EERSTE STUURMAN TO ^>N
CHAUFFEUR, VEILIGHEIDSFUNCTIONARIS, VEF
AJAJIIFE
Niet alleen Louis van Gaal heeft Ajax de afgelopen jaren veilig
en succesvol langs de Nederlandse stadions geloodst. De
'kapitein' van het grote Ajax van de jaren negentig kon bij
die zegetocht altijd rekenen op de kundige hulp van 'eerste
stuurman'Toon Elferink (49). De vaste chauffeur van de welbekende
Ajax-spelersbus van touringcarbedrijf Oostenrijk blijkt echter niet
alleen bestuurder van de bus, hij ontpopt zich ook als
veiligheidsfunctionaris, vertrouwensman van de spelers en een
'tweede vader' van de jongste jeugdspelertjes.
ALLEEN AJAX
{llHinitiiirt"»""1
Dat Louis van Gaal een perfectionist is,
daarover kan Toon Elferink een woordje
meepraten. Het begon al toen touringcar-
bedrijf Oostenrijk kort na het aantreden
van Van Gaal als hoofdtrainer een nieuwe
bus en een nieuwe chauffeur voor Ajax
moest leveren. De spelers hadden enkele
verzoeken, zoals onder meer tafels in de
bus.Toon's voorganger Bob Hoevens wilde
zijn bus evenwel beschikbaar houden voor
vakantiereizen en dat betekende geen ta
fels en dus ook geen Ajax meer. Collega
Toon Elferink, toen al jaren seizoenkaart
houder in De Meer, wilde echter dolgraag.
Louis van Gaal kwam persoonlijk naar het
bedrijf aan de Verrijn Stuartweg in Diemen
om de nieuwe chauffeur en de aangepaste
bus te beoordelen.
Spijt heeft Toon nog geen seconde gehad.
Ómdat Van Gaal hem in de staf opnam -de
chauffeur draagt netjes als elke speler het
Ajax-kostuum- heeft Toon alle successen
van het grote Ajax van de jaren negentig
van nabij meegemaakt. En van nabij bete
kent, héél nabij. Zo is hij getuige geweest
van alle emoties bij spelers en technische
staf. En heeft hij de feesten meegemaakt na
het behalen van alweer een titel. Ook zat
hij op de rondvaartboot tijdens de huldi
ging na het winnen van de Europacup in
1995. „Kijk, een van de voorwaarden
waaraan ik moet voldoen is zwijgen. Ik heb
dus een soort beroepsgeheim. Je hoort
heel wat achter je en dat mag natuurlijk
nooit naar buiten komen. Ik hoor veel,
maar weet niks. Daar kun je van op aan,"
verzekert Toon.
Momenteel bestaat zijn werk bij Oosten
rijk alleen nog maar uit het rijden van Ajax.
Is het niet het eerste, dan het tweede of
jeugdelftallen. Op zaterdag, als de meeste
jeugd- en amateurteams in actie komen,
moet Oostenrijk al gauw zo'n vijf a zes
bussen voor Ajax inzetten.
„Het is een pracht-job. Deze baan bete
kent weliswaar bijna altijd in de weekein
den en veel 's avonds werken, maar het is
zoveel meer dan alleen rijden. Je komt met
de jeugd door heel Europa voor het spe
len van toernooien. Dan ben je dus ook
begeleider, want je helpt immers waar het
kan. Het wil wel eens gebeuren dat zo'n
klein ventje plotseling heimwee krijgt.Als
ik dat merk, probeer ik hem te troosten
en af te leiden. Dan ben ik even een 'twee
de vader' voor die jongens", vertelt de
chauffeur.
Een uitwedstrijd van Ajax I op zondag be
gint voorToon al op vrijdag. Dan stippelt