FERRARI MARANELLO O Nostalgie: De Meer-penning verguld, als reversspeld of als broche Sponsored kleding Alleen bij ons verknigb, Sponsored kleding van het afgelopen serzo Alleen bij ons verkrngb. T O ERINA GE III JgJ" inds kort staat de naam Maranello dus ook voor het nieuwste product van de Ferrari-constructeurs, een auto die je bloeddruk doet stijgen en waarvan je hart op slag sneller gaat kloppen: de Ferrari 550 Maranello. Deze auto heeft het Italiaanse luxemerk zichzelf cadeau gedaan voor zijn vijftigste verjaardag. De 550 is mooier dan de Ferrari's lange tijd geweest zijn. De voorgangers van het nieuwe mo del waren rood en krijgshaftig, de luchtinlaatopeningen van de 512 TR waren diepe sleuven en liepen dwars over de deu ren en de achterspatborden. De Maranello is anders: met zijn vloeiende lijnen dwingt hij het nodige respect af. Ondanks het ontbreken van omvangrijke vleugels en kolossale spoilers beschikt de 550 over aërodynamische eigenschappen. Voor een auto die het product is van windtunnelproeven en uitge kiend design is dat verwonderlijk. De luchtinlaten aan de zijkant van de Maranello zijn als de kieuwen van een haai ;en de motorkap die opgesierd wordt door een luchthapper vormen een perfecte combinatie. Met het plaatsen van de motor voorin de 550 wordt een oude traditie in ere hersteld. Deze begon met de eerste Ferrari, die zijn twaalfcilindermotor ook voorin had. Enkele van de mooiste Ferrari's met de 'cavallino rampante', het springende paard, in het bedrijfslogo werden eveneens aan gedreven door een motor voorin. Daarna volgde het tijdperk van de auto's met een motor direct voor de achteras, die er wat strijdlustiger uitzagen en niet alleen bedoeld waren voor de racesport, maar ook voor het wegverkeer. De vijftigste verjaardag van het prestigieuze merk werd in Maranello aangegrepen om terug te keren naar de wortels en met de 550 een echte 'gran turismo' te lanceren die in één adem genoemd moet worden met legendarische wagens als de 275 GTB, de 250 GT Lusso en de 365 GT 2+2. De motor met twaalf cilinders in V-vorm is een lust voor het oog en heeft een vermogen van maar liefst 485 pk, waar door de Maranello in 4,4 s accelereert van 0 tot 100 km per uur en een topsnelheid mogelijk is van 320 km per uur. De Ferrari 550 Maranello is een absoluut kunstwerk, waarvan geen enkel detail - van het bedrijfslogo voorop tot de schitterende 18-inch-magnesiumvelgen en de vier ronde achterlichten - aan het toeval werd overgelaten. van het afgelopen sew Technische gegevens Afmetingen en gewichten: lengte 4,55 rn; breedte: 1,93 m; hoogte: 1,27 m; gewicht: 1690 kg; gewicht van de motor: 235 kg Mat ar: 1 2-cilinder V-motor; boring x slag 88 x 75 mm; cilinderinhoud 5474 cm3; max. koppel 569 Nm bij 5000 tpm; vermogen 485 pk (357 kW) bij 7000 tpm Hijprestaties: topsnelheid 320 km/h; acceleratie (van 0 tot 100 km/h) 4,4 s Prijs NCL 51 1 500 (1998). Om een optimaal comfort te waarborgen, is de Maranello uitgerust met luxueuze leren stoelen. Binnenin de auto valt het oog op de vele elektrische en hydraulische hulpmidde len, die de taak van de bestuurder aanzienlijk verlichten. De halfcirkelvormig overzichtelijk gepositioneerde instru menten houden hem constant op de hoogte van de toe stand van de aggregaten. De zes versnellingen worden bediend met een aluminium versnellingspook. Hangertje bal, zilver en emaille van ƒ59,90 voor 29,- Sleutelhanger, zilver en emaille van 124,90 voor 89- van ƒ39,90 voor 19- De 550 Maranello is een droom van een auto, die de naam Ferrari alle eer aandoet. ITALIË laas FERRARI Maranellois niet alleen de naam van I het nieuwste Ferrari-mndei. De Italiaanse plaats Maranello, gelegen aan de voet van de Apennijnenis een snort Mekka vnnr autofreaks en heilige grond voor alle Ferrari-fans. Van hieruit heeft de grote baas Enzo Ferrari zijn roodgelakte racewagens de wereld ingestuurd om overwinningen te behalen. Gewonnen hebben ze bijna alles, de boli des uit Maranello, en niet alleen sinds het huwelijktussen Ferrari en Michael Schumacher. Een aantrekkelijk snelheidsmonster met de motor voorin i MCMXCVIII Literary Rights International, Inc. - Dutch version - Printed in EU ^Encyclopedic card system - Not to be sold separately UITGEVERIJ ATLAS I. Eric Touraille, Pict. 2,3. Peter Roberts/Neill Bruce D5 622 01-01

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 1998 | | pagina 30