E RTROU WENSMAN EN 'TWEEDE VADER' AJAHIFE x I I KS KS lrP I ill Tekst Math Wiinands I I 1f I I I FOTO'S RON RICHEL hij de beste route en het tijdschema uit. Tevens neemt hij contact op met de meest relevante politiekorpsen in de route, want als de Ajax-spelersbus langs komt wil er wel eens iets gebeuren, positief of negatief. „Op zondag ben ik 's morgens om negen uur op het bedrijf voor een laatste inspec tie van de bus. Dan rij ik naar Ajax, waar ik met Sjakie Wolfs alle kisten ga laden. De lading wordt vervolgens nog een aantal malen gecontroleerd. Als we klaar zijn ne men we een broodje met een kopje koffie. Dan komen ook de spelers en kunnen we op weg." CALAMITEITEN Vaste plek in de bus naast Toon Elferink is voor Bobby Haarms en rechts achter hem zaten Louis van Gaal en Gerard van der Lem. „Als we snel over iets moeten beslis sen, dan kunnen we met zijn vieren over leggen." Of hij 'flikt' het even alleen, zoals toen die keer op weg naar Leeuwarden. „We waren iets aan de late kant. Gaat voor onze neus de brug dicht. Nu ben ik af en toe een klein brutaal Amsterdammertje. Ik heb stiekem een brandweersirene in de bus gebouwd. Nou, die zette ik aan evenals de alarmlichten en rij zo langs de file. Die arme brugwachter schrikt zodanig, dat hij de brug weer laat zakken. Had je zijn ge zicht moeten zien toen daar de Ajax-spe lersbus over de brug kwam in plaats van de brandweer. De man was zo boos dat hij de politie belde. Die kon de Amsterdamse humor gelukkig begrijpen." Maar dat overleg in de bus kan ook wel eens mis gaan. „Tijdens de overstromingen een paar jaar geleden moesten we uit naar Vitesse in Arhem. Omdat we goed opge schoten waren, suggereert Gerard van der Lem om even naar de Rijn te gaan kijken. Staan we bij het water, schiet Van Gaal plotseling te binnen dat hij bij Jack van Gelder in het tv-programma had moeten verschijnen. Ik zeg:' Geef je mij toch de schuld'. En dat deed Van Gaal ook." Maar als Toon aan de late kant was, in een voorziene file raakte of gewoon de weg kwijt was, kwam hij er andermaal achter dat Van Gaal een perfectionist is. „Dan hoorde je hem mopperen. „Je hebt je za ken niet goed voorbereid. Bij een goede voorbereiding gebeurt dit niet," liet hij me weten. Hij eist nu eenmaal van iedereen het beste, dus ook van de chauffeur." Natuurlijk komt de Ajax-chauffeur even eens in aanraking met de minder fraaie kanten van het hedendaagse topvoetbal: het geweld rond de wedstrijden. Bekend is het voorval voor de uitwedstrijd tegen Feyenoord afgelopen seizoen.Toen kwam de Ajax-spelersbus door een foute manoeuvre van de Rotterdamse politie midden tussen het agressieve deel van de Feyenoord-aanhang terecht. Een stenenre gen daalde neer op de bus, die flink ver nield werd. Volgens Toon is dat lang nog niet het erg ste dat hij meegemaakt heeft. „We rijden een keer over de brug bij Gorkum op weg naar Tilburg. Aan de rechterkant ligt een tankstation en ik zie daar allemaal suppor ters in het rood-wit. Nu is het mijn ge woonte om even te toeteren als ikAjax- supporters onderweg zie. Laat dat nu Utrecht-supporters zijn.Als een dolle hor de kwamen ze ons met auto's achterna. Ik moest zo'n 135 km rijden. Maar ondanks die hoge snelheid konden ze nog met knuppels vanuit hun auto's op de bus slaan en ons klemrijden. Dat was ook voor de spelers zeer beangstigend. Gelukkig kon ik met de mobilofoon aan boord de politie oproepen." BRAVOURE, VRIENDELIJK EN ZELFVERZEKERD Het zijn niet alleen de uitwedstrijden in ei gen land, die Toon rijdt. Ook thuiswedstrij den die om 18.00 uur beginnen, want dan gaat de selectie 's ochtends naar een hotel. Bij thuiswedstrijden in de Champions League is hij vanaf maandag op weg naar het trainingskamp.Voor Europese uitwed strijden binnen een straal van 500 kilome ter neemt Ajax eveneens de bus. Maar Louis van Gaal zorgde er persoonlijk voor dat ik bij belangrijke wedstrijden per vlieg tuig mee kan reizen." Dat de chauffeur van de Ajax-bus over meer kwaliteiten moet beschikken dan al leen maar rijden, is duidelijk.Toon Elferink heeft als geboren en getogen Jordanees dé uitstraling die nu eenmaal bij Ajax hoort: bravoure, vriendelijk, zelfverzekerd, humor en het aureool van onoverwinnelijkheid. „Je moet van het spelletje houden en nog meer van Ajax zelf. Je staat immers heel wat uurtjes langs de zijlijn. Je wordt trou wens vanzelf een soort vertrouwensman. Want spelers praten tegen je aan. Ik weet nog goed - dit voorbeeld kan ik best geven toen we op de rondvaartboot zaten na de overwinning in Wenen. Heel Amsterdam ging uit de bol, was rood-wit gekleurd. VraagtTalik Oulida op een gegeven mo ment: 'Wat moet ik nu doen,Toon? Weg gaan of blijven?' Ik zeg: 'blijven'. Hij is he laas toch gegaan.Tsja, je voelt wat die jon gens zelf voelen.Toen we uitWenen kwa men en met de bus langs al die uitgelaten mensen naar het Museumplein reden, kon ik me hun gevoel heel erg goed voorstel len. Ik riep de bus in: 'Jongens luiken open en het dak op.' Daar maak ik geen pro bleem van. Die trip is natuurlijk de aller mooiste die ik ooit als buschauffeur heb meegemaakt." Stel dat een ander busbedrijfToon een for se loonsverhoging zou bieden, maar dat de 'transfer' zou betekenen: geen Ajax meer. Wat doet hij dan? „Geen denken dat ik voor het geld zou kiezen. Echter, als Ajax naar een ander bus bedrijf zou gaan, blijf ik ook bij Oostenrijk. Het is namelijk dé combinatie Oostenrijk- Ajax waarom het een wereldbaan is."

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 1997 | | pagina 27