Het sfeerteam is een halfjaar na opening van de Amsterdam Are na opgericht door de supporters vereniging op verzoek van Ajax. Op dat moment was er absoluut geen voetbalsfeer in het nieuwe stadion. Het sfeerteam moest daar verandering in brengen. In het team zitten inmiddels verte genwoordigers van de suppor tersvereniging, de Amsterdam Arena, Ajax en het supporters project Axios. Olaf, sfeerteam coördinator bij de supportersver eniging: „In de Arena vijftigdui zend man entertainen, dat is het doel. Een kwartier voor de wed strijd, tijdens de wedstrijd en in de rust." Sfeerteamlid Roel: „Ajax moet ook op supportersge- bied de beste zijn. Er zijn ideeën genoeg." De afgelopen maanden ^eeft het sfeerteam op verschillende ma nieren de sfeer in de Arena verbe terd. Vaste bezoekers van de thuiswedstrijden herinneren zich ongetwijfeld de duizenden wc- rollen bij Ajax-Udinese, de alu minium bordjes bij Ajax-PSV en de papiersnippers met vuurwerk bij Ajax-Heerenveen. Ook het reusachtige Ajax-shirt dat voor aanvang van de wedstrijd wordt uitgerold door de supporters op de oosttribune is er gekomen op initiatief van het sfeerteam. De vele andere ideeën van het sfeerteam konden tot nu toe niet worden uitgevoerd wegens ge brek aan financiële middelen. Olaf: „Het shirt is door een sponsor betaald, de andere acti viteiten voor een klein deel door Ajax en voor het grootste deel door de supportersvereniging en de Arena. Eigenlijk moet er een vast budget komen per wed strijd. Daarover onderhandelen we nu met Ajax. De club moet het belang van het sfeerteam nog wat meer gaan inzien. Ajax kijkt nog een beetje de kat uit de boom." Roel: „Maar Van Praag heeft wel toegezegd dat Ajax volledige me dewerking zal verlenen aan het sfeerteam en dat er geld beschik baar zal komen." Volgens de beide sfeerteamleden heeft Ajax er als club zeker baat bij dat de sfeer in de Amsterdam Arena verbeterd. Roel: „De sfeer in het stadion is belangrijk voor de uitstraling van een club. Som mige spelers vertrekken zelfs eerder vanwege de entourage. Als je die gemiddeld drie maan den langer kunt houden..." Olaf: „Dan is een kleine investering in het verbeteren van de sfeer zo te rugverdiend. En wellicht zijn de wedstrijden om de Amstel Cup dan ook sneller uitverkocht." Volgend seizoen komen in de Amsterdam Arena overal ideeën bussen te staan, de zogenaamde 'emotiebussen'. Olaf: „Alle sup porters kunnen daar reacties, klachten en ideeën in kwijt. Als we een idee gaan uitvoeren, halen we de persoon die het heeft inge diend erbij en betrekken we die bij de uitvoering. Ons streven is om steeds een programma te ma ken voor vier wedstrijden." Roel: „In de Arena moet het elke twee weken een voetbalfeest zijn." DE ALUMINIUM BORDJES BIJ AJAX-PSV, HET REUSACHTIGE AJAX-SHIRT, VIJF MILJOEN PAPIER SNIPPERS BIJ AJAX- HEERENVEEN: HET IS ER ALLEMAAL GEKOMEN DANKZIJ DE INSPANNINGEN VAN HET SFEERTEAM VAN DE SUPPORTERS VERENIGING. VOLGEND SEIZOEN WIL HET SFEERTEAM VAN IEDERE THUISWEDSTRIJD VAN AJAX EEN VOETBALFEEST MAKEN. Tekst:Jeroen Kleijne OPROEP AAN ALLE SUPPORTERS! Het sfeerteam verwelkomt al jullie ideeën om de sfeer bij thuis- en uit wedstrijden van Ajax te verbeteren. Alle haalbare suggesties worden door ons serieus onderzocht. Je kunt je ideeën kwijt in de 'emotiebus sen' in de Amsterdam Arena of opsturen naar Supportersvereniging Ajax, t.a.v. het sfeerteam, Postbus 22944,1100 DK Amsterdam. I ™0'S: RON RIMjLa^r ft

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 1998 | | pagina 32