EERSTE STUURMAN TO ^>N CHAUFFEUR, VEILIGHEIDSFUNCTIONARIS, VEF AJAJIIFE Niet alleen Louis van Gaal heeft Ajax de afgelopen jaren veilig en succesvol langs de Nederlandse stadions geloodst. De 'kapitein' van het grote Ajax van de jaren negentig kon bij die zegetocht altijd rekenen op de kundige hulp van 'eerste stuurman'Toon Elferink (49). De vaste chauffeur van de welbekende Ajax-spelersbus van touringcarbedrijf Oostenrijk blijkt echter niet alleen bestuurder van de bus, hij ontpopt zich ook als veiligheidsfunctionaris, vertrouwensman van de spelers en een 'tweede vader' van de jongste jeugdspelertjes. ALLEEN AJAX {llHinitiiirt"»""1 Dat Louis van Gaal een perfectionist is, daarover kan Toon Elferink een woordje meepraten. Het begon al toen touringcar- bedrijf Oostenrijk kort na het aantreden van Van Gaal als hoofdtrainer een nieuwe bus en een nieuwe chauffeur voor Ajax moest leveren. De spelers hadden enkele verzoeken, zoals onder meer tafels in de bus.Toon's voorganger Bob Hoevens wilde zijn bus evenwel beschikbaar houden voor vakantiereizen en dat betekende geen ta fels en dus ook geen Ajax meer. Collega Toon Elferink, toen al jaren seizoenkaart houder in De Meer, wilde echter dolgraag. Louis van Gaal kwam persoonlijk naar het bedrijf aan de Verrijn Stuartweg in Diemen om de nieuwe chauffeur en de aangepaste bus te beoordelen. Spijt heeft Toon nog geen seconde gehad. Ómdat Van Gaal hem in de staf opnam -de chauffeur draagt netjes als elke speler het Ajax-kostuum- heeft Toon alle successen van het grote Ajax van de jaren negentig van nabij meegemaakt. En van nabij bete kent, héél nabij. Zo is hij getuige geweest van alle emoties bij spelers en technische staf. En heeft hij de feesten meegemaakt na het behalen van alweer een titel. Ook zat hij op de rondvaartboot tijdens de huldi ging na het winnen van de Europacup in 1995. „Kijk, een van de voorwaarden waaraan ik moet voldoen is zwijgen. Ik heb dus een soort beroepsgeheim. Je hoort heel wat achter je en dat mag natuurlijk nooit naar buiten komen. Ik hoor veel, maar weet niks. Daar kun je van op aan," verzekert Toon. Momenteel bestaat zijn werk bij Oosten rijk alleen nog maar uit het rijden van Ajax. Is het niet het eerste, dan het tweede of jeugdelftallen. Op zaterdag, als de meeste jeugd- en amateurteams in actie komen, moet Oostenrijk al gauw zo'n vijf a zes bussen voor Ajax inzetten. „Het is een pracht-job. Deze baan bete kent weliswaar bijna altijd in de weekein den en veel 's avonds werken, maar het is zoveel meer dan alleen rijden. Je komt met de jeugd door heel Europa voor het spe len van toernooien. Dan ben je dus ook begeleider, want je helpt immers waar het kan. Het wil wel eens gebeuren dat zo'n klein ventje plotseling heimwee krijgt.Als ik dat merk, probeer ik hem te troosten en af te leiden. Dan ben ik even een 'twee de vader' voor die jongens", vertelt de chauffeur. Een uitwedstrijd van Ajax I op zondag be gint voorToon al op vrijdag. Dan stippelt

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 1997 | | pagina 26