ajahjfe OUDE EN NIEUWE LOGO DPtttïROEp/ 19 Ook het oude Ajax-logo is goed reproduceerbaar. FOTO: RON ROCHEL „Het Ajax-logo is wereldwijd beschermd. Het oude logo is dat ook. Soms zie je nog weieens producten met het oude logo, zo als vlaggen. Als we weten wie daar achter zit, ondernemen we actie. Maar dat weten we niet altijd." jf/T' Het oude logo is bij de meest trouwe suppor ters nog altijd populairder dan het nieuwe. Ja- ring; „Dat weet ik niet. Het huidige logo is een gemoderniseerde versie. Het past meer bij deze tijd, het past bij de uitstra ling vanAjax en de ArenA- Bedoel je niet gewoon dat het gemakkelijker is af te drukken op allerhande -producten? Jaring: „Ook dat. Abso luut. Het is gemakkelij ker reprodu ceerbaar." Het gebruik van de naam Ajax in de media valt onder de vrije nieuwsgaring.Wanneer er echter „een com merciële activiteit" in het geding is, moet er be taald worden. Maar volgens Jaring zijn er nog genoeg bedrijven die zich verrijken aan Ajax, zonder ervoor te betalen. Jaring: „In Ajax-Life staan weieens advertenties, waarin het logo en de naam weliswaar niet gebruikt wor den, maar de advertentie bijvoorbeeld in de Ajax-kleuren is opgemaakt. Daar kunnen wij niks aan doen. Er zijn grensgevallen.Wat als op een witte pagina een rode baan in het midden loopt? Naar mijn mening is dat het Ajax-shirt, wat ook beschermd is. Soms zal een rechter een oordeel moeten vellen. Zo nu en dan laten we een zaak gaan, om dat een rechtszaak meer zou kosten dan dat hij zou opleveren." Zien jullie jezelf als bewakingsinstituut? Ja ring „Onze kernactiviteit is het bescher men en commercieel exploiteren van de Ajax-merken.We zijn lid van de organisatie Namaakbestrijding, die controles uitvoert op braderieën, markten en dergelijke. Rond het stadion wordt ook flink gecon troleerd. Daar zijn we heel actief en streng in. Illegale handeh^ordt in beslag genomen en er volgen schadeclaims." Op het moment worden zo'n zeshonderd verschillende Ajax-artikelen verkocht. De belangrijkste doelgroep ligt in de leeftijd tussen 7 en 21 jaar. Jaring: „Na alle succes sen van I995 is de merchandising enorm gegroeid.Toen waren we niet zo selectief, met als resultaat dat we uit ons jasje zijn gegroeid. Met artikelen die destijds leuk waren, zoals Ajax-fietsen willen we niet meer door." Maar waarom stoppen met deAjax-fiets en doorgaan met de Ajax-miniatuurbus? Jaring: „Dat heeft puur met de omzet te maken. We hebben zo'n duizend fietsen verkocht; de winst was te klein. Overigens zijn er toch bij willen houden. Ballon nen voor kinderfeestjes bijvoorbeeld is zo'n serviceproduct. Het is leuk dat er zoiets is. De panty's gaan we echter wel uit het bestand halen, omdat de markt daar voor te klein is." Ajax onderzoekt momenteel of het be paalde producten niet zelf kan (laten) ma ken, waardoor een aantal tussenschakels wordt uitgeschakeld. Gevolg: grotere winstmarges en maximale controle. Op het ogenblik gebeurt dit al op kleine schaal met caps, shawls en T-shirts. Maar dit is slechts het begin. Jaring: „Bayern München ontwikkelt en distribueert zelf op grote schaal producten. Daarin is die club verder dan wij.Verder is Ajax van plan om volgend jaar met een eigen mail-order te starten. Rond deze tijd zullen er ook al producten via Internet worden aangeboden." Wat zijn de kassuccessen! Jaring: „Caps, T-shirts, shawls, schoolartikelen en vlaggen lopen heel goed. Momenteel is er een gi gantische hausse in de replica-shirts met de namen van de spelers op de achterzij de. Op de Open Dag in augustus zijn er al leen al zo'n kleine duizend shirts in de Fan-shop verkocht. Dani, Litmanen en Oli- seh zijn heel populair. De minst populaire producten? Dan ga je praten over flops. We hadden bijvoorbeeld een ansichtkaart met een pakketje dat je naar iemand kon opsturen. Het was te duur en de marke ting was niet goed. Het werd niet op het juiste moment geïntroduceerd. Zo'n pro duct moet je rond de feestdagen doen en niet in de zomerstop." Daarnaast is succesvol Ajax-voetbal héél be langrijk voor de commercie. Dat lijkt een enorm cliché, maar is het niet. Jaring: „In het buitenland, Engeland, Duitsland, is die com- Laat je door Ajax afdrogen! FOTO: RON RICHEL

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 1997 | | pagina 19