'Voetbal is er voor iedereeen.' O naar de commercie, schandalig behandeld." Joark is nog niet uitgeraasd. Hij hekelt ook het gedrag van wat hij 'verkeerd publiek' noemt: de certificaathou ders in skyboxen en business-seats. „Vroeger in de Meer had je ze ook al, maar nu in die betonnen bak val len ze nog meer op. Het lijkt wel of er steeds meer stropdassen bij komen. Mensen willen tegenwoordig gezien worden. Voetbal zelf interesseert ze meestal niet, maar ze hebben wel een riante plaats in de Arena. De meest verstokte supporter staat daarom vaak met lege handen. Vroeger sloten die zakenlui hun deals in een restaurant of in een seksclub, nu doen ze zaken in een skybox in de Arena." Regiovertegenwoordiger van de supportersvereniging in Oost-Gelderland, Willy Hubers: "Het gebeurt her haaldelijk dat we onze leden bij kaarttoewijzing nee moeten verkopen. Simpel om het feit dat sponsors en certificaathouders die wedstrijdkaarten opeisen. En dan vooral kaarten voor belangrijke competitieduels en Europacupwedstrijden". Vink, die tevens bestuurslid is van de overkoepelende Nederlandse Business Club begrijpt de commotie ech- maatpakken ter niet. "We hebben een negatief imago. We zijn ech ter allemaal voetbal-minded en we genieten ook van de spreekkoren van de F-side. We proberen in een relaxte sfeer zaken te doen met partners. En het is geenszins zo dat we extra toegangskaarten proberen te regelen. Voetbal is er voor iedereen." „Bovendien: zonder het bedrijfsleven had er geen Arena gestaan. Veel mensen denken ten onrechte dat het stadion gefinancierd is door de overheid. Het sta dion is echter hoofdzakelijk voortgekomen uit particu lier initiatief. Aandeelhouders van verschillende bedrij ven hebben enorme sommen geld gestoken in de bouw van het stadion en de realisering van de seizoen kaarten. Dankzij de commercie is de Ajax-seizoenkaart dus stukken goedkoper voor de supporters. Je zou eigenlijk kunnen stellen dat we een soort subsidie geven. Niemand hoeft dus te klagen, daarom begrijp ik de kritiek niet. Youp van 't Hek loopt in zijn shows wel af te geven op de verschillende certificaathouders, maar zelf is hij er ook een. Willy Hubers meent dat de beursgang van Ajax nade lig is geweest voor de supporters. „Het bestuur van Ajax neemt ons sinds de komst van Frank Kales wel wat serieuzer. De communicatie verloopt nu stukken beter, maar ondanks verschillende toezeggingen lijkt de Ajax BV zich louter op de beurs te concentreren. De betrokkenheid met de supporter is gering

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 1999 | | pagina 43