AJAX ajajufe UP-GRADING VRIJHEID DE RADIOHOOGTEPUNTEN UIT ALLE WEDSTRUDEN AJAX HITS De Ajax-merchandising is bij de tijd. CHAMPIONS LEAGUE Ook Dani loopt graag in een Dani-shirt. FOTO: RON RICHEL binatie veel minder be langrijk. Daar koopt de fan sowieso veel spullen van zijn club, ongeacht het resultaat. De Neder lander is wat kritischer. Volwassen mannen scha men zich soms een beetje om met een Ajax-product te lopen, hoewel dat wel minder wordt. Een tijdje terug gaf ik een kennis een nylon portemonneet- je. 'Voor zijn zoon', zei hij. Een half jaar later kwam ik hem opnieuw tegen en hij had het portemon- neetje nog steeds in zijn binnenzak. Dat vond ik leuk. Het bevestigt de uit straling van Ajax." De Ajax-commercie wil minder afhankelijk zijn van de grillen op het voetbalveld. Jaring: „We willen een algemene up-grading van de productlijn doorvoeren, waardoor het product zich wat meer op zichzelf kan verkopen. Het product moet meer smoel krijgen. Dat kan door er een mooi label aan te hangen, een mooie verpakking te geven of de status 'official product' te verlenen. Het product hoeft dan heus niet duurder te worden, want wellicht wordt zo'n pro duct dan beter verkocht. Op een gegeven moment moet een Ajax-horloge niet zo zeer verkocht worden omdat er Ajax op staat, maar omdat het een mooi horloge is. We moeten beter en selectiever worden in onze keuzes. Een paar jaar terug waren nogal wat Ajax-producten smakeloos." Moor hoe maak je een Ajax-slabbetje minder smakeloos? Jaring: „Op zo'n slabbetje staat nu al leen maar het Ajax-logo.Je zou er een label met de term 'Ajax baby collectie' aan kunnen hangen, waardoor het meer smoel krijgt en aantrekkelijker wordt om te kopen. Om het logo heen zou je een kreet als 'eet smakelijk' kun nen drukken.We willen er veel dat bijvoorbeeld ou ders hun kinderen niet willen teleurstellen, ko pen ze toch maar weer zo'n nieuwe outfit, ook al kunnen ze het eigen lijk niet betalen. Vind je dat jullie daarin een verantwoordelijkheid hebben? Worden er niet te vaak behoeftes ge creëerd door de commer cie? Met andere woorden: waar ligt de grens tussen eerlijke handel en geld- uit-de-zak-klopperij? Jaring: „Daar is de con sument zelf bij. Ajax is een merk dat we zo goed mogelijk moeten uitbaten. Er is een wildgroei geweest, waar we iets in terug moeten. Ajax is ge liefd in heel Nederland en moet bereik baar blijven.We proberen ons in te leven in de gedachten van de supporter.Waar zitten ze op te wachten, wat willen ze heb ben? Zo kwam ik op het idee om een weg werpcamera op de markt te brengen. Soms als kinderen bij de training zijn, heb ben ze geen fototoestel bij zich. Nu kun nen ze een kleine camera kopen in de Fan- shop, waardoor ze toch op de foto kunnen met hun favoriet. Dat is een voorbeeld van supportersgericht denken." Ben ik met je eens, maar zitten de fans ook ieder jaar te wachten op een nieuw tenue? Jaring: „Dat is puur commercieel, dat geef ik toe. Maar vergeet niet: de supporters willen goed en succesvol voetbal zien. Dat brengt in deze tijd grote investeringen met zich mee. Deze in- actiever mee omgaan, leder jaar voelen vele fans zich 'gedwongen' om het vernieuw de Ajax-tenue aan te schaffen. Dit kost veel geld. Maar om- vesteringen kan Ajax onder andere dekken via de merchandising. De merchandising is een substantieel onderdeel van deAjax- begroting en zal alleen maar een steeds belangrijkere plaats gaan innemen.We staan pas aan het begin van een mondiale aanpak van merchandising." Je denkt niet dat de sterke vercommercialise ring zich op een gegeven moment tegen de club zal keren? Dat Ajax niet meer als een voetbalclub maar als een kil bedrijf wordt ge zien? Zo mochten een half jaar geleden twee artiesten, fans van Ajax, niet een single over Louis van Gaal uitbrengen. Van deze cd werden 50.000 exemplaren verkocht. ARCHIEF MARCELLEVAN HOOF Jaring: „Laat ik voorop stellen dat ik het initiatief leuk vond; ik ben óók supporter. Maar we willen grip op de markt houden. Er is één platenmaatschappij die cd's van Ajax mag uitbrengen. Zij betalen ons daar voor. Door zo'n spontane actie ondervin den zij concurrentie." Bestaat er dan niet zoiets als artistie ke vrijheid? Het is toch vreemd dat één bedrijf bepaalt welke (soort) lie deren over Ajax gemaakt worden. Jaring: „De kwestie is of een lied over Ajax vrije nieuwsgaring is. Er is ooit een rechterlijke uitspraak geweest dat zoiets een commer ciële uitbating van het Ajax-merk is. Daarom is die Van Gaal-cd verboden.We hadden best kun nen zeggen 'doe maar, is leuk'. Van Gaal had het waarschijnlijk ook leuk gevonden. Maar het punt is: iedereen doet dan maar wat. En dat kan niet in de visie van Ajax. Dan wordt het een jungle. En die tijd is geweest."

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 1997 | | pagina 21