(let eerfte j<mr v<im <Lt Arena ft ket ko<rfaonrterwerp in ket fterk bio^rafftck getinte boek be ickelwewkoMiM^ ft <*oo<*. Ajax im (te Arena van^ Ajax- fupporter feter Se^o. be antevtr ontpopt £ick aft een «jroot Ajax-fan en -kenner en {ckrijft op een avnvftante en treffende toon over een ballinqftkap waarvtit ^een tem^keer vno^ekjk ft\ In Z»ijn conftante nefy'nq tot Voren^ en ket (ckrfjven van kooq (taande literatvwr flaat 5e^o ook (owft vollef ^e plank vnft en ft ket boek een vervelende egotrip, M'ettevnin ft £t)n boek een vnuft voor iedere Ajao'e^ die - net aft 5e^o - be Meer noq lan^ niet verbeten ft. KORTING VOOR AJACIEDEN Tekst: Marcelle van Hoof Peter Bego: De schelmenkomng is dood. Ajax in de Arena. Uitgeverij Podium, ISBN 3057591014.192 biz., f29,go Als de auteur zich tot de hoofdzaak beperkt is het boek amusant om te lezen. Zo zullen echte Ajax-fans zich herkennen in de omschrij ving van de sfeer in de Arena: ,,Ik krijg een beeld van bruiloftsgasten die schouder aan schouder van een stencil meezingen." Ook mooi en treffend is deze zin: ,,De leegte in de Arena is de afwezig heid van De Meer." De titel van het boek is eveneens fraai gekozen. Ajax was de koning van de schelmen; als 'kleine' club met een klein stadion wist ze de laatste dertig jaar geregeld de rijke clubs in het internationale voetbal het nakijken te geven. (Schelmen voetbal: ingooien tegen de rug van de tegenstander en er met de te- rugstuiterende bal vandoor gaan). Met de gang naar de Arena - en la ter zelfs de beurs - is Ajax echter geen geheim meer in de interna tionale voetbalwereld; de club is opgegaan in de alles opslokkende commercie en heeft zijn unieke 48 A] A 41 FE positie opgegeven c.q. verloren. Bego treurt om de 'dood' van zijn club met een 'stadion' waarin marketing, merchandising en voorgeprogrammeerd 'amuse ment' (Champy, keiharde muziek na een doelpunt, afleidende video schermen) de voetbalsfeer bijkans om zeep helpen. Helaas gaat het boek bij vlagen ge bukt onder hetzelfde euvel als de Arena: grootheidswaanzin. Bego haalt - in een poging tot het schrij ven van 'serieuze literatuur'? - al lerhande zaken erbij als de Dertig jarige Oorlog, het Warschaupact en een Irakese buurman. Daar naast gebruikt hij woorden als cybernetisch,geriatrisch, eschatologisch, mitrigerend waar niemand (en zé ker geen Ajax-supporter) op zit te wachten. Op vertoon van deze bon krijgt u korting bij aanschaf van De Schelmenkoning is dood. Knip de bon uit en neem hem mee naar de boekhandel. Het boek kost dan niet ƒ29,90, maar slechts 25,-. Deze actie loopt tot en met 30 mei 1998. Actienummer: 411-005. ZXU viV STUi^Vit .oto-.ROHWCHEL

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 1998 | | pagina 48