Nieuwe spelers worden gepi Martin Total Hoewel sponsors als ABN AMRO en Umbro voor een club als Ajax van groot belang zijn, is niet iedereen even blij met de aanwezigheid van sponsors in de Amsterdam Arena. Toch hebben ook supporters veel baat bij het bestaan van sponsors, meent Ajax' commercieel directeur Bob-Jan Hillen. Ondersteuning ye Roever TravelS 'Supporters hebben ba TEKST: JEROEN KLEIJNE FOTO'S: RON RICHEL e inkomsten uit sponsoring maken op dit moment ongeveer een derde deel uit van onze begroting. Mede dankzij de sponsors hebben we spelers aan kunnen trekken die we anders niet hadden kunnen halen. Voor een goed presterend elftal heb je sponsors nodig, zeker met de huidige salarissen. Zonder de steun van de bedrijven zouden we zeker niet op het huidige niveau zitten. En zonder sponsors was bijvoorbeeld ook dit stadion niet gebouwd", aldus Bob-Jan Hillen. De commercieel directeur van Ajax bestrijdt het idee dat de sponsors wel erg veel plaatsen in het stadion bezetten. „Tweeduizend business-seats op vijftigduizend plaatsen vind ik niet overdreven veel. Daarmee kunnen we bovendien de prijzen voor een seizoenkaart achter de goals op een redelijk niveau houden. Zeventien wedstrijden zien voor iets meer dan driehonderd gulden is toch een hele aardige prijs, dacht ik zo." Dit seizoen krijgt Ajax ongeveer 25 miljoen gulden bin nen uit sponsoring en reclame. De grootste sponsors zijn de vijf 'partners': ABN AMRO, Umbro, Mitsubishi, Canal+ en Advanced Travel Partners. Zij betalen enke le miljoenen per seizoen aan Ajax. Andere grote spon sors zijn bijvoorbeeld Martinair, Melkunie, Sony en de Staatsloterij. Hillen: „Op het gebied van televisiegelden loopt Ajax flink achter op de andere Europese top clubs. Op het gebied van merchandising hebben we nog wel wat in te halen. Maar op het gebied van spon soring doet Ajax het gewoon heel goed." Sponsors zijn niet alleen vanwege de inkomsten van groot belang voor Ajax. „We werken ook op andere gebieden nauw samen en maken gebruik van de expertise van de bedrijven die ons sponsoren. De gang naar de beurs hadden we niet kunnen maken zonder ondersteuning van de ABN AMRO. En op het gebied van merchandising werken we natuurlijk nauw samen met Umbro." Met dé bank en het Engelse kledingmerk noemt Hillen de twee sponsors die bij Ajax letterlijk het meest in het oog springen. ABN AMRO verschijnt alweer voor het negende seizoen op alle shirts van alle Ajacieden. Al die shirts en andere kleding worden voor het tiende jaar geleverd door Umbro. ABN AMRO betaalt Ajax 9,5 miljoen gulden per seizoen (exclusief BTW); Umbro doneert een soortgelijk bedrag. Beide bedrijven hadden zo hun eigen redenen om Ajax te willen sponsoren. Teamsport B.V. was destijds net distributeur van Umbro in Nederland. Het bedrijf had tien jaar geleden een jaaromzet van drie ton en spon sorde Volendam. Len Langenberg (Umbro): „We wisten

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 1999 | | pagina 36