T" - wÊÊk 7 ABNAMR CANAL+ 'Zonder sponsors zou Ajax niet op het huidige niveau zitten' i-11- mÊÊÊSÊÊÊ' tfqc; m Merchandising m'Wk MITSUBISHI MOTORS Zevenhonderd gasten Contractverlenging at bij sponsors' dat we het over een andere boeg moesten gooien als we verder wilden groeien. Door het sponsoren van Ajax hoopten we onze naamsbekendheid aanzienlijk te vergroten. Ajax was ook de club die ons het meest aan het hart lag, omdat we zelf al jaren seizoenkaarthou der waren. Gelukkig kende mijn vader Arie van Eijden. Mijn vader heeft bij Ajax aangeklopt en gezegd dat we graag wilden sponsoren." De enige concurrent van Umbro was op dat moment Lotto. „Wij zijn het geworden omdat we meteen afspra ken hebben gemaakt over de merchandising. Wat dat betreft had mijn vader een vooruitziende blik, want merchandising is de toekomst van het voetbal geble ken. Het belangrijkste dat we terugkrijgen voor ons sponsorgeld is dan ook het recht om artikelen met het Ajax-logo te verkopen. Onze omzet is de afgelopen tien jaar vertwintigvoudigd en daar heeft Ajax een grote rol in gespeeld." ABN AMRO koos voor sponsoring van Ajax op het moment dat de fusiebank net tot stand gekomen was. Luuk Riesenbeck ('Promotion Relations Director Ajax-affairs'): "We wilden de naam ABN AMRO breder in de markt zetten en Ajax is natuurlijk een naam die in de hele wereld bekend is. Gerard Cox heeft al eens gezegd: Als ik in de rimboe wordt aangehouden door een stelletje inboorlingen, dan roep ik gewoon 'Ajax' en dan laten ze meteen weer los." Annette Poot, die de ABN AMRO ondersteunt in de relatie met Ajax: „En Ajax heeft nu eenmaal fans door het hele land." Bij de ABN AMRO draait de relatie met Ajax eveneens om meer dan alleen het geven van geld. Luuk Riesenbeck: "Wij beschikken over kennis die Ajax kan gebruiken, w zoals bij de beursgang. Ook op andere gebieden wer ken we samen. In Hong Kong en ZuidAmerika hebben we bijvoorbeeld Holland-avonden georganiseerd, voor de ambassadeur en Nederlandse bedrijven. Ajax en wij trekken dan gelijk op. En heel direct zichtbaar is de relatie in het feit dat we bijna honderdduizend Ajax- rekeninghouders hebben." Natuurlijk gebruiken Umbro en ABN AMRO hun ver bintenis met Ajax eveneens om bestaande relaties te bestendigen en nieuwe relaties aan te gaan. Umbro heeft dertig seizoenkaarten, die worden gebruikt voor de klanten en relaties van de regiovertegenwoorid- gers. Grote klanten kunnen terecht in de bestuursbox van Ajax. De ABN AMRO ontvangt bij iedere thuiswed strijd maar liefst zevenhonderd gasten. Zij worden getrakteerd op een hapje en een drankje en natuurlijk een wedstrijd van Ajax. „Dat zijn heus niet alleen bobo's, maar ook gewone rekeninghouders. Dat zijn namelijk ook onze klanten." Om de lokale kantoren wat meer bij Ajax te betrekken, heeft de ABN AMRO samen met Ajax het afgelopen seizoen overal in het land voetbalclinics gehouden. Annette Poot: „36 kinderen van een plaatselijke ver eniging kregen een training van Fred Grim en een van de andere drie betrokken spelers Gorré, Van der Sar en Hoekstra. Vier kinderen uit iedere plaats gingen door naar de landelijke finale. De clinics waren niet bedoeld om talenten te werven, maar gewoon als leuke training en promotie." De internationalisering van Ajax is voor beide sponsors een gunstige ontwikkeling. Len Langenberg: „We zijn voorlopig in zee gegaan met Ajax Cape Town. Die spe len dus ook in een Ajax-tenue van Umbro. De Zuid- Afrikaanse licentienemer van het merk heeft al zijn medewerking toegezegd. Voor Ajax is dat ook gunstig. Zowel voor de naamsbekendheid als voor de verkoop van artikelen van Ajax Amsterdam en Ajax Cape Town. Luuk Riesenbeck: „De ABN AMRO wordt waarschijnlijk sponsor van Ajax Cape Town. Op dit moment is Johannesburg alleen een zakelijk kantoor van ons. Maar wellicht neemt het zo'n vlucht dat we in Zuid- Afrika straks ook Ajax-rekeningen gaan aanbieden." Ajax bevindt zich in de luxe positie dat de club zelf kan kiezen met welke sponsors hij in zee wil gaan. Umbro heeft nog een contract tot en met 2004; met de bank is Ajax nog in onderhandeling over contractverlening na dit seizoen. Luuk Riesenbeck: „Beide partijen hebben de intentie om door te gaan."

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 1999 | | pagina 37