aja*ife 'DE NEUS' BULDOG Staand op de Ajax-deurmat showt Jeroen Jaring de Ajax-shampoo, Ajax-wegwerpcamera en Ajax-scheermesjes. FOTO: RON RICHEL - van het bedrijf bij de uitstraling van Ajax. WC-papier kan niet. Je veegt niet je ach terste af met het logo van Ajax." Maar deurmatten zijn er wel. Jaring: „Je zou in derdaad kunnen zeggen dat je niet je voeten aan Ajax afweegt. Maar een deurmat moet kunnen, vind ik. Hij verkoopt bovendien goed. In het al gemeen nemen we geen producten en bedrijven die de uitstraling van sex, drugs en rock-'n-roll hebben. Dat past niet meer bij deze tijd." De Ajax-uitstraling van een product is belang rijk, vindt Jaring. Maar wat is de Ajax-uitstra- ling van een servet Jaring: „Nou, we willen geen agressieve ui tingen op een product. Een T-shirt met een buldog past niet bij het merk Ajax, want Ajax is in onze visie een A-merk. Een bul dog zou bij supporters agressie kunnen opwekken en daar wil Ajax zich niet mee associëren.Verder letten we erop of de kleurstelling goed is en het logo correct wordt afgebeeld. We sluiten een licentie contract af voor een jaar. Nooit langer, want we willen kijken of de samenwerking wederzijds bevalt. Het bedrijf moet een garantiebedrag storten en een royaltyper centage afdragen. Ze moeten betalen voor hetAjax-logo en de naam Ajax, eventueel nog in combinatie met het gebruik van de ArenA-naam of een speler. Maar dan zijn de voorwaarden anders: je moet meer be talen." Het Ajax-kwartet uit 1987. ARCHIEF MARCELLEVAN HOOF nemers.Alleen een enkele voetballer (Jo- han Cruijff) liet zich (ook) voor zijn niet- voetbaldiensten goed betalen. Ironisch genoeg keerde met technisch-di- recteurjohan Cruijff de handel inAjax-pro- ducten terug. In 1987 won hij met Ajax de Europacup-II.Toch was ook nu de merchan dising relatief onschuldig. Een fotoboek, kwartetspel, vlaggen, vaantjes, shawls, véél shawls, dat was het wel zo ongeveer. Deze onschuld is voorgoed veranderd. Zelfs producten waar een luchtje aanzit worden bijzonder goed verkocht: na het Europacupsucces in 1995 verkocht Elha Cosmetics, verantwoordelijk voor de Ajax eau de toilette, aftershave en shampoo binnen een paar maanden honderdduizen den Ajax-geurtjes. De omzet: 2,5 miljoen gulden. Maar wat is nou precies het Ajax-gehalte van Ajax aftershave? Maarten Schouten, bijgenaamd De Neus, was vijf maanden bezig met de ontwikkeling van de Ajax-geur. „De geur moest de illusie krij gen van succes, dynamiek en sportiviteit. Hij moest krachtig zijn en heel fris. Er zat een groene component in, een geur die naar gras ruikt. Bovenal moest het een geur zijn die lang aanhoudt." Niet alle producten uit die tijd waren even succesvol. Zo werd deAjax-vla een flop. Het is slechts een schrale troost dat de PSV- en Feyenoordvla ook niet massaal de monden van de toetjesliefhebbers wist te be reiken. Het bu reau FAN Promotions was in de jaren negentig ingehuurd door Ajax om de stroom van Ajax- producten te controleren. t Vooral het veelvuldig (onbetaal de) gebruik van het beschermde Ajax-logo moest een halt worden toegeroepen, zo vond men. Dat lukte. Het aantal Ajax-producten steeg weliswaar geweldig, maar er werd nu tenminste voor betaald.Toch vond men bij Ajax dat er nog veel meer munt te slaan was uit de mer chandising. Van onder andere Bayern Mün- chen kreeg men advies hoe de merchandi sing efficiënter uitgebaat kan worden. Vanaf I januari van dit Jaar exploiteert Ajax de merchandising in eigen huis. Dat levert méér op, omdat tussenstations wor den overgeslagen. Jeroen Jaring van Fan Promotions stapte met zijn overige 'Ajax'- medewerkers over naar het nieuw opge richte Ajax Merchandising.Twee maanden geleden werd bekend dat Ajax Harm Goossens had aangetrokken voor Ajax-lmages, dat de portretrechten van de spelers behartigt. Beide bureaus werken, waar nodig, samen. Jaring: „Ajax-lmages beschouwt de spelers als een merk en probeert dat merk aan een ander merk c.q. product te koppelen. Zo heeft Dani onlangs meegedaan aan een reclame voor het wasmiddel Omo. In overleg met Goos sens bekijken we welke Ajax-producten het beste bij de desbetreffende speler pas sen. Daartoe onderzoeken we momenteel wat het imago van een speler is." Jaring legt verder uit hoe Ajax Merchandi sing te werk gaat: „Er melden zich bedrij ven met een product. Per week worden we door zo'n tien bedrijven, in succesvolle tijden twee keer zoveel, benaderd. Wij toetsen dat bedrijf aan een aantal criteria: past dat bedrijf bij Ajax, d.w.z. hebben ze een goede administratie en distributie, zo dat de spreiding zo maximaal mogelijk is, zijn ze kredietwaardig en past het imago

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 1997 | | pagina 18