AJAJIIFE 'Kanu' Iers gesigneerde 'Mulder' aangebo den, heeft oud commercieel ma nager van Ajax, Arie van Eijden, een 'Mulder' boven zijn buro in Zeist hangen en opende aanvoerder Dan ny Blind begin november een expo sitie in Bergen op Zoom, de woon plaats van Jean-Paul Mulder. „Ook fans die bij mij langskomen, staan vaak eerst vijf minuten met kippevel op de rug naar de foto's te staren, voordat ze beginnen met waar ze voor de kenner, voor de fan met eenzelfde Ajax-gevoel als Mulder. „Sommige mensen zeggen geksche rend dat een normaal mens dit soort foto's steevast in de prullen bak deponeert. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om het unieke moment, vastgelegd via een uniek beeld. Ik vergelijk een foto van mij altijd met een doelpunt van Ajax, wat ook altijd een uniek moment is. Finidi versnelt, gaat langs zijn directe tegenstanderkust met zijn schoen de bal die richting 16 ver trekt. Daar heeft Kluif bij de eerste paal positie gekozen, terwijl Jari zich in het centrum langs een verdediger wurmt. Kluif hangt al in de lucht, twee verdedigers klimmen met hem mee. De bal passeert het trio en slimme Jari kopt de bal strak in het dak. Een uniek moment is als een 'Kluif 3' unieke foto. Nooit zal die unieke plaat meer geschoten worden. Hoogstens één die er op lijkt." „Daarom is het logisch dat dit soort foto's niet bij clubs als Feyenoord of PSV passen. De uitgangspunten zijn rechtstreekse exponenten vanuit het Ajax-concept", drukt Mulder zijn Ajax-gevoel nog eens nadrukke lijk naar voren. „Feyenoord heeft een werkconcept, een ambachtelijke instelling wat vergeleken kan wor den met schilderen, wat ook een manier van mediumbehandeling is. En PSV heeft totaal geen herkenba re cultuur, op creatief vlak geen concept. Er spelen wel creatieve spelers, maar dat zegt niets, die spe len bij TOP Oss ook." Dat hij met zijn manier van fotograferen op de juiste Ajax-frequentie zit is al meer dere malen bewezen. Zo kreeg Frank Rijkaard bij zijn afscheid van de spelergroep al een door alle spe- voor kwamen. Daarom heb ik op een gegeven moment ook besloten om ze te gaan verkopen. Om mijn gevoel met mijn medefans te delen. De prijs heb ik zo laag mogelijk ge houden. Fl. 395,- voor een foto, in gelijst, afmeting 50 x 60 en Fl. 595,- voor een foto, ingelijst, formaat 60 x 80 cm. Elke foto wordt slechts vijftig keer afgedrukt, dus een foto voor de échte fans." Heeft de kunstenar zelf nog wen sen? „Nee, wel ambitieus! Ik ben op dit moment druk bezig om mijn fo to's in het nieuwe stadion te krijgen. Het stadion heeft trouwens ook eenzelfde futuristische, technische, creatieve en dynamische uitstraling. Een perfecte omgeving voor mijn foto's!". Jean-Paul Mulder visuali seert op sportieve wijze het Ajax- gevoel. „Ajax is tot in detail mijn in spiratiebron." INFORMATIE, MAAR OOK FOTO'S; JEAN- PAUL MULDER, RER6EN OP ZOOM TELEFOON O I 64-1 5980S.

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 1996 | | pagina 43