AJA LIFE COMMERCIEEL OORLOG rood-wit tenue had aangetrokken.Toch kreeg Ajax de kous op de kop: na een te leurstellende l-l thuis werd in Spanje on gelukkig en na verlenging met 2-1 verlo ren. In de Europacup I finale van 1973 tegen Juventus maakte Ajax het qua tenue zéér bont. Er werd gewonnen in een rood Ajax- tenue, maar de beker werd in ontvangst genomen door mannetjes in verticaal zwart-wit gestreepte shirts: het gevolg van het shirtjes-ruilen met de tegenstander. En ook in de competitie liet Ajax zich vaak niet onbetuigd. Zo drukte de geheel in het blauw geklede Johan Cruyff in 1970 Eddy Treytel in een luchtduel tegen de grond, waardoor Ajax niet alleen gelijkkwam (3- 3), maar daardoor ook bijna kampioen was. In de loop der jaren heeft het uit- shirt bijna iedere kleur gehad, tot geel en paars en toe. De kleur blauw werd het meest gebruikt. Hij heeft er zelfs een tijdje in het eerste gespeeld. En Keizer nam voor Ajax een hele stapel Arsenal-shirts mee om in te spelen. En zo heeft Ajax zich nog een tijdje kunnen behelpen met Arsenal-shirts.Van die rode shirts met witte mouwen, ze le ken nog een beetje op het Ajax-shirt ook." Later, toen Ajax zichzelf weer kon bedrui pen, kocht men de echte Ajax-shirts in En geland. In die tijd alléén voor het hoogste elftal, de lagere elftallen en de jeugd moes ten zelf hun spullen aanschaffen. In de jaren zeventig deed de kleding-spon- sor zijn intrede. Haarms:"We hebben tien jaar in een Le Coq Sportif-tenue gespeeld, en ook nog onder andere in Puma en Kap pa. In het begin waren die tenues nog steeds alleen maar bestemd voor de hoog ste elftallen.Tegenwoordig, met Umbro als kledingsponsor krijgt iedereen, van het eerste tot Ajax-4 bij de amateurs en alle jeugdelftallen een volledige uitrusting.Als een jeugdelftal een warming-up doet, heeft men hetzelfde pak aan als het eerste. Nou ja, hetzelfde... De maat is wel anders!" De verantwoordelijkheid voor de tenues is groot. Haarms: "Ik beheer voor zo'n vijf a zes miljoen gulden aan kleding. Het eer- niets veranderen, dat shirt is heilig. Maar aan het uittenue wordt ieder jaar veel aan dacht besteed. Dat heeft vooral een com merciële reden. Komend seizoen komen we trouwens met een prachtig uit-shirt, in de kleur zacht-groen." Wil Langenberg is directeur van Team sport BV, een handelsonderneming die de licentie heeft om in Nederland en België Umbro-produkten op de markt te bren gen. Langenberg: "Umbro heeft sinds het seizoen 1989-1990 een verbintenis met Ajax. In ons totaalpakket zitten zo'n vijftig artikelen, van shirts en broekjes tot kle ding voor de mensen achter de bar in het spelershome. We gaan ervan uit dat het tenue bij de club moet passen. De Ajax-stijl staat voor arrogant, flitsend en gebruik maken van modern materiaal. En de draagwijze moet een vleugje klassiek zijn, zoals bij veel Itali aanse tenues. Engelse tenues zijn bijvoor beeld frivoler.We hebben ontwerpers in dienst die modebeurzen aflopen en letten op zaken als kleurschakeringen en bedruk kingen. Er gaan soms jaren van voorberei ding aan vooraf voordat een shirt op de markt komt." trainer werkt (en dat is, met een kleine onderbreking in de jaren tachtig, vanaf 1967 het geval) heeft hij hetAjax-tenue in beheer. Maar zijn herinneringen gaan nog verder, naar de tijd dat hij als supporter en speler bij 'zijn' Ajax zat.Tegenwoordig is door de toegenomen commercie de han del in het tenue een goudmijn. In en vlak na de oorlog was dat wel anders. Haarms: "Ajax had in die tijd geen tenues meer. Gerrit Keizer, de doelman toen, reisde vaak op en neer naar Arsenal in Londen. ste elftal krijgt per speler per seizoen acht thuis- en acht uittenues (met korte en lan ge mouwen), plus vier trainingspakken, warming-up kleding enzovoort. Dat is niet niks. Bovendien letten we erop dat men netjes met de spullen omgaat. Het dragen van het shirt uit de broek hoort daar bij voorbeeld niet bij." "In oktober beginnen Louis van Gaal, ABN Amro en ik met Umbro te overleggen over het shirt van het seizoen erop. Het Ajax-thuistenue mag natuurlijk weinig tot "Onze creativiteit kunnen we vooral in het uit-shirt kwijt. Het thuis-shirt staat vast, tot de breedte van de rode baan aan toe. Dat is ook terecht. En de naam van shirt sponsor moet ook duidelijk overkomen. Wij dachten aanvankelijk de naam ABN- AMRO horizontaal en verticaal te kunnen schrijven, zodat we de letter A twee keer konden gebruiken.ABN-AMRO wilde hun naam echter op één lijn op het shirt heb ben, zodat hij, vanwege de lengte, verticaal Als we met één Ajacied over het tenue willen praten, moeten we bij Bobby Haarms zijn. Want zolang hij bij Ajax als

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 1995 | | pagina 9