Shirtreclame Onderbroeken witte kleuren. Ajax heeft het geld van de reclamebor den niet nodig. Het grote probleem is: hoe krijgen we dat nu weg?" Niet, meneer Roodenburg. Vanaf 1966, met het begin van de opmars van Ajax in Europa, was er geen houden meer aan voor de com mercie. Na de uitschakeling van Liverpool in december van dat jaar, werden maar liefst acht singles over Ajax uitgebracht. Sigarenwinkelier en voorverkoop adres Harry Sacksioni verkocht 20.000 knipperlichten met de letters A.J.A.X. Kinderen sliepen in Ajax-pyja- ma's en hingen posters van de sterren aan de muur. Nu is zoiets gebruikelijk, destijds was dat een revolutie. Johan Cruijff was een van de eerste voetballers die een nauwe binding met de commercie had. Tijdens de opnamen van zijn single 'Oei, oei, oei, dat was me weer een loei' in 1969 zei een lichtelijk aangeschoten Cruijff tegen producer Peter Koelewijn dat hij (Cruijff) een bepaalde privé-sponsor had. En dat hij, als hij tijdens een thuiswedstrijd vlak voor het reclamebord van die sponsor werd neergelegd, expres wat langer bleef lig gen. Het bord was dan langer op de televisie te zien. Het afdrukken van de naam van een bedrijf op een voetbalshirt werd lange tijd tegengehouden in Nederland. Nadat de KNVB in april 1982 definitief het licht op groen had gezet, slaagde Ajax er als eerste veld, zaken worden gedaan. De skyboxen werden een enorm succes en waren tot de sloop van het Ajax-stadion in 1996 constant uitverkocht. Vanaf de jaren zeventig was Ajax steeds meer gaan werken met subsponsors. Eén van de belangrijkste werd de kleding-sponsor. Le Coq Sportif, Puma en Robe di Kappa gingen vooraf aan Umbro, dat sinds het seizoen 1989-1990 Ajax in het pak steekt, daarvoor betaalt, maar tegelijkertijd goud verdiend aan de ver koop van Ajax-kledij. In de commerciële wereld gebruikt men elkaar. De hoofdrolspelers, de voetballers, gingen uiteindelijk ook volop in de commercie. Was een plaatje zoals Johan Cruijff dat in 1969 maakte, nog een noviteit, tegenwoordig is er bijna geen Ajacied meer te vinden die met voetbal alléén zijn brood (zeg maar: complete bakkerijen) verdient. Opmerkelijk, maar ook wel weer bij Ajax passend, zijn de vele commerciële mode-activi teiten. De Ajax-panty haalde het niet, maar aan de onderbroeken van Frank Rijkaard zat bepaald geen luchtje: ze werden een groot succes. De broertjes De Boer kwamen met de oerdegelijke, sportieve kleding lijn Twin Life (speciaal voor ideale schoonzonen) en ook Mare Overmars toonde zich een ideaal model. Vlak voor de eeuwwisseling, in een tijd waarin zelfs het FOTO: RON RICHEL j ger tot slabbetjes club in om een sponsor te vinden: cassettefabrikant TDK. De timing kon niet beter zijn: na de terugkomst van Johan Cruijff en de doorbraak van jonge talenten als Jesper Olsen, Frank Rijkaard en Gerald Vanenburg was de landskampioen razend populair. Voorzitter Ton Harmsen, in mei 1982: „Ajax is weer een interessant object." TDK betaalde Ajax over drie seizoenen ruim tweeënhalf miljoen gulden. Harmsen: „We hadden nog meer kunnen vangen, veel meer zelfs, maar we had den ons ja-woord al gegeven." Een trend was gezet. Het bedrijfsleven en Ajax zouden elkaar steeds vaker weten te vinden. Datzelfde jaar nog werden in het Ajax-stadion plaatsen 132 plaatsen gecreëerd voor mensen met een volle beurs. Voor f 2500,00 per jaar kreeg de 'VIP' op zijn of haar tribu ne een eigen klapstoel met naamplaatje, tapijt en gratis verfrissingen. Deze VIP-plaatsen waren afgeleid van de zogenaamde 'business-seats', dé rage in Groot-Brittannië. Vier jaar later werden onder het dak van de hoofdtribu ne 102 skyboxen geïnstalleerd. Ook hiermee was Ajax de eerste in Nederland. In een skybox kon tijdens de wed strijd onder het genot van een televisietoestel, telefoon, de inhoud van de ijskast en, vooruit, de wedstrijd op het Ajax-slabbetje zijn weg naar de gretige consument heeft gevonden, is de eenheid tussen Ajax en commer cie groter dan ooit. Een breuk is niet te voorzien, integendeel. Eerder is er een kans dat het huwelijk zo hecht wordt, dat voetbalsupporters er zich walgend van afkeren. En wie vond die Ajax-vla nou eigenlijk lekker? Boven: Johan Cruijff is zonder enige twijfel de eerste óók commercieel ingestelde Ajax-voetballer. Hier zit hij op een ansichtkaart, 'aangeboden door LITRICO sportwimpels, Nieuwe Hoogstraat 24 Amsterdam'. ARCHIEF: MARCELLE VAN HOOF Frank Rijkaard in een Robe di Kappa-shirt, samen met een Miss Ajax avant-la-lettre. ARCHIEF: MARCELLE VAN HOOF

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 1999 | | pagina 39