AJAXLIFE m/rmRr m VILLEM :rdam INGEKLEURD A J AX NABESTELLEN Horst Blankenburgjan Mulder en Johan Cruijff, 1973 Joordens, Gert Aandewiel, San- der Boschker en Arie Obdam ook het koppie van Tijjani Ba- bangida je aanstaart. Tot 1968 warn voetbalplaatjes in feite reclameplaatjes. Ze zaten gratis bij sigaretten, kauwgum, boter of koekjes. Sommige plaat jes fungeerden als spaarzegels: men kon ze inruilen voor één grote foto ofeen re genjas. In 1968 veranderde dit. Vanderhout Inter nationale Uitgaven BV uit Utrecht kwam met de serie 'Voetbalsterren 1968-1969', waarvan de plaatjes los te koop waren in jaar later was dezelfde pingelende Cruyff op de cover te zien, die daarmee de toon zette voor de inhoud van het album: die kende namelijk precies dezelfde plaatjes als zijn voorganger, met als enige verschil dat de twee gedegradeerde teams Fortuna SC enVolendam vervangen waren door de gen door actiefoto's. Dit maakte de weg vrij om twee jaar na dato dezelfde koppen de Ajax-doelman Sies Wever op te voeren. Dit maakte de fascinatie voor de plaatjes al leen maar groter. Urenlang staarde je naar de foto van Ajacied Barry 'Hulshof' (in clusief spelfout): paste dat hoofd wel bij dat lijf of was het er 'gewoon' opgeplakt? Soms was de waarde van dergelijke opmerkelijke figu ren bij het ruilen groter (één koppende Sies Wever voor twee Theo Husers). Echt scoren deed je natuurlijk met dubbele van Cruijff, Keizer of Swart; voor één Cruijff kon je gerust Leen van der Merkt, Jan Jeu- een zakje. Voor een kwartje kreeg je kleurportretten van eredivisiespelers als Gert Bals, Bennie Muller, Piet Kei zer en Theo van Duivenbode. De prijs van de zakjes bracht menig kinderhart aan het bonzen. Vrijwel ieder seizoen werd er een grotere aanslag gedaan op het zuurverkregen zakgeld. In 1971 kreeg je nog zeven plaatjes voor 25 cent, het seizoen erop weliswaar acht maar wel voor dertig (fl. 0,30!) cent, terwijl we in 1973 maar liefst twee plaatjes per zakje moesten inleveren (25 cent).Tegenwoordig dokken we 80 cent voor zes plaatjes. Op de voorkant van het eerste album prijkte een solerende Johan Cruijff. Een Martijn Reuser: dit jaar afwezig. promovendi AZ '67 en Holland Sport. Deze 'frauduleuze' handelwijze was tekenend voor de begin- en hoogtijdagen van deVoetbalster- renplaatjes. De foto's waren vaak schaamteloos ingekleurd (nét over de lijntjes) en spelersnamen werden verkeerd gespeld (Nico Reinders,Tommie Soendergaard) of zaten bij het verkeerde plaatje. De arme Jo Peters van NEC stond vanaf 1969 drie jaar achter elkaar met pre cies dezelfde foto in het boek. Het enige verschil was dat zijn shirt iedere keer an ders was ingekleurd. Bovendien werd zijn naam geen enkele keer correct weergege ven. Jo was tweemaal Jan en één keer Joop voordat hij in 1972 teleurgesteld afhaakte. Dat jaar werden de portretfoto's vervan- ring, Jaap Zwaan, Bertus Quaars,Thijs Kwakkernaat en Paul Roodnat samen vra gen. Sommige plaatjes waren aan elkaar gewaagd: Johan Neeskens en Arie Haan bijvoorbeeld, hoewel je gevoelsmatig blijer was met de nog immer koppende Sies We ver dan de gewoon trappende Wim Suur- bier. Het ruilen is een kunst op zich. Ik bewaar de en bewaar mijn dubbele in een oud zakje; anderen hebben een simpel elastiek je. In ieder geval was het not done om de nummers van de plaatjes die je nog moest op een papiertje te schrijven: die behoor je eenvoudigweg uit je hoofd te kennen. Minstens zo belangrijk was en is het zo lang mogelijk doorruilen. In de tijd van de reclame-plaatjes kon je met je dubbele in AMü

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 1997 | | pagina 51