E RTROU WENSMAN EN 'TWEEDE VADER'
AJAHIFE
x I I KS KS lrP I ill Tekst Math Wiinands
I I 1f I I I FOTO'S RON RICHEL
hij de beste route en het tijdschema uit.
Tevens neemt hij contact op met de meest
relevante politiekorpsen in de route, want
als de Ajax-spelersbus langs komt wil er
wel eens iets gebeuren, positief of negatief.
„Op zondag ben ik 's morgens om negen
uur op het bedrijf voor een laatste inspec
tie van de bus. Dan rij ik naar Ajax, waar ik
met Sjakie Wolfs alle kisten ga laden. De
lading wordt vervolgens nog een aantal
malen gecontroleerd. Als we klaar zijn ne
men we een broodje met een kopje koffie.
Dan komen ook de spelers en kunnen we
op weg."
CALAMITEITEN
Vaste plek in de bus naast Toon Elferink is
voor Bobby Haarms en rechts achter hem
zaten Louis van Gaal en Gerard van der
Lem. „Als we snel over iets moeten beslis
sen, dan kunnen we met zijn vieren over
leggen."
Of hij 'flikt' het even alleen, zoals toen die
keer op weg naar Leeuwarden. „We waren
iets aan de late kant. Gaat voor onze neus
de brug dicht. Nu ben ik af en toe een
klein brutaal Amsterdammertje. Ik heb
stiekem een brandweersirene in de bus
gebouwd. Nou, die zette ik aan evenals de
alarmlichten en rij zo langs de file. Die
arme brugwachter schrikt zodanig, dat hij
de brug weer laat zakken. Had je zijn ge
zicht moeten zien toen daar de Ajax-spe
lersbus over de brug kwam in plaats van
de brandweer. De man was zo boos dat hij
de politie belde. Die kon de Amsterdamse
humor gelukkig begrijpen."
Maar dat overleg in de bus kan ook wel
eens mis gaan. „Tijdens de overstromingen
een paar jaar geleden moesten we uit naar
Vitesse in Arhem. Omdat we goed opge
schoten waren, suggereert Gerard van der
Lem om even naar de Rijn te gaan kijken.
Staan we bij het water, schiet Van Gaal
plotseling te binnen dat hij bij Jack van
Gelder in het tv-programma had moeten
verschijnen. Ik zeg:' Geef je mij toch de
schuld'. En dat deed Van Gaal ook."
Maar als Toon aan de late kant was, in een
voorziene file raakte of gewoon de weg
kwijt was, kwam hij er andermaal achter
dat Van Gaal een perfectionist is. „Dan
hoorde je hem mopperen. „Je hebt je za
ken niet goed voorbereid. Bij een goede
voorbereiding gebeurt dit niet," liet hij me
weten. Hij eist nu eenmaal van iedereen
het beste, dus ook van de chauffeur."
Natuurlijk komt de Ajax-chauffeur even
eens in aanraking met de minder fraaie
kanten van het hedendaagse topvoetbal:
het geweld rond de wedstrijden. Bekend is
het voorval voor de uitwedstrijd tegen
Feyenoord afgelopen seizoen.Toen kwam
de Ajax-spelersbus door een foute
manoeuvre van de Rotterdamse politie
midden tussen het agressieve deel van de
Feyenoord-aanhang terecht. Een stenenre
gen daalde neer op de bus, die flink ver
nield werd.
Volgens Toon is dat lang nog niet het erg
ste dat hij meegemaakt heeft. „We rijden
een keer over de brug bij Gorkum op weg
naar Tilburg. Aan de rechterkant ligt een
tankstation en ik zie daar allemaal suppor
ters in het rood-wit. Nu is het mijn ge
woonte om even te toeteren als ikAjax-
supporters onderweg zie. Laat dat nu
Utrecht-supporters zijn.Als een dolle hor
de kwamen ze ons met auto's achterna. Ik
moest zo'n 135 km rijden. Maar ondanks
die hoge snelheid konden ze nog met
knuppels vanuit hun auto's op de bus slaan
en ons klemrijden. Dat was ook voor de
spelers zeer beangstigend. Gelukkig kon ik
met de mobilofoon aan boord de politie
oproepen."
BRAVOURE, VRIENDELIJK EN
ZELFVERZEKERD
Het zijn niet alleen de uitwedstrijden in ei
gen land, die Toon rijdt. Ook thuiswedstrij
den die om 18.00 uur beginnen, want dan
gaat de selectie 's ochtends naar een hotel.
Bij thuiswedstrijden in de Champions
League is hij vanaf maandag op weg naar
het trainingskamp.Voor Europese uitwed
strijden binnen een straal van 500 kilome
ter neemt Ajax eveneens de bus. Maar
Louis van Gaal zorgde er persoonlijk voor
dat ik bij belangrijke wedstrijden per vlieg
tuig mee kan reizen."
Dat de chauffeur van de Ajax-bus over
meer kwaliteiten moet beschikken dan al
leen maar rijden, is duidelijk.Toon Elferink
heeft als geboren en getogen Jordanees dé
uitstraling die nu eenmaal bij Ajax hoort:
bravoure, vriendelijk, zelfverzekerd, humor
en het aureool van onoverwinnelijkheid.
„Je moet van het spelletje houden en nog
meer van Ajax zelf. Je staat immers heel
wat uurtjes langs de zijlijn. Je wordt trou
wens vanzelf een soort vertrouwensman.
Want spelers praten tegen je aan. Ik weet
nog goed - dit voorbeeld kan ik best geven
toen we op de rondvaartboot zaten na de
overwinning in Wenen. Heel Amsterdam
ging uit de bol, was rood-wit gekleurd.
VraagtTalik Oulida op een gegeven mo
ment: 'Wat moet ik nu doen,Toon? Weg
gaan of blijven?' Ik zeg: 'blijven'. Hij is he
laas toch gegaan.Tsja, je voelt wat die jon
gens zelf voelen.Toen we uitWenen kwa
men en met de bus langs al die uitgelaten
mensen naar het Museumplein reden, kon
ik me hun gevoel heel erg goed voorstel
len. Ik riep de bus in: 'Jongens luiken open
en het dak op.' Daar maak ik geen pro
bleem van. Die trip is natuurlijk de aller
mooiste die ik ooit als buschauffeur heb
meegemaakt."
Stel dat een ander busbedrijfToon een for
se loonsverhoging zou bieden, maar dat de
'transfer' zou betekenen: geen Ajax meer.
Wat doet hij dan?
„Geen denken dat ik voor het geld zou
kiezen. Echter, als Ajax naar een ander bus
bedrijf zou gaan, blijf ik ook bij Oostenrijk.
Het is namelijk dé combinatie Oostenrijk-
Ajax waarom het een wereldbaan is."