ER EEN TE VEEL IS RSYERENIGINGEN AJAX AJAH.IFE VISAUTO RESTAURANT M J I RONDVAARTBOOT Tekst: Marcelle van Hoof 120 kilometer lange tocht naar Deventer („de Koekstad" kon toen nog zonder angst voor oubolligheid geschreven wor den) gemaakt met 29 deelnemers, waaron der twee vrouwen. In Hilversum werd de eerste stop gemaakt, uiteraard bij een café. De eigenaar werd wakker gemaakt, maar deze verklaarde in zijn onderbroek staande, geïrriteerd dat er vóór zeven uur niet getapt werd. Dat mocht de pret niet drukken. Onder aanvoering van mevrouw A. Goldewijk (de andere dame was vóór Nijkerk afgestapt) werd de tocht hervat. Men kwam om tien over half een in Deventer aan en wie kwam men daar als eerste tegen? Juist, het Ajax-elftal dat zich in een hotel had geïn stalleerd. Na de wedstrijd (0-0) stapte het overgrote merendeel van de cyclisten in de trein, maar acht dapperen gingen ook „per stalen ros" terug naar Amsterdam. Onderweg moesten „zij zich regelmatig af kloppen" (de wegen waren immers niet geasfalteerd), maar om exact half twee was men weer, zonder platte banden, terug op het Ajax-terrein...juist op tijd voor de re turn van Ajax-Go Ahead! Ajax verloor met 1-0, maar enkele supporters hadden een historisch Pinksterweekeinde beleefd. Begin jaren dertig begon het bij een der tigtal Ajax-supporters helemaal te kriebe len. Hun club behoorde tot de besten van het land en dat bracht met zich mee dat Ajax als afdelingskampioen zich geregeld plaatste voor de kampioenscompetitie. Welnu, het leek die Ajacieden wel handig om gezamenlijk naar die 'verre' uitwed strijden (Veendam, Enschede,Almelo) te reizen. Daartoe nam men in die tijd een visauto, maakte die schoon en zette een aantal banken in het vehikel. Instappen maar en wegwezen! Deze luxe kende zo zijn beperkingen. Bij hevige kou daalde de stemming in de Ajax-supportersvisauto tot onder het nulpunt. Óp 24 juni 1934 ging het helemaal mis. Onderweg naar Al melo voor de wedstrijd tegen Heracles kreeg het voertuig panne. Pas na afloop van de wedstrijd arriveerde de harde kern Ajax-supporters bij het voetbalveld. Een geluk bij een ongeluk, want zo had men de 2-1 nederlaag van Ajax tenminste gemist. Ajax-supporters zaten trouwens nooit bij de pakken (panne?) neer.Twee jaar eerder, op 24 april 1932, hield de Ajax-'suppor- tersbus' reeds zijn eindstop in Diemen, terwijl de eindbestemming toch echt (Sportclub) Enschede was. Geen nood.de portemonnees werden te voorschijn geto- verd en voor het as tronomische bedrag van 75 cent 0,75) huurde men snel een verhuisauto en was daardoor ruim op tijd voor een specta culaire 3-3. Dit alles gebeurde echter nog onoffi cieel. Op 17 novem ber 1937 besloot men, dat als men pech onderweg zou krijgen, men het voortaan in een offi cieel verband zou doen. Of zoiets. In ie der geval: de eerste Ajax-supportersver- eniging werd opge richt. Er werden heu se reglementen op gesteld. Opvallend was dat dames (die geen lid van Ajax zelf mochten worden) wel tot de supportersvereniging werden toegelaten. Net als de heren moesten zij echter wel minstens zestien jaar oud zijn. Merkwaardig was de bepaling dat de ver eniging uit ten hoogste tweeëndertig leden mocht bestaan. Het (enige) doel van de vereniging werd ook vastgelegd: het bijwo nen van alle uitwedstrijden (bij thuiswed strijden ging iedereen op eigen gelegen heid naar De Meer). De contributie be droeg 35 cent per week; het bestuur zorg de dan vervolgens voor een touringcar en plaatsbewijzen. Als een supporter verhinderd was om een uitwedstrijd te bezoeken, moest hij toch zijn contributie betalen. Hierop was één uitzondering mogelijk: als de fan ziek was geweest, kreeg hij zijn geld terug, tenmin ste na een beoordeling van zijn ziekte door het bestuur van de supportersver eniging! C.J. la Fleur was vanaf het begin af aan lid van de supportersvereniging. Na een paar jaar werd hij zelfs voorzitter. Onder zijn bewind werd na de oorlog het reglemen tair toegestane aantal leden meer dan ver dubbeld, terwijl de leeftijdsgrens werd op geschroefd tot achttien jaar. Zo'n tachtig Ajacieden reisden hun club inmiddels ge organiseerd achterna. Nóg meer leden werd niet wenselijk geacht. Immers, onder weg wilde men iets in een restaurant nut tigen. En welk restaurant was berekend op meer dan tachtig mensen? Dopo 180 minuti di lenta agonia si spenta l'esistenza dell' per la notevole Supremazia Tecnica ed ineguagliabile caparbietè atletica della VECCHIA SIGNORA BIANCONERA Ne danno il triste annuncio: la Societa, II Presidente, i Dirigenti, l'Allenatore, i Calciatori, gli Sponsor, e la TIFOSERIA TUTTA Le esequie muoveranno dallo STADIO delle ALPI di Torino il giorno 23 Aprile 1997 alle ore 22.30 IL PRESENTE VALE PER RINGRAZIAMENTO Een 'grapje' van een tweetal Juventus-supporters: de middag voor de laatste Juventus-Ajax verkochten zij in Turijn reeds dit overlijdensbericht aan bij stoplichten wachtende automobilis ten. Uitgebreid eten was helemaal uit den boze. De gemiddelde supporter werd daartoe niet draagkrachtig genoeg geacht; zodat alleen na afloop van een wedstrijd uit de kampioenscompetitie samen werd gegeten! Waren er nou nooit relletjes in die tijd? Welzeker, na afloop van NEC-Ajax (0-6) op 6 juli 1947, gedroegen de Ajax-suppor ters zich volgens de lokale politie iets te uitbundig. Zij werden, al feestend over het zojuist behaalde landskampioenschap van Ajax, uit elkaar geslagen.Voorzitter La Fleur liep daarop onmiddelijk na een hoofdinspecteur en deed zijn beklag over het overheidsgeweld, met als resultaat dat de Ajax-supporters zich ter felicitatie bij de kleedkamer van hun favorieten moch ten opstellen. De Ajax-supportersvereniging toonde zich gul bij een kampioenschap.Voor iedere speler was er een herinnering, zoals een vaantje met een vredesduif, een sigaretten koker of een schemerlamp. De kosten voor dergelijke luxe-cadeaus werden hoof delijk over de supporters omgeslagen. Het was echter niet altijd pais en vree tus sen de Ajax-fans, In de loop der jaren werd er steeds meer gekibbeld over wie bij wie in de twee bussen mocht zitten. Het resul taat van deze territoriumdrift was dat op het moment dat Ajax Europa begon te ver overen, het maximaal toegestane aantal le den was teruggebracht tot één bus, ofte wel vijfenveertig leden.Voor een uitwed-

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 1997 | | pagina 39