W m II FE <A HMI i: .uim k GOUD op het shirt kwam te staan Niet iedereen is even gelukkig met de steeds wisselende Ajax-shirts. Zowel qua geld-uit-de-zak-klopperij (ieder jaar 'moe ten' de nieuwe, veranderde Ajax-shirts ge kocht worden voor zoon-of dochterlief) als op het gebied van het ontwerp zelf. Om met het eerste te beginnen: Langen- berg geeft toe alleen maar commercieel te denken. "We brengen op de markt waar behoefte aan is. Of desnoods kweken we die behoefte. De tenues worden op een bepaalde manier in de pers gelanceerd, zo dat de mensen nieuwsgierig raken." Het ontwerp voor het uittenue van 1989- 1990 (een bonte mozaïek van de kleuren rood-wit-blauw) kreeg veel kritiek van spelers en media. Het zou geen 'voetbal- shirt' meer zijn was de strek king van de kla gers. Langenberg stelt echter keihard: "Die mensen weten er niets van.Voetballers hebben geen verstand van mode. Boven dien: dat shirt was één van onze best ver kopende artikelen. En we houden echt wel in de gaten dat het een voetbalshirt blijft. Als bloemen in de mode zijn, zetten we er heus geen bloemen op." Gelukkig is tussen al dat commerciële ge weld ook nog tijd voor iets anders. De door de spelers gebruikte Ajax-tenues worden, na gebruik, altijd aan goede doe len weggeven.Tot aan Afrika en Suriname aan toe. Haarms: "Ik krijg pakken met brie ven van ziekenhuizen, instellingen, chirur gen en particulieren met het verzoek of wij shirts over hebben.Je moet natuurlijk uitkijken dat het geen komedie betreft, maar gelukkig komen de shirts vaak bij de desbetreffende zieken of arme, zielige mensen terecht. Ik hoor wel eens later van ernstig zieke mensen die een Ajax-shirt gekregen hebben dat ze nog in leven zijn. Misschien is het bijgeloof, maar het Ajax- shirt geeft ze misschien krachtZelfs on geneeslijk zieken zijn intens gelukkig met zo'n Ajax-shirt." Kortom, het shirt van de inmiddels 95-jari- ge krasse knar Ajax heeft zich uiteindelijk misschien wel tot één van de meest popu laire haute couture van deze eeuw opge werkt. Langenberg: "We hoeven in Neder land niet meer schijnheilig te doen. Steeds meer mensen komen er voor uit dat ze fan van een bepaalde club zijn. Ze dragen hun favoriete shirt als ze naar de disco gaan. In Groot-Brittannië en Amerika is zoiets heel gewoon. Hier zie je ook steeds meer men sen met een Ajax-shirt over straat lopen. Nee, ik vertel niet hoeveel we er verkocht hebben. Dat is een geheimpje, de concur rentie luistert immers mee. Maar het moge duidelijk zijn:Ajax is gigantisch popu lair." De keerzijde van de medaille is dat er ook veel Ajax-shirts gestolen worden. Haarms: "We vervoeren de tenues in kisten. Als je je bij wijze van spreken even omdraait, zijn ze weg. Het is toch ook een prachtig shirt, dat Ajax-shirt. Ik zeg het wel eens zo: Als je naast een Ajax-shirt een klompje goud legt, dan pakken de mensen tóch dat Ajax- shirt. Het goud laten ze liggen. Dat zegt

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 1995 | | pagina 11