aan het LEI WIE HET OVEi i AJA3CIFE (advertorial) "HARMSEN, WAT HEET!" SEX 33 Tekst: JAN BUSKERMOLEN Het gebeurt niet vaak dat familie, vrien den, kennissen en collega's een grote mate van interesse aan de dag leggen voor een afspraak. Als je erbij zegt dat het over zaken gaat, dan geloven ze je niet. Je ziet dat ze eigenlijk jaloers zijn, want wat zouden ze graag meegaan. Want een bezoek aan Yab Yum staat gelijk aan een hoofdstuk uit een span nend jongensboek. Ji Op de avond voor Ajax-Casino Salzburg is het zover. Om half negen 's avonds bel ik aan bij het prachtige pand aan de Singel 295. Een jonge man doet open. Hij blijkt de zoon van de baas te zijn. In de hal is de receptie en de garderobe. Wie Yab Yum wil bezoeken betaalt fl. 150,- entree. Daar voor is de drank gratis. Aan het einde van de hal rechts is de bar en de zitkamer. Deze is onlangs verbouwd. De sfeer is ontspannen en huiselijk. Op het balkon achterin de zitkamer zit een diskjockey heerlijke muziek te draaien. Da mes praten met elkaar en nuttigen hun drankje. Met Theo Heuft ga ik door de catacomben naar zijn kantoor. Het gesprek begint over adverteren. Het vak waarmee Yab Yum naamsbekenheid heeft opgebouwd. De ad vertenties met dubbelzinnige teksten in De Telegraaf maakten Yab Yum in de jaren '70 beroemd. De bedenker hiervan was Peter Knegtjes, die Heuft ontmoette bij de kapper. De eerste tekst was eigenlijk be stemd voor een open haarden firma en luidde: "Harmsen, wat heet!". Deze kreet werd omgezet in "Yab Yum, wat heet!". Ai snel kwamen er tips van mensen uit het hele land. Op die manier kwam Yab Yum goedkoop aan z'n teksten. Achttien jaar geleden is Yab Yum gestart. Theo Heuft zat in die tijd in de internatio nale handel. "Veel van de relaties die naar Nederland kwamen, vroegen naar acti viteiten in de avonduren. Als gastheer ben je dan verantwoordelijk voor de invulling van de avond. De mogelijkheden waren beperkt. Yab Yum vulde het gat in de markt op", aldus Heuft. Maar wat is nou het geheim van het suc ces, want een avondje Yam Yum is niet goedkoop. Je moet ai snel denken aan een bedrag van fl. 1000,-. Dat is toch wel een beetje duur voor een beetje sex. Theo Heuft geeft echter aan dat Yab Yum geen tent is waar je voor de sex komt. "Het gaat in eerste instantie om de relatie van de zakenman die hier op bezoek is", legt Heuft uit. "Het is in dat geval voor za kenmensen om aan te tonen, dat je de weg kent. Want dump je je relatie na het diner in z'n hotel, dan getuigt dat van slecht gastheerschap. Je kunt dan kiezen tussen Hoppe of een sexhuis." Als dat niet mag van thuis, dan kun je dus naar Yab Yum. Voor de gezelligheid en een glas champagne. En als dan in een bubbel bad terecht komt, dan is je dat overko men. Waar heb ik dat meer gehoord? Wie komen er zoal bij Yab Yum? Heuft: "In principe zakenmensen en ondeugende mannen. Ik ken mijn klanten niet, tenzij een klant op een feest uit zichzelf bij me komt." Waar staat Yab Yum voor en is de formule nog steeds succesvol? "Yab Yum is een aparte naam en komt uit Karna Soetra, een boek over oosterse sex. Het goede van de naam is het gegeven dat ze makkelijk te onthouden is." Theo Heuft vindt dat Yab Yum de tijd mee heeft gehad. "De formule is moeilijk te imiteren", gaat hij verder. Wie dit wil, moet veel geld in vesteren. Want het duurt lang voordat je naamsbekendheid hebt opgebouwd. Ver der moet je hard werken en nuchter naar de dingen blijven kijken." En dat heeft Heuft gedaan. Niet op de voorgrond tre den en oppassen voor de omgeving.

AJAX ARCHIEF

Ajax Life (vanaf 1994) | 1994 | | pagina 41