'ZONDER DE TROUWE SCHALKE 04 EEN KLEINE, CLUB ZIJN.' AANHANG ZOU ONBEDUIDENDE Tekst: Math Wijnands tegen Bayern München vertrokken in Limburg 20 bussen richting Gelsenkirchen. Een provinciaal huis-aan-huisblad had zo'n dui zend kaarten weten te bemachti gen, die grif van de hand gingen. Het is trouwens bijzonder moeilijk om aan een kaartje voor een thuis wedstrijd te komen, omdat het stadion zo goed als vol zit met sei zoenkaarthouders. INSPRAAK IN CLUBBELEID Voor honderd Duitse Mark contri butie per jaar krijgt de Schalke-fan heel wat aangeboden: de eigen krant Das Sprachoher, het tijdschrift Schalke Unser, busreizen naar uit wedstrijden (vrijwel altijd wordt Schalke nagereisd door zo'n 10.000 fans), de jeugdbus die jon ge fans tot 16 jaar onder begelei ding meeneemt naar uitwedstrij den (Schalke-Kids On Tour), er is een fanbureau dat iedere dinsdag en donderdag van 12 tot 19 uur de supporters bij allerhande persoon lijke problemen probeert te hel pen, drie uur voor elke thuiswed strijd wordt Fan-tref gehouden in een speciaal daartoe ingericht café en er worden tal van sporttoer nooien- en wedstrijden gehouden. Heel opmerkelijk in de voetbalwe reld is het feit dat het Verband zich ook op sociaal terrein inzet voor de leden. Niet alleen geeft het fan- bureau in dagelijkse, niet-voetbal- problemen hulp en advies, er is een telefonische hulplijn, er is hulp mogelijk bij het oprichten van een vereniging of stichting (ook als dat niet met Schalke of voetbal te maken heeft) en er wor den cursussen gegeven over ver enigingsrecht, belastingen, orga nisatie en pr. Het Verband pro beert de werkgelegenheid voor jongeren te stimuleren, alle fans zijn verzekerd bij clubactiviteiten en men voert campagne tegen de vooroordelen over voetbalsuppor ters en tegen racisme. Heel belangrijk is de inspraak die het Fanclub-Verband krijgt in het clubbeleid. Zo werkt Schalke aan De clubleiding geeft het ronduit toe en het is zeker niet bedoeld als stroop om de mond: „Zonder de bijzonder trouwe aanhang zou FC Schalke 04 een kleine, onbedui dende club in de kelder van het Duitse betaald voetbal zijn, die hooguit de Tweede Liga zou ha len." Dankzij die aanhang speelt Schalke echter, op een kleine pe riode na, sinds mensenheugenis op het hoogste niveau, werd zeven keer landskampioen en won het afgelopen seizoen de UEFA-cup. Objectief beschouwd stelt het voetbal in het Parkstadion (60.000 plaatsen) aan de rand van Gelsen kirchen niet veel voor. Technische hoogstandjes en tactisch vernuft moeten al decennia lang plaats maken voor loopvermogen en heel hard werken. Dat is wat de aan hang eist. De supporters hebben altijd voor hun bestaan moeten vechten in de donkere mijn schachten. Daarom willen ze ook dat hun helden vechten voor hun aller club. Hetgeen ze belonen met een niet aflatende steun. Wat sfeer betreft behoort Schalke zeker tot de top 5 van Europa. De blauwe massa zweept niet alleen de spe lers op tot grootse daden, het maakt van de wedstrijd dermate een happening dat de sponsors in de rij staan. En de televisie-omroe pen toestromen. Kortom, dé voor waarden voor een bestaan op het hoogste voetbalpodium. Dat alles dankzij de supporters. EIGEN STAMLOKAAL Een thuiswedstrijd van Schalke is elke keer weer een belevenis. De hele week ligt over de stad in de Kohlenpot van Duitsland een grauwsluier. Maar enkele uren voor de wedstrijd 'verkleuren' de straten plotseling in het Könicjsblau. Het lijkt wel of ieder een een blauwe sjaal, pet en shirt draagt en een blauwe clubvlag meesleurt. Het moeten er meer zijn dan de mensen die in het sta dion kunnen. Sommige cafés heb ben hun gevels blauw versierd, ze ker die zaken die in supporters- kringen officieus bekend zijn als Schalke-lokaal. Zo hebben de meeste afzonderlijke groeperin gen een eigen stamlokaal. Als de blauwe massa de staantri- bunes in het Parkstadion heeft op gezocht, barst het geweld pas echt los. Aangevoerd door grote trom mels schalmen de Schalke-liede- ren over de tribunes. Het open winderige stadion met typisch Duitse atletiekbaan kent een Rie- senstimmung. Als de spelers het veld betreden, steekt een orkaan van geluid op. Ook tijdens de wed strijd, of nu het goed of slecht gaat, blijft de steh-curve doorzin gen. Direct na de aftrap wordt het lied Steh auf wenn ihr Schallcer zeit (op de melodie van Go West) inge zet. Het is in Gelsenkirchen uitge vonden en sindsdien bij menige club in Europa gekopieerd. Met het verschil dat in het Parkstadion écht iedereen gaat staan, óók de VIP-tribune waar opvallend veel blauwe sjaals gedragen worden. Schalke is nu eenmaal geen bobo-club. FC Schalke 04 weet zich gesteund door maar liefst 403 erkende fan clubs, uiteraard de meeste in Duitsland, maar er zijn er ook in de diverse buitenlanden. Deze clubs zijn aangesloten bij het nauw aan de vereniging gelieerde Fanclub-Verband. In totaal zijn daarbij 15.000 fans aangesloten. Dat lijkt op het eerste oog niet zo veel, maar daarbij moet rekening gehouden worden met het feit dat in de nabije omgeving tal van (top)clubs spelen, zoals Borussia Dortmund, VfL Bochum, Fortuna Düsseldorf, Borussia Mönchen- gladbach, Bayer Leverkusen, FC Köln, MSV Duisburg en een hand jevol tweede-divisieclubs. Sinds het aantreden van de Lim burger Huub Stevens in 1996 als hoofdtrainer en de vernederlandi- sering van het elftal met spelers als Johan de Koek, Youri Mulder en René Eijkelkamp is er ook veel interesse voor Schalke vanuit het nabijgelegen Limburg. Op 8 maart jongstleden voor de thuiswedstrijd 32 AjAXUFE

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 1998 | | pagina 32