De commercie 100 jaar Ajax Honderd jaar Ajax betekent (bijna) honderd jaar succes. Succes betekent aantrekkingskracht. En aantrekkingskracht betekent vaak geld. Zeker in de sport. En dus is Ajax al bijna een eeuw omringd door naar geld en status snakkende mensen en instanties. Maar echt uit de hand liep het pas in de laatste tien jaar van deze eeuw. Rommel SCMfW I FOTO: RON RICHEL Van boekenleg< TEKST: MARCELLE VAN HOOF n de jaren dertig veroverde voetbal definitief Nederland. Van elitesport werd voetbal een bezigheid voor alle rangen en standen. Feyenoord en Ajax maakten in die tijd de dienst uit. Die populariteit werd ook opgepikt door de commercie. Sigarenmerken brachten portretten van populaire voetballers op hun sigarenbandjes aan. In november 1937 kwam Ajax zelf met een leukigheidje voor de fans. Voor 40 centen konden zij een rood-witte boekenleg ger, met het woord Ajax in de middenbaan, kopen. En waar was dat spektakelstuk te koop? Bij de voorzitter van Ajax, Marius Koolhaas.... Overigens kwam de opbrengst van de boekenleggers terecht bij sanato riumpatiënten. Wél bedoeld voor de clubkas waren de ansichtkaarten van het nieuwe stadion aan de Middenweg. Tot halverwege de jaren zestig kwam de commercie niet veel verder dan vlaggetjes, toeters en petten. In het Ajax-stadion wapperden op wedstrijddagen vlag gen. Reclameborden werden in 1955 geïntroduceerd. Zij waren een doorn in het oog van de architect van het stadion, Daan Roodenburgh: „Waarom moeten men sen naar die rommel kijken? Wat was het vroeger niet veel mooier met al die planten en bloemen in rood-

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 1999 | | pagina 38