Pieloor.
Caroline van Staaveren, bestuurslid van de BOVS, ver
wacht dat het niet zo'n vaart zal lopen. „We geven de
minister en de gemeenten twee maanden de tijd om de
kwestie grondig te onderzoeken. We willen hiermee de
druk op de ketel houden. De BOVS vindt dat iedereen,
dus ook opa's met hun kleinkinderen, veilig het stadion
moet kunnen bezoeken. En niet elke wedstrijd waar
voor een combiregeling geldt, is een risicowedstrijd.
Als de beleidsbepalers dat inzien, zijn we al een eind op
de goede weg. En zullen supportersacties rond voet
balwedstrijden voorlopig opgeschort worden."
Bestuurslid Wilco Jongenelis van de Supportersvereni
ging Ajax: „De combikaart is in feite een noodmaat
regel om de boel bij risicowedstrijden in de hand te
houden. Eind vorig jaar was ik bij een zaalvoetbaltoer
nooi tussen RBC en NAC en de burgemeester dreigde
bijna met een wedstrijdverbod. Onzinnig. Tal van
burgemeesters zijn niet op de hoogte van de conven
ties van supporters. Of is het eerder gemakzucht?
Als je iedereen met een trein naar een bepaalde
gemeente vervoert, scheelt dat een hoop rompslomp.
Zoiets moet de gedachtegang zijn van sommige
gemeenten."
Jongenelis vervolgt: „Aangezien sommige gemeentes
niet goed op de hoogte zijn van de risicofactoren heeft
de commissie Stekelenburg een aantal duidelijke crite
ria opgesteld. Maar sommige burgemeesters in den
lande volgen eerder de adviezen op van de politie dan
van de bestuurders. De supporters zijn beter op de
hoogte of er wel of niet een verhoogd risico is."
Fractieleider Paul Rosenmöller van Groen Links, die zich
getuige zijn initiatiefwetsvoorstel tegen de zwarte
handel in voetbalkaartjes hard maakt voor de veilig
heid van 'iedere voetbalsupporter', heeft zijn twijfels
over de combiregeling. „Er zitten nogal wat haken en
ogen aan, die we verder in de fractie moeten bekijken.
Zo is het merkwaardig dat supportersgroepen in
Amsterdam op de trein moeten stappen. Dat is
omslachtig en werkt wroeging van supporters in de
hand. Desalniettemin is er niets mis met de trein. Het
openbaar vervoer is prima geregeld in Nederland. Zelf
neem ik dagelijks de trein naar Den Haag. Het is een
goede zaak dat je door zo'n regeling grote groepen
raddraaiers oppakt, maar we moeten ervoor waken dat
we niet gaan generaliseren op uiterlijke kenmerken".
Rosenmöller vindt overigens wel dat supporters ook
zélf de hand in eigen boezem moeten steken. „Als
supporter moet je voorkomen dat er rotzooi komt en
zelfverantwoording dragen. Wij als overheid kunnen
vrij weinig doen, omdat het een zaak is tussen de voet
balbond en de betrokken gemeenten. Ik heb trouwens
diverse burgemeesters gesproken, en niet allemaal zijn
ze voorstander van een combiregeling."
Middels de Belangen
Organisatie Voetbal
Supporters (BOVS), de
KNVB en andere betrokken
partijen is er in de
afgelopen periode getracht
te komen tot oplossingen.
De houding van de KNVB
en enkele clubs (waar
onder Ajax) is zeer
constructief. Helaas moet
geconcludeerd worden
dat de lokale overheden
en het ministerie de
problemen nauwelijks
willen onderkennen en
geen bereidheid tonen
op korte termijn struc
turele oplossingen te
zoeken. Om dit nogmaals
onder de aandacht te
brengen werd op
17 december 1999 de
petitie combiregelingen
door vertegenwoordigers
van de BOVS en de KNVB
aan minister Peper
aangeboden. Tegelijkertijd
werd dezelfde petitie
in verschillende voetbal
steden aan de lokale
overheden aangeboden.
De Supportersvereniging Ajax onderschrijft de
grieven van de supporters en heeft haar eisen en
wensen meerdere malen kenbaar gemaakt.
De oplossingen liggen volgens de SVA met name in:
het vastleggen van duidelijke criteria voor
combiregelingen
vergroting van de capaciteit van de uitvakken
(variabele capaciteit)
het invoeren van een uniforme toegangsprijs
voor bezoekersvakken