O Supporter achter de seizoenkaart 'Mijn vader was ook niet blij als er weer een raam in één van de kassen was gesneuveld' Al bijna 40 jaar is Piet Schreurs de Kwakel BV gespecialiseerd in de veredeling, vermeerdering en marketing van gerbera's en rozen. Zij leveren voor iedere thuiswedstrijd de boeketten die spelers in het publiek gooien. Bovendien heeft het proces van het veredelen meer overeenkomsten met de jeugd-opleiding van Ajax dan je zou vermoeden. Zaailingen Claudia Schiffer TEKST: LIESBETH ZIJLSTRA FOTO'S: RON RICHEL Qegenwoordig heeft Peter Schreurs, de zoon van de oprichter, de leiding over het bedrijf met ongeveer 60 vaste en 60 losse krachten. En hij is trots op zijn bedrijf. „Mijn opa was al groentekweker in Amsterdam. Dat werd later overgenomen door mijn vader. Meerdere malen werd het land onteigend omdat Amsterdam werd uitgebreid. Uiteindelijk zijn we in De Kwakel uitgekomen. Naast groente begon hij toen met het kweken van gerbera's omdat hij dat mooie bloe men vond. Op dit moment zijn we internationaal de grootste op het gebied van gerbera's en staan we in de top tien met de veredeling van onze rozen." Zo werd er ook een rood-witte gerbera ontwikkeld. De zoon van één van de vertegenwoordigers voetbalde bij de C-jeugd van Ajax (Jeffrey de Jong) en het contact werd al snel gelegd. Op 7 november 1990 werd door Michael van Praag de rood-witte Ajax gerbera, opgemaakt in de Europacup, ten doop gehouden. Vier dagen later werd er een boeket aangeboden aan aanvoerder Johnny van 't Schip voorafgaande aan de wedstrijd Ajax-RKC (1-1). Sindsdien gooien de spelers een boeket naar het publiek. „Het was prachtig. We kregen de originele Europacup in het bedrijf. Die zal tegenwoor dig niet veel meer uit de kast komen. Na het staaf- incident tijdens de Europacupwedstrijd tegen Austria Memphis Wien in 1989, wilde Ajax meer zijn waarde ring voor het publiek laten blijken. Vandaar dat het mooi samen viel met de gerbera." Niet alleen de bloemen zijn aanwezig, ook is er iedere thuiswedstrijd een vertegenwoordiging van het bedrijf. „Aan de veredeling van een nieuwe soort gaat veel werk vooraf. Tussen de 20 en 30.000 zaailingen worden bekeken. Daar blijven er tussen de 500 en 1.000 van over. Die worden getest op hun houdbaarheid, produc tie van bloemen, kwaliteit, ziektegevoeligheid en of ze tegen transporten bestand zijn. Hopelijk blijven daar een paar goede soorten van over. Als de soort dan op de markt wordt gebracht en het verkoopt ieder jaar beter dan weet je dat je het goed gedaan hebt. Sommige soorten verkopen ieder jaar minder en dan verdwijnen ze van de markt. Dat is bijna hetzelfde als Ajax doet met het scouten van de jeugd. Ze scouten in een grote poel van voetballertjes, testen ze voort durend tijdens de opleiding en alleen de alierbesten breken door. Als je niet kan presteren op het hoogste niveau, verdwijn je langzaam van het toneel. De hele begeleiding moet goed in elkaar zitten. Het team is net zo sterk als je jeugdopleiding." Claudia Schiffer en Naomi Campbell hebben zowel hun naam als hun gezicht verbonden aan een roos die in het bedrijf is ontwikkeld. „We hebben inmiddels een sterke naam opgebouwd op het gebied van het ontwikkelen van onze bloemen. Eigenlijk net als Ajax, waarvan iedere kleine jongen droomt om daar te gaan voetballen. Als ik het talent had gehad, had ik daar ook willen voetballen. Maar helaas. Mijn vader was ook niet blij als er weer een raam in één van de kassen was gesneuveld." Aan het einde van het gesprek krijg ik een bos Ajax gerbera's mee. Het groen plukt Peter van een andere soort. „Het groen van de Ajax gerbera is net als het gras in de Arena, het stelt niets voor." 49

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 1999 | | pagina 49